Mongolian Death Worm (2010)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven R. Monroe
met Sean Patrick Flanery, Drew Waters en George Cheung

Wanneer een Amerikaanse oliemaatschappij een experimenteel boorplatform plaatst in de uitgestrekte woestijn van Mongolië, ontwaken ze een ondergronds nest. De dodelijke schepsels beginnen zich voort te planten en te verspreiden, waarbij ze iedereen op hun pad verslinden. De enige persoon die ze kan stoppen is de schatzoeker en avonturier die al zijn hele leven op zoek is naar een legendarische tombe, waarvan verteld wordt dat die beschermd wordt door de wormen. Hij weet dat hij al het mogelijke moet doen om de wezens te doden, maar het stoppen van deze monsters zou kunnen betekenen dat hij zijn levenswerk voor altijd vernietigt.

avatar van barns
Eindelijk eens een film over Mongoolse Uberwormen

avatar van Baggerman
Hebben ze spleetogen of een chromosoompje teveel?

avatar van jarno1975
Had net zo goed Tremors 5 kunnen heten.

Haha, wat grappig dit.

Alghoi Khorkhoi (mongolian death worm) is een hele oude mythe over wormen in de Gobi woestijn. Zijn best interessante verhalen over terug te vinden.

Jammer dat dit weer pijnlijk slecht lijkt te worden.

Item dat ooit op Animal Planet was uitgezonden;

YouTube - Lost Tapes: Death Worm (1/2)

avatar van Prudh
Dit is een SyFy Channel mislukking. Een beetje op het niveau van Jim Wynorski gok ik. Ik heb House of 9 gezien van deze regisseur en die gaf ik de laagste score mogelijk. Ik verwacht hier net zoveel van.

avatar van mcdaktari
ja ik geef toe dat bijna al zijn films bagger zijn, maar I spit on your grave is ook van hem en dat was toch niet de minste, maar eerlijk gezegd denk ik dat deze toch een stuk minder zal zijn, maar misschien vergis ik me

avatar van Lui
Lui (crew)
Weer een matige Syfy film. Sean Patrick Flanery is echt waardeloos en hoort thuis in dit soort films en ook de andere acteurs zijn van de straat geplukt. De Mongoolse wormen leken een beetje op gemuteerde bloedzuigers en zagen er belachelijk uit. Maar dat viel te verwachten natuurlijk. Verrassend genoeg komen ze wel veel in beeld.
De schreeuwende Aziaten zijn echt geweldig!

avatar van jippie2010
ik heb al veel van dit soort films gezien,
en ik had het erger verwacht.
Natuurlijk zijn de special effects niet goed,
maar ik heb het nog wel veel erger gezien.
In zijn categorie is hij een 2.0 waard.

avatar van henkula
ik ben geen acteur, maar het lijkt dat ze zelf ook wel weten dat het budget niet bepaald hoog is. maar toch hebben die twee er iets van kunnen maken, ja een beetje lol, zo uit het zicht rond het kampvuur.

avatar van Noodless
Echt zwak, je weet wat je kunt verwachten...maar deze film wist mij op vele vlakken weinig te boeien. Qua verhaal en effecten erg matig ( geen verrassing ), maar ook op gebied van humor , actiescènes, acteerwerk , avontuur stelt het allemaal weinig voor. Prullenmand ! 2/10

avatar van Vascago
Een totaal debiel script. Matige effecten, al vond ik de Death Worms best grappig uitzien, en zwaar belabberd acteerwerk. Vooral van Flannery want eigenlijk verwacht je van hem toch wat beters.
Best leuk voor een zinloze zaterdag of zondagmiddag.

avatar van Lennert
Sean Patrick Flanery doet het hier werkelijk afgrijselijk, dat had ik toch niet verwacht of gehoopt. Voor de rest bevat de film vanzelfsprekend van iedereen in de cast afgrijselijk acteerwerk, maar dat viel dan weer wel te verwachten. Hiernaast kunnen we 'genieten' van omgevingen uit 'Mongolië' (overduidelijk Amerika) en amateuristische actie en dialogen. Het enige waar ik me wonderbaarlijk genoeg niet aan heb zitten ergeren zijn de wormen zelf, omdat zij er bij vlagen zeer behoorlijk uitzien. Jammer dat de wormenactie uitzonderlijk tam is en het qua uiterlijk een bijna letterlijke kopie van Tremors (een superieure film in ieder opzicht) betreft.

Het grootste probleem is echter dat deze film heel cheezy en pulperig had kunnen zijn om nog wat vermaak te verschaffen, maar het geheel is gewoon saai. Geen over the top actie met slechte effecten of gore, gewoon saaie dialogen in saaie omgevingen met slecht acteerwerk. Een mislukking in bijna ieder opzicht.

avatar van motoko303
Wat een bagger.

avatar van AmazingPP
barns schreef:
Eindelijk eens een film over Mongoolse Uberwormen

avatar van AmazingPP
Ik vond het allemaal wel meevallen! Het is natuurlijk vreselijk gejat van "Tremors", maar ach... Een Oscar voor originaliteit is er toch niet te winnen. Het is een super B-horror film en zo moet je hem ook bekijken. Je moet deze film totaal niet serieus nemen, dan is hij best weg te kijken, hoor. Een krappe voldoende: 2,5 * voor deze heerlijke pulpfilm.

avatar van Woland
Ja, in deze film gaat heel veel mis. De acteurs zijn beroerd, al komt het nog in gradaties (ik moest de naam even opzoeken, maar met name Nate Rubin was verschrikkelijk). Al helpen de cliché karakters die ze moeten spelen ook niet, met een hele irritantie schurk-met-gouden-hart en een nog storender dokter in den vreemde die continu begint te zeuren over het dorp waar ze levens moet redden. Het plot is, zoals verwacht, ook al niet veel soeps. Het zou zich in Mongolië af moeten spelen, maar het ziet er allemaal heel Amerikaans uit, met als enige concessie dat ze een paar willekeurige Aziaten in bijrollen hebben gecast. En interessante plotwendingen of spanning, nou nee.

Maar toch had Mongolian Death Worm wel wat. Het is ontzettend pulpy, goedkoop gemaakt, maar ik vond het best toffe monsters (qua concept dan). Ik heb in mijn leven meer Syfy-pulp gezien dan me lief is, maar dit vond ik toch wel één van de vermakelijkere. Sterker nog, gewoon bijna een voldoende.

avatar van BlueJudaskiss
Niet onaardig. Erg veel gepraat en de setting in de fabriek is wat tam, maar ik vond Sean Patrick Flanery wél leuk en de speciale effecten zien er voor het genre redelijk uit. Een kleine 3,0*.

avatar van Shadowed
Erg slecht.

Zelfs voor zijn soort is dit een erg matige film, en wellicht 1 van de slechtste SyFy-films die er nu zijn. Dat dit type films nooit de middelmaat zal gaan halen is natuurlijk te verwachtten, maar binnen het genre kan het nog een soort charme hebben. Daar zit deze niet bij in de buurt.

Monroe stond aan het roer voor deze film. Die regisseur stuitert in zijn filmcarrière werkelijk alle kanten op geloof ik. Zijn bekendste film zal waarschijnlijk I Spit on Your Grave wel zijn, een film die in alle opzichten anders (en beter) is dan deze. Waar eerdergenoemde hard, knap en rauw was is deze vooral lelijk en simpel.

Nu vallen deze films niet echt te vergelijken, maar I Spit on Your Grave is wel een showcase van wat de regisseur in ieder geval neer kan zetten. Mongolian Death Worm is in zo veel opzichten zo lelijk dat het lijkt alsof Monroe lijdt aan DID, met een talentvolle en talentloze persoonlijkheid.

Visueel is het erg lelijk, en dan bedoel ik niet eens de wormen. De CGI is uiteraard niet al te besst, maar dat hoort bij het soort film. De film is vooral simpel geschoten met extreem lelijke cinematografie en slecht in beeld gebrachte natuur. Camerawerk is simpelweg bedroevend, het verloop is best saai en de spanning is ver te zoeken.

De film vermengt er vervolgens ook nog maatschappelijke problemen in, waar ik vraagtekens bij zette. Als er dan een film is waarmee je van dat soort onderwerpen af moet blijven, dan is het wel een SyFy-film. Veel gaan ze er uiteindelijk ook niet op in, vast omdat er niet al te veel interesse was.

Acteerwerk is dan wel weer oké, maar ook niet briljant. Enkele actiescenes zijn best groots opgezet en dat is eigenlijk waar het positieve weer zo'n beetje eindigt. Het duurt erg lang voordat de wormen goed in beeld komen, alles wat daarvoor komt is vooral wat saai gelul van erg oninteressante personages.

Slechte film dit. De liefhebbers mogen hem best opzetten, maar als je nog niet verwacht dat de monstertjes slecht geanimeerd zijn dan zou ik je de film erg afraden. Het is soms wat grootser opgezet, maar uiteindelijk is het vooral een snel in elkaar gedraaid verhaal met een extreem lelijk visueel laagje.