Jakob, der Lügner (1975)

Alternatieve titels: Jacob the Liar | Jakub lhár

Oost-Duitsland / Tsjechoslowakije

geregisseerd door Frank Beyer
met Vlastimil Brodský, Erwin Geschonneck en Henry Hübchen

Jacob Heim wordt aangehouden door de politie in het getto omdat hij schijnbaar zich niet aan de regels gehouden heeft. Als straf moet hij zich bij de commandant melden. Op het politiebureau hoort hij toevallig op de radio dat het Russische leger snel naderbij komt. Dat is een grote meevallen, voor hem en zijn lotgenoten. Stiekem geeft hij het nieuws door; hij doet het voorkomen alsof hij een radio bezit en wordt daardoor een held in het getto.

Oscarnominatie Best Foreign Language film in 1977.

er is hier toch een remake van, waar robin williams erin speelt?

avatar van RWL
RWL
Ja.

bedankt

Jacob the Liar, waarin dus Robin Williams speelt, is een prima film! Raar dat er zo weinig mensen zijn die hem gezien hebben..

neo (crew)
Vergeleken met deze film valt het aantal wel mee hoor. Maar het zal er ook mee te maken hebben dat mensen het na La Vita E Bella wel hebben gehad. Vermoed ik.

Film kon me niet echt boeien en kijkt weg als een toneelstuk ondanks dit gegeven toch 2.5*

Leven in leugen en zich troosten met illusies in deze Oost-Duitse film, die enige die ooit in de nabijheid van een Oscar kwam.
Vallen meerdere scènes bepaald grappig uit, het is de dramatische ondertoon van het leven in de getto, de schrik op wat kan volgen en het zich naïef vastklampen aan iedere strohalm die enigszins op een betere toekomst zou kunnen wijzen.
De Tsjechische acteur Vlastimil Brodsky en zijn Duitse collega, Erwin Geschonneck, zetten beiden een geslaagde, menselijke vertolking neer en voor ontroering zorgt de kleine Manuela Simon.
Geen meesterwerk, maar toch een gevoelige film, die naast vele menselijke trekjes, toch ook weer het drama van vrijheidsberoving benadrukt.