Hibernatus (1969)

Alternatieve titel: Vriezen We Dood, Dan Vriezen We Dood

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Édouard Molinaro
met Louis de Funès, Michael Lonsdale en Claude Gensac

Ergens in het Noordpoolijs wordt het lichaam ontdekt van een man die daar 65 jaar eerder in verzeild is geraakt. Hij wordt in allerijl ontdooid, en wordt herkend door zijn kleindochter en haar man. Ze besluiten hem in huis te halen, maar verzwijgen dat hij 65 jaar in het ijs heeft doorgebracht.

Mindere film vind ik met Louis de Funès.
Moest hij niet meedoen dan was dit een dikke flop want verhaal is vrij slecht vind ik persoonlijk.
Dankzij de Funès komt er toch wat leven in.
2.5 sterren

avatar van movie fan
had weinig verwachtingen van deze film , maar heb hem net nog bekeken , en ik vondt hem best wel meevallen , hij is natuurlijk geen topper , maar ik vondt hem toch zeer vermakkelijk . vooral alleen al om funes bezig te zien , die man blijft grappig , in welke film hij ook speelt .

avatar van AnthonyG.
Plus:
*De rol ligt Louis de Funes 100%
*Hilarische scenes
*Als oldtimerliefhebber is dit een lust voor het oog

Min:
*De film is wat te kort, vooral op het einde gaat alles zonder rede plots te snel, waardoor het verhaal wat verloren gaat.

Louis de Funès is de man van de gesticulatie, het lawaai en de grimas.
Verwacht in zijn films dan ook geen verfijnde humor want het plot is er om Louis uit de bol te doen gaan.
Eenmaal daar op ingesteld, is deze "Hibernatus" nog zo heel slecht niet. Het is absurd maar grappig en de film zit vol met weliswaar bij het haar getrokken kronkels maar die, hoe dan ook, mij meerdere keren aan het lachen brachten. En daar is een komedie toch voor.

avatar van Kuck-x
Nou, vooruit: drie sterren, vanwege de gekkigheid van De Funès - die je overigens ook niet elke avond zou moeten zien, vrees ik. Het verhaal in deze film is jammerlijk dun. Terwijl het idee zoveel mogelijkheden biedt. Echt zonde.

avatar van Metalfist
Louis de Funès en de bevroren grootvader

Het is eigenlijk bizar hoe enorm weinig ik van de films van de Funès ken. De Gendarme reeks is natuurlijk het bekendste maar voor de rest kende ik maar weinig titels. Nu is daar de afgelopen tijd wel wat verandering in aan het komen maar het zijn toch praktisch allemaal onbekende films voor mij. Ik lees dan ook geen plotomschrijving op voorhand maar steek de schijfjes gewoon in de DVD speler zoals in de boxset zitten en na Le Grand Restaurant kwam dus Hibernatus.

En dat is een film waar meer in had kunnen zitten, zoveel is duidelijk geworden na de korte speelduur. Het basisidee is nochtans wel erg leuk gevonden en laat veel ruimte open voor een goede komedie maar het komt er nooit echt ten volle uit. Dan is een film als Goodbye Lenin, die geïnspireerd lijkt te zijn door Hibernatus, een interessantere film maar dat terzijde. Dit concentreert zich meer op een komisch gebied en daarvoor bevat de film maar te weinig grappen. Vreemd eigenlijk want met een speelduur van maar 80 minuten zou je verwachten dat er wel meer grappendichtheid was maar er zijn maar één à twee scènes die op een lach konden rekenen. Het hele concept dat de grootvader na 65 jaar in het ijs terug geheel levend is, is natuurlijk vergezocht (er wordt ook nergens uitgelegd hoe ze dat wetenschappelijk eigenlijk hebben klaargespeeld) maar het is vooral jammer dat het uiteindelijke einde nogal afgeraffeld wordt.

Het is eigenlijk vooral nog vanwege Louis de Funès dat dit nog op een kleine 3* kan rekenen want het is wederom hij alleen die hier de show steelt. De energie die hij in elke rol steekt is hier ook weer overduidelijk en zorgt voor een paar leuke scènes. Ik kan in ieder geval blijven kijken naar de bijna ontploffende Fransman. Het is trouwens niet de enige van de familie de Funès die een bijdrage geeft aan Hibernatus want ook Louis zijn zoon, Olivier, speelt hier in mee. Hij neemt de rol van Didier, toevallig ook de zoon van het personage van zijn vader, maar het klasseverschil is toch vrij groot. Dat hij blijkbaar ook meespeelt in het 2e deel van Fantômas en Le Grand Restaurant maar me daar totaal niet is opgevallen zegt ook genoeg natuurlijk. Het is trouwens niet de enige familieband in de film want Annick Alane, die de moeder van Evelyne is, is dan ook weer de moeder van Bernard Alane, die de grootvader speelt. Je kunt dus wel degelijk van een familiefilm spreken.

Vermakelijk om eens een keer gezien te hebben maar persoonlijk zijn er betere films van de Funès te vinden. Zonder de Fransman had de film hoogstwaarschijnlijk op een veel lagere score gekomen maar bon, dat is niet het geval. De bijrollen zijn nog wel vrij leuk maar het was toch een goede keuze van Olivier de Funès om twee films later de handschoenen aan de haak te hangen

Een vermakelijke Funès, alleen net iets te veel een klucht.
Het uitgangspunt is grappig en interessant, maar de uitwerking is wat saai.
Op een gegeven moment deed het me zelfs denken aan de Truman Show, omdat een heel dorp meewerkt aan het foppen van de man. Vervolgens werd hier helaas veel te weinig mee gedaan.

avatar van knusse stoel
Geweldig, dat heerlijke driftige kikkertje dat ook nog eens Frans spreekt (schreeuwt).
Gewoon kijken en genieten. Inhoud is meestal pretentieloos en lijkt op een blijspel maar op één of andere manier wil ik ze (Funès films) steeds weer zien.

avatar van Rodger
Weer een film op de oude Louis de funes stijl.
Zeer driftig op dreef, en altijd zijn zin willen krijgen in zijn voordeel ... Dat leidt tot diverse komische situaties,...
2.5

avatar van wendyvortex
Begint redelijk, maar blijkt al snel losse verzameling gags rond 65 jaar ingevroren opa.
Maar goed, altijd leuk om de driftbuien van de Funes te zien.
Tweede helft wordt het allemaal nog wat minder...en zijn de driftbuien ook wat minder talrijk.
Nog een erg leuke woedeaanval op het einde, maar verder behoort dit tot de mindere de Funes-films.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag op de Belg bekeken. Volgens mij nooit eerder gezien.

Dit is toch wel eentje van de mindere Funes, waarvan je toch wel kunt zeggen dat hij iets te veel films aan de lopende band ging maken, waardoor de kwaliteit nog al eens te wensen over liet.

Op zich is het gegeven, van man die 65 jaar ingevroren is geweest, goed en biedt dit genoeg mogelijkheden om er een zeer leuke comedy van te maken. Helaas is de uitwerking zeer matig en was het waarschijnlijk ook veel leuker geweest wanneer De Funes zelf die persoon had gespeeld.

Verder voor mij als James Bondfanaat nog wel leuk om een jonge Michael Lonsdale te zien, die later -met baard- superschurk Drax in Moonraker zou gaan spelen.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

avatar van frolunda
Niet z'n beste maar ach op een troosteloze Zondagmiddag vermaak ik me prima met De Funes.Zijn woede aanvallen en drukke gebaren doen het bij mij altijd prima,alleen jammer dat dat hier niet wordt ondersteund door een iets beter verhaal.

Ondanks dat het verhaal gewoon leuk is gevonden en het garant zou moeten staan voor een zeer komische film qua mogelijkheden, valt de uitvoering toch wat tegen en dat komt omdat men te weinig heeft gedaan met de mogelijkheden en ook omdat Louis de Funès niet de rol speelt van de 65 jaar ingevroren man. Deze rol wordt helaas gespeeld door de saaie Bernard Alane.

Echt slecht is deze film natuurlijk ook niet en dat is vooral te danken aan Louis de Funès die leuk speelt en wederom wordt bijgestaan door Claude Gensac als zijn vrouw, wat ze al vaker heeft gespeeld. In deze film heeft ook de bekende Franse acteur Michael Lonsdale een rol en hij is natuurlijk vooral bekend geworden door zijn rol als schurk "Sir Hugo Drax" in de James Bondfilm "Moonraker (1979)". Qua uitvoering valt het overigens allemaal nog best mee en er zitten ook voldoende komische scenes in.

Het is jammer dat men zo weinig heeft gedaan met dit leuk gevonden verhaal, want hierdoor is deze film niet meer dan leuk om gezien te hebben. Slecht is deze film natuurlijk ook niet en hij kijkt verder ook wel lekker weg.

avatar van Phantasm
Hier valt voor een komedie weinig in om te lachen. Ik vond er niet veel aan. Voor de echte Louis de Funes liefhebber.