Genre: Actie / Fantasy
Speelduur: 110 minuten / 127 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Emily Browning, Abbie Cornish en Jena Malone
IMDb beoordeling:
6,1 (260.378)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 24 maart 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Sucker Punch
"Feed Your Head"
'Sucker Punch' speelt zich af in de jaren 50. Baby Doll (Emily Browning) wordt door haar kwaadaardige stiefvader naar een psychiatrische inrichting gestuurd. Zijn plan is om binnen vijf dagen lobotomie op haar toe te passen. Door de trauma's die ze er oploopt creëert ze haar eigen wereld waarin alles mogelijk is. Ze raakt geïnspireerd door dat wat er zich afspeelt en beraamt een plan om te ontsnappen.
Externe links
Acteurs en actrices
Baby Doll
Sweet Pea
Rocket
Blondie
Amber
Madame Vera Gorski / Dr. Vera Gorski
Blue Jones
Lobotomy Nurse / High Roller Girl #1
The Doctor / The High Roller
The Wise Man / The General / The Bus Driver
Reviews & comments
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Net even de 3 animated shorts bekeken, laatste was de beste. Terwijl de andere ook al verbluffend waren, wat een sfeer, wat eend design..
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Het boek met the art of the film heeft mij genoeg inzage gegeven om er van uit te gaan dat dit bijna niet meer fout kan gaan. Zoiets heb jij denk ik ook op voorhand voordat er een nieuwe Street Fighter game uitkomt denk ik.
Al heb je gelijk dat een Drs. Daja met objectievere sentimenten kijkt dan mij, als fan van Snyder en zijn stijl zijnde.
En over de pot verwijt de ketel, ik heb dan ook helemaal geen kritiek gegeven over de review van Daja.
Beetje laat, maar hier moest ik nog op reageren.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Je begrijpt me verkeerd. Ik doelde op je punt a) dat ik de film nog niet had gezien. Daarom dat ik iets zei van pot en ketel, omdat jij de film ook nog niet had gezien.
Daar heb je groot gelijk in. Dus bij deze excuses
.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Exact. Ik denk dat ik ook meer op zijn manier naar een film kijk. Ook de argumenten die hij aanhaalt zouden weleens ongeveer dezelfde kunnen zijn als de mijne nadat ik me aan een kijkbeurt waag.
Ik denk dat iedere neutrale filmkijker dat doet, en dat neem ik die groep echt niet kwalijk, integendeel.
En over de pot verwijt de ketel, ik heb dan ook helemaal geen kritiek gegeven over de review van Daja.
Moet je ook niet doen, dat het mij niets voor jou lijkt wil niet zeggen dat ik vind dat je niet moet gaan kijken, integendeel zelfs. Ik ben best wel benieuwd wat je hier van gaat vinden. We staan vaak qua mening lijnrecht tegenover elkaar, en dat maakt een discussie veel interessanter imho.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Oh gosh
en dan is dit nog niet eens een segment waar Snyder qua vormgeving en visuals los gaat. Vanessa, did you just say the "F" word?
.

Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Jij mag dat flauw vinden maar zo'n uitspraak stoot mij tegen de borst want het staat haaks op hoe ik over kunst denk. Ik vind namelijk dat kunst begint bij het individu, de artiest, de kunstenaar. Hij moet vooral doen wat hij goed vindt en waat hij achter staat. Het wordt pas "flauw" wanneer muziek of film iedereen probeert te behagen.
Het is natuurlijk onzin om mijn uitspraak zo letterlijk te nemen, natuurlijk hoeft een film niet bij iedereen in de smaak te vallen. Maar ik vind het wel een beetje achterlijk om te denken dat "kunst" voor de kunstenaar zelf is en al helemaal als je dat doorberekent tot film. Film is een kunstzinnig middel van overdracht, Snyder probeert ons iets te laten voelen. Daarvoor moet hij in taal denken en niet enkel in wat hem aanspreekt anders zou hij namelijk totaal losse shots achter elkaar kunnen monteren met in het achterhoofd zijn eigen persoonlijke connotatie tot die beelden. Film is naast "kunst" entertainment, gemaakt door een groep mensen waarbij in dit geval zo'n 85 miljoen dollar bij gebaat is. Dat moet dus gewoon met de kijkers kunnen communiceren anders kan het namelijk niet worden gemaakt.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Snyder behaagt hier vooral zichzelf?
Ja, dat is toch wel duidelijk. Snyder heeft altijd een voorliefde gehad voor films die sterke visuele indrukken achterlaten en van 'aparte' comic books (300, Watchmen, manga). Sucker Punch is een accumulatie van al de dingen waar hij van houdt.
Volgens mij is hier een enorm grote doelgroep voor.
En er bestaat waarschijnlijk nog een grotere groep die zijn visie niet niet kunnen verdragen. What's your point?
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Film is een kunstzinnig middel van overdracht, Snyder probeert ons iets te laten voelen.
Volledig juist!
Daarvoor moet hij in taal denken en niet enkel in wat hem aanspreekt anders zou hij namelijk totaal losse shots achter elkaar kunnen monteren met in het achterhoofd zijn eigen persoonlijke connotatie tot die beelden.
Misschien is dat wel een uitvergroting van de waarheid. Er zijn zat mensen die vinden dat Snyder alleen maar is geïnteresseerd in stijl en dat hij het verhaal, plot en karakters - of datgene dat de (losse) scènes verbindt - op het achterplan zet. De reden waarom ik dit helemaal anders ervaar komt waarschijnlijk omdat ik me vooral laat leiden door de emotie van beeld en klank. Dat laatste is nou net de taal van de filmmaker en ik ken weinige die zo sterk communiceren als Snyder. Wat er ook op het scherm verschijnt, Zack laat het me voelen.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Film is een kunstzinnig middel van overdracht, Snyder probeert ons iets te laten voelen. Daarvoor moet hij in taal denken en niet enkel in wat hem aanspreekt anders zou hij namelijk totaal losse shots achter elkaar kunnen monteren met in het achterhoofd zijn eigen persoonlijke connotatie tot die beelden.
Dit is wat een beeldkunstenaar zoals David Lynch ook doet. In een film als Inland Empire is de samenhang ver te zoeken. Wat maakt Snyder dan anders dan een Lynch? Beide regisseurs gaan meer voor het visuele aspect en proberen daarbij een bepaald gevoel op te wekken dan dat ze een sluitend verhaal proberen te vertellen.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Beide regisseurs gaan meer voor het visuele aspect en proberen daarbij een bepaald gevoel op te wekken dan dat ze een sluitend verhaal proberen te vertellen.
Of je moet de originele reviews maar eens lezen van Blade Runner (1982). Die werd toen algemeen omschreven als een koude film zonder hart en verhaal maar met mooie 'visuals'. Het duurde wel tien jaar voor mensen de juiste invalshoek hadden gevonden. Is de geschiedenis zich aan het herhalen? 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Lynch is geweldig maar vind 'm visueel niet zo interessant. Vooral zijn sound direction en sfeer is enorm sterk. Al is ie verre van een visueel kunstenaar.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Misschien is dat wel een uitvergroting van de waarheid. Er zijn zat mensen die vinden dat Snyder alleen maar is geïnteresseerd in stijl en dat hij het verhaal, plot en karakters - of datgene dat de (losse) scènes verbindt - op het achterplan zet. De reden waarom ik dit helemaal anders ervaar komt waarschijnlijk omdat ik me vooral laat leiden door de emotie van beeld en klank. Dat laatste is nou net de taal van de filmmaker en ik ken weinige die zo sterk communiceren als Snyder. Wat er ook op het scherm verschijnt, Zack laat het me voelen.
Maar het is onzin om te zeggen dat Dawn of the Dead, 300 en Watchmen een slecht verhaal hebben, het zijn allemaal dynamische, snel ontwikkelende verhalen met een sterke spanningsopbouw en spanningsboog en laatstgenoemde scoort zelfs hoog op literair niveau. Snyder is audio/visueel gericht en kan al zijn vrijheid pakken wanneer hij ondersteund wordt door een goede bron. Dat laatste is bij Sucker Punch niet het geval.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Dit is wat een beeldkunstenaar zoals David Lynch ook doet. In een film als Inland Empire is de samenhang ver te zoeken. Wat maakt Snyder dan anders dan een Lynch? Beide regisseurs gaan meer voor het visuele aspect en proberen daarbij een bepaald gevoel op te wekken dan dat ze een sluitend verhaal proberen te vertellen.
Dit is naar mijn inzicht een nogal kromme vergelijking. Lynch bevind zich sowieso in een heel ander genre en bevindt zich ook binnen een heel andere doelgroep. Ik moet ook bekennen het gros van de Lynchfilms interessant te vinden vanwege de filmische stijlelementen maar uiteindelijk praktisch altijd onbevredigend vanwege zijn inhoud, vooral omdat die niet altijd sluitend is. Snyder heeft nog altijd sluitende verhalen verteld.
dominion
-
- 4062 berichten
- 0 stemmen
Vind Abbie echt een lelijke vrouw.
Mocht van mij iemand anders wezen 
dominion
-
- 4062 berichten
- 0 stemmen
Emily Browning ziet er hier wel erg lekker uit moet ik zeggen 
kos
-
- 46703 berichten
- 8861 stemmen
Vind Abbie echt een lelijke vrouw.
Mocht van mij iemand anders wezen
Nou, of ze lelijk is of niet laat ik in het midden (al lijkt het me klinkklare onzin), maar het is wat mij betreft wel één van de allergrootste talenten onder de jonge actrices.
En wat ze in zo'n film als dit (ook al respecteer ik jullie grote verwachtingen er van) doet verbaast mij nogal.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Maar het is onzin om te zeggen dat Dawn of the Dead, 300 en Watchmen een slecht verhaal hebben, het zijn allemaal dynamische, snel ontwikkelende verhalen met een sterke spanningsopbouw en spanningsboog en laatstgenoemde scoort zelfs hoog op literair niveau. Snyder is audio/visueel gericht en kan al zijn vrijheid pakken wanneer hij ondersteund wordt door een goede bron.
Persoonlijk kan ik je geen ongelijk geven maar ik weet wel dat vele filmliefhebbers 300 of Watchmen afkraken puur en alleen voor het verhaal en de karakters. Sommige fans van 300 begrijpen dan weer niet wat Snyder heeft bezield wanneer hij met Watchmen op de proppen kwam en vice versa. Ik bekijk ze vooral vanuit een visueel persectief en zie niet zoveel verschil tussen beide films. Mocht Snyder een film maken over een man die op het toilet zit dan zou ik nog geboeid zijn, denk ik soms. Misschien is Sucker Punch wel die film.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Of je moet de originele reviews maar eens lezen van Blade Runner (1982). Die werd toen algemeen omschreven als een koude film zonder hart en verhaal maar met mooie 'visuals'. Het duurde wel tien jaar voor mensen de juiste invalshoek hadden gevonden. Is de geschiedenis zich aan het herhalen?
Niet persoonlijk bedoeld maar deze excuus begint onderhand echt vermoeiend te worden, elke quasi-sci-fi van de afgelopen 29 jaar die het niet goed bij de critici deed en onmiddelijk wordt die eeuwenoude "...weet je nog toen Blade Runner finaal de grond in geboord werd links-en-rechts? En kijk nu eens [voer aantal jaren in] later..." erbij gehaald.
We weten het inmiddels wel, recensenten zaten ernaast omtrent Blade Runner.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
De reviews die er zijn zijn nog niet al te positief, hoopgevend
.
Dstalker8
-
- 211 berichten
- 689 stemmen
Elke film weet zijn doelgroep wel te vinden, ongeacht of het een goede film is. En ik denk dat suckerpunch wel degelijk een leger van fanboys zal krijgen... kan niet wachten....
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Tuurlijk, al zullen dat helaas van die pubertjes zijn die ejaculeren als er een beetje actie in zit. De briljante esthetische vormgeving van Snyder zal hun dan ook voorbij gaan.
Dstalker8
-
- 211 berichten
- 689 stemmen
Is dat zo erg?, dan kwijlen die kindjes om de film en dan kunnen wij genieten van dat Snyder elementje waar je het over hebt. Dat houd alleen in dat de film meer verdient, dan krijgen we misschien meer van dit soort passion projects waar ik zeker wel van kan genieten....
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat niet, al zie ik wel graag dat een exceptioneel kunstenaar als Snyder wel de lof krijgt die hij verdient. Dat zijn nou net niet de types die een fanbase van deze film moeten gaan vormen.
Dstalker8
-
- 211 berichten
- 689 stemmen
Ze zullen met een hun massa zeker de grootste invloed hebben, film kenners en filmliefhebbers zijn helaas sterk in de minderheid in deze markt.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Dat zijn nou net niet de types die een fanbase van deze film moeten gaan vormen.
Ik weet niet hoe dit kan verwoorden zonder een beetje een persoonlijke aanval te maken, maar als buitenstander van de hele Sucker-Punch-hype vind ik juist dat types als jij, een fanboy die al vijf sterren klaar heeft staan en de film tegen elke vorm van kritiek verdedigd, niet de kern van de fanbase hoort te zijn.
Wederom, niet persoonlijk bedoeld gezien ik graag je recensies en argumenten lees, maar het fanatieke gedrag (met de laatste paar pagina's in gedachten) straalt zo'n beetje van elke, bevooroordeelde bericht af die je hebt geplaatst betreffende Sucker Punch.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
NW is nochtans erg open voor kritiek, lijkt me de perfecte fanboy...zonder al te veel te slijmen
geez.
Het laatste nieuws

Jonah Hill haast onherkenbaar in aankomende AppleTV-film 'Outcome'

‘Pillion’ van Harry Lighton weet critici te overtuigen en behaalt een 100%-score op Rotten Tomatoes

'Wuthering Heights' verovert de bioscoop: zó stream je de andere verfilmingen

Sciencefictionfilm 'Source Code' met Jake Gyllenhaal is vanavond te zien op televisie
Bekijk ook

Genius Party
Animatie, 2007
49 reacties

Shimotsuma Monogatari
Komedie / Fantasy, 2004
45 reacties

The Secret Life of Bees
Drama, 2008
69 reacties

Source Code
Sciencefiction / Actie, 2011
642 reacties

Fast Five
Actie / Drama, 2011
681 reacties

Inside I'm Dancing
Drama / Komedie, 2004
15 reacties
Gerelateerde tags
bordeelasielontsnappendraakrobotgeweldinmatealternative imaginationlobotomyrape culture girls with guns
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








