Kiz Kardeşler (2019)

Alternatieve titel: A Tale of Three Sisters

Turkije / Duitsland / Nederland / Griekenland

geregisseerd door Emin Alper
met Cemre Ebuzziya, Ece Yüksel en Helin Kandemir

Een stagnerend en somber dorp in de jaren tachtig. Reyhan, Nurhan en Havva zijn drie zussen. Ze worden als pleegkind en meid naar de stad gestuurd. Omdat ze bij hun pleegouders om verschillende redenen falen, worden ze teruggestuurd naar het huis van hun vader in hun arme dorp. Beroofd van hun dromen van een beter leven, proberen ze elkaar te steunen.

• Vanaf 7 november in de bioscoop
avatar van tbouwh
Mijn verwachtingen waren te hooggespannen voor deze Turkse film, die in Berlijn in competitie draaide. Zou 'em eerst in Leiden zien maar daar dacht mijn vervoerder anders over. Nu dan alsnog, maar waar de setting na het zien van Ceylan's Once Upon a Time... al tot de verbeelding sprak, wist de film dramatisch nooit volledig te overtuigen. Bovendien maakte Alper een valse start door al in een vroeg stadium een moment uit het bewuste meesterwerk van Ceylan te repliceren.

EDIT: nog een link naar een recensie die de vraagtekens die ik bij enkele regiekeuzes had explicieter maakt.

avatar van John Milton
Ik hoop er toch meer uit te halen dan dat, maar we gaan het zien. Denk ik (morgen eerst maar eens LIFF en ik loop ook achter met de Pathé films).

Mijn verwachtingen waren laag, gezien de weinig enthousiaste recensies, maar hij viel me alleszins mee. Ik vind het eigenlijk alleszins een mooie film: mooie beelden, aldoor boeiende gesprekken en een realistisch en interessant verhaal. Ik had verwacht dat het (weer) zou gaan over de onderdrukking van vrouwen op het Turkse platteland maar in mijn beleving gaat het meer over drie ‘ondankbare’ zussen die de kans kregen om aan de armoede van het platteland te ontsnappen maar daarin faalden. Het grootste slachtoffer in de film betreft nota bene een man. Al met al maakt de film indruk in zijn weergave van het traditionele Turkse platteland waar geen werk meer is, elke jongere naar de stad wil en zowel man als vrouw worden vernederd door hun machteloosheid en zowel hun hoop als hun eer hoog proberen te houden.