Buffet Froid (1979)

Frankrijk

geregisseerd door Bertrand Blier
met Gérard Depardieu, Bernard Blier en Jean Carmet

Alphonse Tram bevindt zich in een merkwaardige positie. Eerst ontdekt hij dat een kennis om het leven is gekomen door Alphonses mes. Hij vertelt het verhaal aan zijn nieuwe buurman, een politie-inspecteur, maar die is niet zo geïnteresseerd. Dan wordt zijn vrouw vermoord en de moordenaar bekent onmiddellijk aan Alphonse, maar die is niet meer zo makkelijk geshockeerd.

orbit
Belachelijk weinig stemmen voor dit bescheiden meesterwerkje..

avatar van brucecampbell
waar te krijgen met ned of eng ondertiteling?

avatar van Vinokourov
orbit schreef:
Belachelijk weinig stemmen voor dit bescheiden meesterwerkje..

Het is ook niet een heel toegangelijke film door de minimalistische opzet. Ik kon wel redelijk van dat droge genieten, maar kan me voorstellen dat talloze bij dit soort films afhaken.

avatar van boerenpummel
Hij komt binnenkort op TV5.

avatar van brucecampbell
Surrealistische film die met de minuut vreemder wordt doordat alle personages exact het tegenovergestelde zeggen en doen dan wat je zou verwachten.
Wat nu juist de bedoeling van de film is weet ik niet precies, maar ik vind het wel goed doordat het juist iets helemaal anders is dan het conventionele.
Prima rol van Depardieu.

Bertrand Blier dient een koud en uiterst absurd buffet op.
Het vergt een stevige draai aan de knop om in de opgediende humor te stappen en dat lukt wel af en toe omwille van de onverwachte en tegenstrijdige toestanden en dialogen, maar over de ganse lengte van de film is het recept toch al te complexe.
Eigenlijk zijn een jonge Depardieu, Bernard Blier (vooral) en Jean Carmet geknipt voor dergelijke rollen.
Eigenaardig, maar af en toe moest ik denken aan zekere films van Fassbinder, films waarin dezelfde, vaak grappige, koele onberekenbaarheid het bijzonderste kenmerk is.

avatar van Cellulord
Movsin schreef:

Dacht ook enkele malen aan Fassbinder, vooral door het ietwat theatraal akteerwerk.