Met Grote Blijdschap (2001)

Nederland

geregisseerd door Lodewijk Crijns
met Jaap Spijkers, Renée Soutendijk en Jack Wouterse

Luc gaat met zijn hoogzwangere vrouw op bezoek bij zijn broer Ad. Die woont al 15 jaar teruggetrokken in de Ardennen, in een vervallen boerderij. Daar woont ook een oude vriendin. Onder genot van de nodige drank komt er veel van vroeger bovendrijven en worden er ontdekkingen gedaan.

kappeuter (moderator)
Ik werd vooral overdonderd door de uitermate goede acteerprestaties.
Neem bijvoorbeeld het moment dat ze dronken aan de tafel zitten.
Het is een eenvoudige film, maar dat is denk ik ook de kracht van de film.

Goede film, in essentie een psychologisch drama, maar gefilmd als horror. Prachtig gedraaid, zeer precies gemonteerd. 4 sterren, vanwege het einde, dat is net iets minder dan de rest. Bijzonder de moeite waard. En hoewel het natuurlijk het beste is deze film in de bios te kijken, komt-ie inderdaad binnenkort op VHS en DVD uit.

kappeuter (moderator)
Wouter, AmnesiA en de Grot geef je betrekkelijk hoge waarderingen, wat valt je tegen aan deze film?

Ik vond het een goede film, hoor. Maar had wat moeite met de laatste tien minuten. En voor een speelfilm eigenlijk net niet beklijvend genoeg. Niet een film die je persé in de bioscoop hoeft te zien.

kappeuter (moderator)
Wat betreft 't einde, ben ik het wel met je eens. Verdient niet de schoonheidsprijs.

Een goede Nederlandse film, zoals ze er de laatste jaren wel meer waren!

kan iemand me even helpen hoe het einde ook al weer ging?

neo (crew)
met grote blijdschap naar deze film gekeken en heb em nu ook in mijn collectie. haast nog nooit heb ik in een nederlandse film de cast zo zo goed zien acteren!!! daarnaast wordt het simpele gegeven op een indrukwekkende manier uitgegediept tot een boeiend psychologisch drama/trhiller. zoals kappeuter al aangaf is de film qua depressieve sfeer te vergelijken met requiem for a dream. 4.5 sterren

neo (crew)
het einde ging als volgt:

de jongen wordt achterna gezeten door luc en ad en uiteindelijk weten ze hem te pakken te krijgen en besluiten hem mee naar huis te nemen. onderweg krijgen ze ruzie en luc rent terug naar het huisje. als zijn vrouw dan op bezoek komt rijden ze samen in hun wagen naar het politiebureau. hij vertelt alles (behalve dat hij weleens de vader van het kind kan zijn) en in het eindshot rijdt een ambulance en politiewagen richting het huisje.

bedankt neo!

De acteerprestaties in deze film waren inderdaad meesterlijk. Ik vond dit een van de beste Nederlandse films die ik heb gezien.

Prima film en goed acteerwerk van de cast (die daar dat jaar vreemd genoeg geen enekel gouden kalf nominatie voor kregen), maar als ik jou opmerking lees vraag ik me af of je de laatste jaren wel Nederlandse films hebt gezien. Het acteerwerk is de laatste jaren in NL films behoorlijk sterk.

neo (crew)

ik heb eigenlijk al best aardig wat nederlandse films gezien. natuurlijk wordt er in veel films redelijk tot goed geacteerd. maar bij deze film vond ik echt niets slecht aan het acteerwerk. ik heb vaak toch nog het probleem dat de cast slecht klinkende dialogen moet uitspreken of het op zo'n onnatuurlijke manier brengen dat het voor geen (movie) meter klinkt.

Voor iemand die een film als -pak 'm beet- The Rock een 4,5* geeft, is dat echter een heel gewaagde uitspraak. Als je het over kromme dialogen wil hebben....

neo (crew)

laat ik het maar houden op de onnatuurlijke manier waarop dialogen soms worden uitgesproken.

Zie The Rock, dus.

Tja. Veel nederlanders hebben een overgevoeligheid voor de Nederlandse taal. Denken ook dat Amerikanen praten zoals in films....

MaTtIeBoY
Vond hem erg ontroerend en spannend *** sterren

Erg ontroerend en spannend en dan slechts drie sterren?

Wouter schreef:

Erm, kerel, veel Amerikanen praten ook echt zoals in films...not kidding....

Sandra schreef:
Erm, kerel, veel Amerikanen praten ook echt zoals in films.

Een steviger bevestiging van Wouter's punt kun je hier niet typen, lijkt me.

Brr.. Wat een nare rotfilm. Ik moest echt even snel een comedy kijken voordat ik m'n bedje in ging .

Maar goed, wel knap gedaan natuurlijk.

avatar van tovenaar
Echt angstig goed geacteerd zeg. Ik kreeg meerdere malen rillingen over heel mijn lijf van het acteerwerk en de sfeer. Behoorlijk deprimerend allemaal, maar het werkt wél.

Geen fijne film inderdaad om te kijken vlak voordat je gaat slapen, maar dat zegt genoeg: de film maakt indruk.

Na de ook al niet slechte "Jezus is een Palastijn" en Loverboy" was ik toch wel benieuwd naar deze film.
Erg sterk acteerwerk (vooral Wouterse vond ik (weer) erg goed) en de opbouwing van het verhaal vond ik erg goed. Het minpuntje aan de film vond ik, net als velen hier, het einde. Aan de ene kant erg goed (ik hou vaak wel an open eindes), maar toch een beetje te makkelijk. Ik had niet echt het gevoel dat de film 'afgelopen' was. Er hadden nog zo veel meer dingen kunnen gebeuren.
Dit klinkt misschien erg neagtief, maar toch vond ik hem tot aan het laatste kwartier dus erg goed. Vooralsnog 4*.
En volgende week is die van jou aan de beurt W. Ik ben benieuwd!

avatar van Goodfella
IJzersterk geacteerd, sfeervol, hallucinerend, beklemmend en spannend. Met Grote Blijdschap is zonder meer een van de betere Nederlandse dramafilms die zo in het rijtje van Spoorloos, Familie en Van God Los kan.

Wouterse is op z'n best als een eenzame en in zichzelf gekeerde man, Soutendijk speelt een zorgzame vrouw die net als Wouterse een vertroebelde kijk op de realiteit heeft. Samen dragen ze een vreselijk geheim met zich mee dat regisseur Crijns (die ook in Loverboy geen al te positieve kijk op de mens bleek te hebben) langzaam maar zeker uit de doeken doet. Wat volgt ga ik maar niet verklappen, maar het is behoorlijk zware kost, waarbij tevens enkele morele vragen worden opgeroepen. De akelige sfeer had hier en daar wel wat van Haneke's Funny Games; heel onplezierig om te kijken, maar érg indrukwekkend in beeld gebracht. Een aanrader, 4 dikke sterren!

De beklemmende sfeer, het ijzersterke (en ijzingwekkende) acteerwerk en de prachtige beelden maken dit één van de beste Nederlandse films. De spanningsopbouw is zo langzaam en 'gevoelig' dat je gewoon het gevoel hebt er zelf middenin te zitten.

Soutendijk, Wouterse en Spijkers, een perfecte combinatie. Vooral de scene waar ze dronken zijn was indrukwekkend.

Het is gewoon veertig minuten wachten wat nou dat spannende is, waar is al dat mysterieuze gedoe voor nodig? En dan langzaam dringt de werkelijkheid tot je door... Beetje voor beetje kom je erachter wat er aan de hand is. En de werkelijkheid is verschrikkelijk...

Een absolute topper van eigen bodem. Alleen een beetje jammer van het (open) einde en de vriendin van Luc (die werkte op mijn zenuwen). Ik verhoog mijn stem naar 4.5*

avatar van narva77
Hier is trouwens sinds kort een toneelversie van. Met Kim van Kooten o.a.!

Kim van Kooten heeft de toneelversie geschreven. En ook (mede) het scenario.

En acteert in film noch stuk.

avatar van 93.9
Zeer, maar dan ook echt zeer goed!
Bijna 5 sterren!