• 8.515.706 stemmen

Met onder meer: Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant en Mathieu Kassovitz

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 16 november 2017

Plot Happy End

"Don't believe the title of this Michael Haneke film."

Anne Laurent staat aan het hoofd van een groot bouwbedrijf, dat ze heeft overgenomen van haar dementerende vader. De rijke familie Laurent woont in een groot landhuis in Calais. Als Ève, de 13-jarige dochter van Anne’s broer Thomas, bij de familie komt wonen, worden de verkrampte familiebanden blootgelegd. Door de ogen van Ève zien we de hypocrisie en de geheimen van de schijnwereld die de familie voor zichzelf geschapen heeft.

imageimageimageimageimage

avatar van Lavrot

Lavrot

Onder het motto "Gij zult creperen" toont Haneke weer een kille wereld vol verknipte personages. In een volslagen liefdeloos milieu maken we kennis met de familie rond de dertienjarige Eve, die haar moeder, volgens Eve's beleving volledig terecht naar een prettig einde voerde, zoals ze eerder haar hamster bijwijze van experiment had gedaan. Uiteraard legde Eve alles vast via haar smartphone omdat men anders zou kunnen twijfelen of echt wel echt is; immers wat niet op internet staat, bestaat en bestond niet. Uiteindelijk kon het niet anders dat Eve in genade bij haar opa moest raken, zodat hij zijn laatste wens in vervulling kon brengen. Het gesprek dat deze twee gekwelde zielen voeren is zo onthutsend eerlijk dat het bijna begripvol, ja zelfs, liefdevol genoemd zou kunnen worden. Tijdens een ontspoord diner, waarbij de gemoederen hoog oplopen, grijpt de hoogbejaarde opa in z'n rolstoel zijn kans en knijpt hij er samen met Eve tussenuit. Helaas mislukt hun spontaan aangereikte plan op het nippertje. Kortom, een Happy End zoals alleen Haneke weet te verbeelden.

avatar van Creative-lady

Creative-lady

Ik heb deze film juist gekeken op: www.sooner.be. Wat ik van de film vond, weet ik niet zo goed. Het was geen 'slechte' film, misschien ook niet ZO goed. Maar wel gewoon gezellig om naar te kijken. Eve speelde haar actrice wel goed. Maar het einde? DOM!

BBarbie

Anders dan de titel suggereert word je bepaald niet vrolijk van dit verhaal over een getroebleerde familie, dat alle kanten opschiet. Trintignant en Huppert voorkomen dat deze film helemaal kopje-onder gaat; een eer die zij trouwens moeten delen met de verrassende Fantine Harduin (Ève). Na zijn prachtige Amour (2012) een tegenvaller van Haneke.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Vanavond NPO 2 om 00.20 uur. Zag ik hier nog niet vermeld, dus nu wel!

Haneke wilde met deze film het failliet van het sociale hart van West-Europa blootleggen: wie niet naar een ander omkijkt, moet later de prijs betalen van zijn liefdeloosheid. Dat rijmt! Bootvluchtelingen bij Calais.

Wij noemen het een kouwe-kak-familie, bourgeouis dus en emotioneel bankroet.

Ik vind Isabelle Huppert in de rol van bazin/stresskip, al vaker gezien, geen genoegen, maar daar staat tegenover dat Trintignant, laatst heengegaan, de stamvader van het grote bouwbedrijf speelt, de dementerende.

Alles gezien door de ogen van het dertienjarige meisje, dochter/nichtje, quelle hypocrisie!

avatar van des1

des1

[email protected] schreef:

Vanavond NPO 2 om 00.20 uur. Zag ik hier nog niet vermeld, dus nu wel!

Wij noemen het een kouwe-kak-familie, bourgeouis dus en emotioneel bankroet.

Jammerr is dat de 's nachts uit te zenden film pas worden vermeld als ze al geweest zijn.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

des1 schreef:

Je kunt het ook anders zien: ik heb mijn berichtje twaalf uur voordat de film kwam geplaatst en Moviemeter.nl kan niet álles wat er verschijnt, publiceren, omdat het wereldwijd onbegrensd veel is, dus sommige zenders NPO soms niet. Het is mijn ervaring dat men het vaak later wel inpast, als iemand het gemeld heeft.

Dan zijn er attente lezers zoals ik, die dan even een berichtje hebben geplaatst, dik van tevoren. Op internet staan veel tv-uitzendingen aangegeven w.o. ook films. Kwestie van goed lezen, bij voorkeur van te voren!

Bij NPO-start is deze film nog te zien, abonnement kost maar E.2,95 per maand. Nee, ik heb geen aandelen, ha,ha!

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Nee dat was het niet voor mij. Fantine Harduin is de enige die het nog een beetje optrekt, ze speelt voortreffelijk de rol van Eve.

Voor de rest veel pretentieloos geouwehoer.