• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.677 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.487 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sucker Punch (2011)

Actie / Fantasy | 110 minuten / 127 minuten (extended cut)
2,93 1.839 stemmen

Genre: Actie / Fantasy

Speelduur: 110 minuten / 127 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Zack Snyder

Met onder meer: Emily Browning, Abbie Cornish en Jena Malone

IMDb beoordeling: 6,1 (260.260)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 24 maart 2011

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Sucker Punch

"Feed Your Head"

'Sucker Punch' speelt zich af in de jaren 50. Baby Doll (Emily Browning) wordt door haar kwaadaardige stiefvader naar een psychiatrische inrichting gestuurd. Zijn plan is om binnen vijf dagen lobotomie op haar toe te passen. Door de trauma's die ze er oploopt creëert ze haar eigen wereld waarin alles mogelijk is. Ze raakt geïnspireerd door dat wat er zich afspeelt en beraamt een plan om te ontsnappen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Madame Vera Gorski / Dr. Vera Gorski

Blue Jones

Lobotomy Nurse / High Roller Girl #1

The Doctor / The High Roller

The Wise Man / The General / The Bus Driver

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Where is my mind was dan wel een cover natuurlijk. Wat mij betreft beter dan die van The Pixies. Yoav en Emily Browning .


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2780 berichten
  • 1741 stemmen

Ja klopt was een cover, maarja blijft wel een fantastisch nummer.


avatar van astonm

astonm

  • 274 berichten
  • 469 stemmen

Ik heb erg genoten!

De prachtige aktie met dito slowmotions.

De geweldige combi van aktie en muziek.

De mooie dames.

Het verhaal is niet heel sterk maar ik geen toch 4 punten omdat ik het geweldig was om naar te kijken. De stijl van Zack Snyder blijft gewoon gaaf. Maar in het vervolg moet hij zelf niet meer schrijven.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Zack Snyder explains the meaning of Sucker Punch:

Link

....


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het raar dat mensen net doen of er geen verhaal in zat. Vond het idee van de drie levels juist wel sterk verhaaltechnisch. Had eigenlijk wel iets weg van Inception. (hier had je immers ook verschillende realiteitsniveau's) Minpunten zijn dat het niet sterk was uitgewerkt en er eigenlijk geen verband was (afgezien van het object) tussen de danswereld en de boordeelwereld, terwijl het boordeel en het tehuis. Ook de reden dat juist dat ene meisje de uitverkorene bleek te zijn was nergens onderbouwd.


avatar van RNyarla

RNyarla

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

Ik moet zeggen heb de film nog niet gezien, maar naar aanleding van de trailer en alles, vraag ik me af of de "meeste" mensen (lees mannen) deze film ook zo goed zouden vinden als er zeg...hmm.. bijvoorbeeld, normale (daar bedoel ik dan niet hele mooie vrouwen (lees modellen), maar de vrouwen die we eigenlijk mooi vinden om te zien, de gewone normale vrouw...) vrouwen in zaten, en of de score ook zo goed blijft als deze vrouwen dan in gewone (miltaire) kleding gingen vechten.. en niet in te korte rokjes.

Begrijp me goed ik snap het best dat Snyder alle fan-boy vakjes aanvinkt... bijna naakte vrouwen, gooi wat japan/anime invloeden erin, niet te moeilijk verhaal, leen wat van verhalen die mensen kennen (Brazil iemand??) enz enz...

wat ik eigenlijk vraag is,,, als je de half naakte vrouwen vervangt door zeg "realistische oorlogsvrouwen" (en ja ik weet het is een fantasie), zou je dan nog steeds deze film gaan kijken?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ja, maar misschien wel een paar dagen later.

Verder beetje onzinnige vraag, het moge duidelijk zijn dat de dames onderdeel zijn van de attractie. Maar zou Snyder de dames zo laten en de actiescenes eruit halen, dan zou ik waarschijnlijk niet gaan.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Zack Snyder's Suckerpunch

Zelden heb ik zo naar een film uitgekeken als naar deze nieuwe van Snyder. De poster als achtergrond op mijn telefoon en mijn bureauachtergrond, en steeds maar aftellen tot ik hem eindelijk bewonderen kon. En bewonderen heb ik zeker gedaan.

Net als bij Watchmen begint de film met een proloog die Baby Doll's voorgeschiedenis laat zien. En in de Inrichting begint de pret al erg snel, misschien wel te snel. Ik had het idee dat er enorme stukken uitgeknipt zijn om deze speelduur te verkrijgen. Maar goed, na die eerste conversatie met "the Wise man" zitten we binnen no time in de actiescenes met Nazi-zombies, draken en op holgeslagen treinen. En ik moet zeggen dat het er allemaal weer-ga-loos uitziet. Snyder knalt alle registers open een schotelt ons de een na de andere vingerllikkend lekkere actiescenes voor. Ik heb ook een vermoeden dat hij eigenlijkl een dikke middelvinger opsteekt naar zijn criticasters die hem altijd beschuldigen van het maken van films zonder verhaal. Want deze film heeft een piepkklein verhaallijntje die hem een minimum van excuus geeft om ons die actie te tonen. Alsof hij wil zeggen:' jongens, jullie hebben gelijk! Maar "who cares?"

Waar ik ook erg over te spreken ben is de cast. De zes vrouwelijke hoofdpersonen zijn stuk voor stuk toppers waar we nog wel meer van gaan zien. Emily browning met haar droeve ogen en die prachtige volle lippen, Abbie Cornish met haar boze blik, de pittige maar ook aandoenlijke Jena Malone, de uber schattige Vanessa Hudgens, de exotische Jamie Chung en de altijd aangename Carla Cuchino, eigenlijk is die cast al genoeg een bioscoopkaartje te kopen. Als ze dan ook nog eens in de meest fantastische actiescenes te zien zijn in sexy outfits, dan kan je er gewoon niet meer omheen. Scott Glen deed me heel erg denken aan David Carradine, hij had die rol ook makkelijk kunnen spelen als hij nog leefde.

Ondanks mijn enthousiasme vind ik het erg moeilijk om de juiste stem uit te brengen. Ik ben het ergens wel eens met de kritiek dat de eindjes wel erg losjes bij elkaar geknoopt worden op het eind. En die voice over die ons nog even een vage boodschap meegeeft. Ik verliet de bioscoop dan ook met gemixte gevoelens daarover. Ik ben van mening dat als je voor dat soort afloop kiest het ook wel enigzins moet pakken, en met mensen die zeggen dat het niet uitmaakt want het is allemaal onzin (style over substance) ben ik het niet mee eens. De rest van de film heeft zeker een boeiend, kloppend verhaal ook al is het allemaal fantasie. Maar ik ben hoopvol dat op de Bluray een langere versie staat die meer diepgang geeft over dat onderwerp en de achtergronden van Amber en Blondy want die miste ik ook in de film.

Ik hou de score voorlopig op een 4.5 met een grote kans op de hoogste score na de Ultimate cut. Zo is het uiteindelijk bij Watchmen ook gegaan!

4.5


avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

  • 20220 berichten
  • 2365 stemmen

Naomi Watts schreef:

Where is my mind was dan wel een cover natuurlijk. Wat mij betreft beter dan die van The Pixies. Yoav en Emily Browning .

Beter dan de Pixies?


avatar van Lennert

Lennert

  • 2412 berichten
  • 1400 stemmen

Reinbo schreef:

Ik vind het raar dat mensen net doen of er geen verhaal in zat. Vond het idee van de drie levels juist wel sterk verhaaltechnisch. Had eigenlijk wel iets weg van Inception. (hier had je immers ook verschillende realiteitsniveau's) Minpunten zijn dat het niet sterk was uitgewerkt en er eigenlijk geen verband was (afgezien van het object) tussen de danswereld en de boordeelwereld, terwijl het boordeel en het tehuis. Ook de reden dat juist dat ene meisje de uitverkorene bleek te zijn was nergens onderbouwd.

Ik ben het hier behoorlijk mee eens. Toen we net uit de bioscoop kwamen was het vooral discussieren over waar het in godsnaam over zou moeten hebben gegaan, maar naarmate ik de recensie schreef begon ik het verhaal/uitgangspunt toch steeds interessanter te vinden. Het had alleen iets gedetailleerder gemogen, dat is absoluut de reden dat ik hem een stuk minder goed dan Watchmen vind (maar dat was een graphic novel verfilming, dus het script daarvan is niet direct compleet Snyders toedoen).


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Qua verhaal zit het aardig goedi n elkaar, alleen is Snyder niet zo pretentieus en probeert een zogenaamd ingenieus script in elkaar te flansen. Hij weet waar zijn kracht is en waar voor hem cinema om draait. Verhaal moet een middel zijn, geen doel. Het verhaal is verhaaltechnisch best sterk, alleen spendeert hij niet te veel tijd in de uitwerking. Hij houdt ruimte voor interpretatie en ook dat is een pluspunt met al die films met een uitleggerig plot.

Ook beetje oneerlijk om deze verhaaltechnisch te vergelijken met Watchmen, aangezien hij daarbij beschikking had over één van de meest gewaardeerde stukjes britse literatuur.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:
Ik vind het raar dat mensen net doen of er geen verhaal in zat. Vond het idee van de drie levels juist wel sterk verhaaltechnisch. Had eigenlijk wel iets weg van Inception. (hier had je immers ook verschillende realiteitsniveau's) Minpunten zijn dat het niet sterk was uitgewerkt en er eigenlijk geen verband was (afgezien van het object) tussen de danswereld en de boordeelwereld, terwijl het boordeel en het tehuis. Ook de reden dat juist dat ene meisje de uitverkorene bleek te zijn was nergens onderbouwd.


Oh, er zit wel iets van een verhaal in (of beter, een poging tot) maar dat is niks om over naar huis toe te schrijven. Zoals je al aangeeft in je minpunten, de verschillende fantasie-lagen sluiten op geen enkele wijze op elkaar aan en met name de actie dans-fantasieën voegen feitelijk niets toe, want ze representeren geen enkele worsteling of strijd en alles wat erin gebeurd maakt dan ook feitelijk niks uit (een goed voorbeeld, als Amber de persoon is die de aansteker moet stelen, waarom is het dan Baby Doll die in de fantasie de draak zijn keel moet open snijden? Of waarom is de rest van de groep überhaupt daar als constant maar één meisje iets hoeft te doen?). Er bestaat geen enkele interne logica in de fantasie wereld van Baby Doll en zonder dat hou je gewoon suffe nietszeggende actiescènes over (want als Baby Doll door een gigantische samurai dertig meter de lucht door getrapt kan worden door een houten deur, en zij staat op zonder schrammetje, dan is er toch nooit sprake van gevaar?).

Daarom vind ik het sowieso lachwekkend om dit te vergelijken met een film als Inception (tenzij je het als grap doet) of The Matrix, films die duidelijke regels en logica opstellen met betrekking tot de fantasiewereld, en hoe dit gevolgen heeft op de realiteit. Iets wat Sucker Punch ontbreekt, en daarmee in mijn mening dus ook de hele film onderuit haalt.


avatar van Fox McCloud

Fox McCloud

  • 951 berichten
  • 841 stemmen

Waarom staat er bij IMDb nog geen cijfer?


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

wimnoot schreef:

Scott Glen deed me heel erg denken aan David Carradine, hij had die rol ook makkelijk kunnen spelen als hij nog leefde.

LOL, dit dachten wij dus ook toen we in de bios zaten.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik zou de actiescenes alkes behalve suf willen noemen. Niks mis met 'action for action's sake.' vergelijkimg met Inception is zeker serieus bedoeld. Snap ook niet waarom je behoefte hebt aan gronding in de realiteit. Deze film pretrendeert gelukkig nergens realistisch te willen zijn. Wat mij betreft was dat juist ook de grootste fout van Inception: de bdhoefte om hey als iets reels te brengen met veel te veel uitleg tot gevolg, terwijl het allemaal net zulke grote onzin is als Sucker Punch.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Naomi Watts schreef:

Ook beetje oneerlijk om deze verhaaltechnisch te vergelijken met Watchmen, aangezien hij daarbij beschikking had over één van de meest gewaardeerde stukjes britse literatuur.

Ik vind dat je alle films van een regisseur met elkaar mag vergelijken, ongeacht waar het materiaal vandaan komt. En de Watchmen beviel me gewoon iets beter. Suckerpunch vond ik dan weer beter dan Ga'hoole en DotD of mag men die ook niet vergelijken omdat DotD een remake is en Ga'hoole een boekverfilming?

@ rep_robert: Great minds think alike.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Ik verwachtte hier nergens realisme, maar ik verwacht wel regels of een vorm van logica zodat het geen grote braspartij wordt (wat dit dus wel is geworden). Action for action's sake is leuk en aardig, maar zelfs in de meest simpele rechttoe rechtaan actiefilm (denk Commando of Rambo) zitten er gevolgen aan vast als de held geraakt wordt. Natuurlijk, je weet dat de held nooit geraakt wordt of in ieder geval op een plek waar hij eraan zal sterven, maar het feit blijft dat het in ieder geval iets uit zou maken als ze geraakt worden. Als dat niet het geval is, is er gewoon geen enkele spanning en het feit dat het zelfs niet uitmaakt of ze in de fantasie slagen (een mooi voorbeeld: waarom eindigt de kasteel fantasie pas met het doden van de moederdraak, en niet met het succesvol verwijderen van de kristallen uit de keel van de baby draak?). Het is een lege vertoning van stijl zonder enige ramificaties. Realisme heeft er op geen enkel moment ook maar iets mee te maken.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Grappige is dat de hoofdpersoon uiteindelijk wel dood gaat, althans als kasplant eindigt en ook het meisje bij de trein actie komt om. verder beoogt Snyder ook geen spanning maar juist spektakel. Films als Commando, Rambo en James Bond zijn toch ook nooit spannend. Enerverende cinema dat is het, spannend niet echt. Enige spanning is hoe gewelddadigof spektakulair het wordt.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Daar ben ik het dus niet mee eens Reinbo, want zelfs die films beogen nog de meest simpele illusie van 'spanning' en 'gevaar', namelijk dat er consequenties aan verbonden zitten. In Sucker Punch, who cares? In de actiescènes ontbreekt het gewoon aan gevolgen van hun acties, dus waar vechten ze voor? Wat maakt het uit? Er is een reden dat een film als The Matrix of Inception een regel in werking stellen dat als iemand geraakt wordt in de fantasie wereld dit gevolgen heeft, want anders zou het maar een suffe bedoening zijn van compleet nutteloze schietgevechten.

Ik vind het ook stom want dat was zo makkelijk geweest om te vermijden, als Snyder gewoon de ontsnappingpoging zelf visualiseerde als fantasiegevechten, waarbij de strijd met nazi zombies en draken een daadwerkelijke dreiging representeren (bewakers die uitgeschakeld moeten worden, een verpleger die wakker wordt net nadat ze zijn aansteker stelen). Dan maakte het ook daadwerkelijk uit of iemand in de problemen komt, maar blijkbaar is zelfs de cursus screenwriting 101 aan Snyder voorbij gegaan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar het treingevecgt heeft toch gevolgen (geef toe dat de koppeling steeds erg slecht gemaskt wordt, maar er is dus weldegelijk kabs op mislukking. En dat ze de trap van een reuze ridder overleeft is gewoon game ligica, daar kun je ook meerdere klappen verwerken, maar op een goed moment is het wel dodelijk.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Vertaling:

Reinbo schreef:

Maar het treingevecht heeft toch gevolgen (geef toe dat de koppeling steeds erg slecht gemaakt wordt, maar er is dus weldegelijk kans op mislukking. En dat ze de trap van een reuze ridder overleeft is gewoon game logica, daar kun je ook meerdere klappen verwerken, maar op een goed moment is het wel dodelijk.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Je geeft het zelf al toe (heel verstandig ) maar inderdaad, de koppeling in het treingevecht is behoorlijk zwak, en wordt ook al vantevoren zo duidelijk op gehint (water en een openliggende electriciteitskabel) dat het daar overduidelijk was. Wat niet weg neemt dat het in de fantasie eigenlijk nog niet uitmaakte of ze geraakt werden door de robots of niet.

Het probleem is ook dat die koppeling er overduidelijk alleen in zit omdat dat toevallig op dat moment voor het plot werkt, en dat er dan alleen nog maar dikker op legt dat met een beetje moeite dit concept wel gewoon in de hele film verwerkt had kunnen worden.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

wimnoot schreef:

Vertaling:

(quote)

Keep it up. Misschien kan je er een IPhone app van maken.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

wimnoot schreef:

(quote)

Ik vind dat je alle films van een regisseur met elkaar mag vergelijken, ongeacht waar het materiaal vandaan komt. En de Watchmen beviel me gewoon iets beter. Suckerpunch vond ik dan weer beter dan Ga'hoole en DotD of mag men die ook niet vergelijken omdat DotD een remake is en Ga'hoole een boekverfilming?

@ rep_robert: Great minds think alike.

Dat mag je idd doen. Maar als je een beetje op de hoogte bent van het bronmateriaal weet je dat je met Guardians met dat bronmateriaal moeilijk kwalitatief aan echte literatuur als Watchmen kan tippen. Tuurlijk mag iedereen dat voor zichzelf bepalen, want met misplaatste verwachtingen snijd je alleen jezelf in de vingers. Heb ik verder ook geen last van gelukkig. Daarom verdiep ik mij bij een film graag in de materie, of het nou Watchmen is of een verfilming van een novel van Nicholas Sparks.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Mr_White schreef:
waarom eindigt de kasteel fantasie pas met het doden van de moederdraak, en niet met het succesvol verwijderen van de kristallen uit de keel van de baby draak?).

Zal te abrupt zijn, en het extraction onderdeel is erg essentieel voor het geheel om allemaal weer terug in de realiteit te komen. Anders had Babydoll ook het trein segment al eerder af kunnen kappen.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Je bent weer aardig pedant bezig NW. Een film is een film. En mag gewoon gekeken worden en vergeleken worden zonder eerst een half uurtje te googlen om te zien wat het bronmateriaal is. En tot nu toe klopte voor mij Watchmen meer dan Suckerpunch ongeacht de bron. En zijn volgende film Superman: Man of Steel ga ik ook weer zo beoordelen.

Verder had ik helemaal geen misplaatste verwachtingen.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Even een vraagje over het visuele, doch meer fysieke aspect van de film: Kan je het 'voelen' aan je 'ingewanden' als één van de vrouwelijke karakters een klap uitdeelt?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Naomi Watts schreef:
(quote)

Zal te abrupt zijn, en het extraction onderdeel is erg essentieel voor het geheel om allemaal weer terug in de realiteit te komen. Anders had Babydoll ook het trein segment al eerder af kunnen kappen.


Ik zou eerder stellen dat het wakker worden van de moederdraak een voorbode is van dat ze ontdekt worden. het is allemaal veel meer associatief, dan dat het volledig is dichtgetimmerd zoals bij Inception.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Ik geef je het voordeel op het gebied dat ze inderdaad ook met het gestolen voorwerp weg moeten, maar dat neemt niet weg dat de strijd an sich nog altijd geen enkele connectie heeft met de 'realiteit' van de situatie.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

AC1 schreef:

Even een vraagje over het visuele, doch meer fysieke aspect van de film: Kan je het 'voelen' aan je 'ingewanden' als één van de vrouwelike karakters een klap uitdeelt?

Ja, maar enkel dankzij de subwoofer.