Rok Spokojnego Slonca (1984)

Alternatieve titels: The Year of the Quiet Sun | Rok Spokojnego Słońca

Polen / West-Duitsland / Verenigde Staten
Romantiek / Drama

geregisseerd door Krzysztof Zanussi
met Maja Komorowska, Scott Wilson en Hanna Skarżanka

Kort na de Tweede Wereldoorlog komen er Amerikaanse soldaten in een Pools dorp. Zij onderzoeken oorlogsmisdaden en dat zorgt voor veel commotie. Een van de Amerikaanse soldaten wordt echter verliefd op één van de meisjes uit het dorp. Het draait uit op een mooie relatie. Maar dan is het tijd voor de Amerikanen om te vertrekken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Won in 1984 de Gouden leeuw in Venetië.

Merkwaardig genoeg. Misschien eerder in het kader van een verzoeningspoging tussen oost en west op het hoogtepunt van de Reagan koude oorlog dan op grond van cinematische consideraties.
Enfin, bijna een soort contemplatieve cinema waarvan het een understatement zou zijn om te beweren dat hij niet plot-driven maar character -driven is. Op zich geen probleem, maar dat is nog geen excuus om verhaallijnen die amper zijn begonnen weer weg te gooien. Hoe het precies gesteld was met de oorlogsmisdaden wordt niet opgehelderd, wat de regisseur de gelegenheid geeft om zich geheel te focussen op wat de film au fond is: een relatiedrama over 2 doorsneemensen van middelbare leeftijd.
Waarom Wilson is gecast weet ik niet, misschien wilden grotere Amerikaanse acteurs niet geassocieerd worden met het goddeloze bolsjevisme. Komorowska is echter zeer goed en doet zoals iemand op IMDB opmerkte idd. aan Ullman denken in haar rol.
Dat het tempo extreem laag ligt zal duidelijk zijn, ook de grauwe cinematografie leek me niet te uitzonderlijk. Gelukkig mogen we op het eind nog Monument Valley in volle glorie zien als eerbetoon aan John Ford en de cinema van het decadente westen.
Goede score overigens, een soort pseudo-hobo concert.
Imho een film voor bejaarden, maar dat is dan de mening van een diehard James Bond fan, moet u maar denken.

avatar van Verhoeven
Bijna een soort van Contemplatieve Cinema? Dacht het toch niet hoor. Het voorlaatste shot lijkt zo uit To The Wonder te komen. Erg bijzonder moment maar voor de rest toch wel sterk gedateerd en dusdanig oninteressant in beeld gebracht dat ik bij vlagen moest denken aan een verlopen theaterstuk.