The Bandit of Sherwood Forest (1946)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Henry Levin en George Sherman
met Anita Louise, Cornel Wilde en Edgar Buchanan

Robert van Nottingham, de zoon van Robin Hood, geeft hulp aan de koningin-moeder en de mooie lady Catherine, die op de vlucht zijn voor de wrede regent, William van Pembroke, die de koning gevangen houdt in zijn kasteel. Robert, Catherine en Broeder Tuck, dringen het zwaar bewaakte kasteel binnen en bevrijden de koning, maar Robert en Catherine worden gevangen genomen...

En weer een Robin Hood film.

avatar van Brix
Dit is een helaas te onbekende maar uitstekende 'Robin Hood' film.
Wie 'The Adventures of Robin Hood', met Errol Flynn, kan waarderen mag 'The Bandit of Sherwood Forest' zeker niet missen.

De film doet weinig onder voor de Flynn klassieker.
Het budget was kleiner, maar dat is er nauwelijks aan te zien.
Ook dit is een echte Robin Hood "Hollywood stijl "productie in oogstrelende Technicolor kleuren.

De cast is meer dan goed.
Cornel Wilde , als Robert, zoon van de oude Robin Hood, was een gelukkige keuze voor de hoofdrol.
Het zwaard was bij hem in goede handen.
Hij maakte per slot deel uit van het Olympische scherm-team voordat hij zich op een carrìère als acteur concentreerde.
Een double voor de schermscènes was dus niet nodig.
Wilde was ook een echte atleet, en dat kwam in een rol als deze goed van pas.
Misschien had hij nog wat meer scènes in de film mogen hebben om te laten zien waartoe hij in staat was.

Als acteur overtuigt hij uiteraard, dat mag voldoende bekend zijn.
In feite was hij een beter acteur dan Flynn, ook al komt dat in deze film nog niet helemaal tot uiting.

Russell Hicks verleent een waardige uitstraling aan zijn rol als de oude Robin Hood, oftewel de Earl of Huntington.

Leuk om te weten is dat Anita Louise, die hier Lady Catherine Maitland is, de oorspronkleijke keuze was voor de rol van Maid Marian, in de Robin Hood film met Errol Flynn.
Uiteindelijk kreeg Olivia De Havilland die rol, zoals bekend.

Het verhaal verloopt vlot en kent geen inzinkingen.
Je ziet aan het begin van de film, wanneer de oude Robin zijn bende na jaren weer bij elkaar roept, eigenlijk al dat dit een leuke film gaat worden.

Net als bij de 'The Adventures of Robin Hood' is ook hier de regie in handen van twee regisseurs, en die kweten zich naar behoren van hun taak moet ik zeggen.
Wie wat gedaan heeft is niet duidelijk, maar het is het eindresultaat dat telt voor de kijker, en dat is een vermakelijke film.

Extra vermelding verdienen de zeer sfeervolle settings (overtuigend "Engels", hoewel in de USA gefilmd) en de talloze fijne camerastandpunten.
Veel scènes spelen zich s'nachts of in het halfdonker af, en zijn prachtig van belichting.

Ik heb de meeste Robin Hood films wel gezien, en mag wel zeggen dat dit een van de leukste bijdragen is.
Aanrader voor de liefhebbers van het genre.
Dikke 4 *