• 8.303.792 stemmen

Le Grand Restaurant (1966)

Komedie | 85 minuten

Genre: Komedie

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jacques Besnard

Met onder meer: Louis de Funès, Bernard Blier en Maria-Rosa Rodriguez

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Le Grand Restaurant

Meneer Septine leidt zijn luxueuze restaurant met een quasi militaire discipline. Het bezoek van een Zuid-Amerikaans staatshoofd haalt zijn leven echter compleet overhoop. Bij het flamberen van de taart verdwijnt de president in het niets. Septine wordt verdacht en verantwoordelijk geacht voor de verdwijning. Daarenboven wordt hij achtervolgd door een terroristische organisatie, die hun plan om de president te ontvoeren, in rook ziet opgaan...

imageimageimageimageimage

Marmiton Louis

Le conspirateur français

avatar van savi_7

savi_7

redelijke film met een redelijk verhaal niet echt hoogstand. Maar De Funes steelt de show net als zijn andere films.

avatar van FisherKing

FisherKing

Ja, heerlijk goed gedaan

avatar van Dead01

Dead01

Zonet deze film eens gezien en moet zegen viel wel mee.

Die scene die GerwinF zei was idd goed.

Voor de rest verhaal viel wel mee en Funes dee dat hier zeker niet slecht.

avatar van Wouter

Wouter

Tegenvaller. De Funest zelf maakt de film af en toe nog enigzins de moeite waard.

avatar van Betamax

Betamax

Aardige film.

Begin wat langdradig maar het eind maakt dat weer goed.

Manitobas

Het begin van de film tig keer bekeken tot aan de ontvoering. Daarna kakt het in.

avatar van movie fan

movie fan

iets mindere film van funes , maar toch wel vermakelijk , zonder funes zou de film natuurlijk een flop zijn geweest , maar dankzij hem komt het nog goed , en lach je je een breuk

avatar van thunderball

thunderball

Deze van de week weer eens bekeken.

Film begint ijzersterk met De Funes als restauranteigenaar, in typische rol, waarbij hij zijn personeel uitscheldt & tiraniseert en slijmt tegen zijn deftige gasten. Erg leuk om te zien.

Was het daar maar bij gebleven. Helaas na het eerste half uur gaat film vervolgens verder met een plotje over de verdwijning van een belangrijk buitenlands staatshoofd en dan wordt het toch minder.

Eigenlijk krijg je dan 1 grote, lange -niet erg geinspireerde- autoachtervolging door de sneeuw, met hier en daar een leuke vondst.

Had duidelijk meer ingezeten, maar De Funes is zoals gewoonlijk wel goed opdreef.

Een zesje, ofwel drie sterren.

avatar van hannes64

hannes64

Alweer een leuke met De Funès.

Zoals Thunderball al vermeldde......"Eigenlijk krijg je dan 1 grote, lange -niet erg geinspireerde- autoachtervolging door de sneeuw, met hier en daar een leuke vondst".

Dàt vond ik nou `t leukste eraan, en natuurlijk z`n onvergetelijke gezicht, die hij alleen in zo`n plooi kan brengen.

Niet een meesterwerk, maar toch echt wel lachen om deze comediant van zeer hoog niveau.

avatar van dimi303

dimi303

Zijn uitleg voor het recept van aardappelpuree blijft legendarisch, verder boeit de film niet echt en begint hij wat te vervelend te worden.

avatar van Pete_033

Pete_033

Leuke film met De Funes die op bepaalde momenten in’kakt’ maar genoeg leuke scens bevat om de 90 minuten te vullen.

Het begin van de film is het leuks met De Funes als restaurant eigenaar met militaire trekjes richting zijn personeel en alleen bang is voor de grote brede kok.

De scene waar De Funes een recept geeft aan de Duitser en langzaam steeds in de schaduw komt te staan en veranderd in Hitler is erg leuk.
Van mij had het restaurant gedeelte wel langer mogen duren. Het was het beste gedeelte van de film. De Funes zoals we hem het beste kennen. Hard schreeuwend en slijmend bij de hoge bazen. Geweldig.

Hierna volgt een ontvoerings plotje wat nog een tweetal leuke scènes bevat namelijk met de auto te water en de glijdende auto maar de film kakt dan helaas wel wat in.

Desalniettemin een leuke film met De Funes. De Gendarme blijven nog de leukste.

Iemand nog tips voor leuke De Funes films ala Gendarme de Saint-Tropez?

avatar van Dying Rose

Dying Rose

Wat te verwachten viel, bleek te kloppen: De Funès die er weer in slaagt om een grote glimlach op ons gezicht te toveren. En soms zelfs meer.

De Hitler-scène was echt goed gedaan en 'tof' dat ze er in die tijd al wat luchtiger mee konden omgaan. Niets zo irritant als grimmige mensen die in het verleden blijven zitten, trust me.

Naar het einde toe was het iets minder, maar bij momenten ben ik echt strijk gegaan, die auto bv. die ondersteboven verder gleed in de sneeuw, ik kon echt niet meer. Maar ja, om mij strijk te laten gaan, moet je ook niet veel doen. Maar toch, de tranen rolden gewoon mijn ogen uit. En het was niet van miserie.

Deze film heeft nog maar eens bewezen dat we met Louis de Funès een waardige acteur verloren hebben.

avatar van MizKriz

MizKriz

De Funes maakt zijn films altijd met subtiliteit vind ik.

Hij blijft zowat in het eigen personage, ongeduldige, stressy en een druk iemand,

vind ik zo heerlijk.

De beste scene was als hij ineens Hitler imiteert ^^

Goed vermaakje, goed verhaal, echt om een saaie zondag te verbreken

avatar van Metalfist

Metalfist

Chez Louis de Funès

Jaja, ik heb de smaak te pakken. Na vorige zomer de gehele Gendarme reeks te hebben gezien (had ik beter voor nu gehouden, dan had er toch nog iets van een zon geweest) besloot ik om deze keer eens wat meer van de Franse komiek te zien. Ik kon twee boxsets op een rommelmarkt op de kop tikken (een boxset met 5 gewone films waarvan deze de eerste is en de Fantômas trilogie) en met Le Grand Restaurant zit ik alweer aan mijn 4e de Funès film in 5 dagen. En ik geraak hem maar niet beu.

Le Grand Restaurant is een film die de geschiedenisboeken zal ingaan omwille van twee scènes. De eerste scène is sowieso de bekendste en is de dialoog tussen Septime en de Duitser waar een geweldige combinatie van de charme van de Funès en schaduw ontstaat. Een scène die vaak als één van de hoogtepunten wordt uit de carrière van de Franse komiek. De tweede scène is een minder verafgoodde scène maar is voor mij even vermakelijk, namelijk de dansroutine met de voltallige restaurantcast onder begeleiding van de Funès zelf. Hiermee weet de film sowieso al zijn score te rechtvaardigen maar het is eigenlijk vooral het eerste deel, dat zich afspeelt voor de ontvoering, dat erg leuk is. Wat daarna volgt is een ietwat onsamenhangend plot rond de verdwijning van een staatshoofd dat nooit echt het niveau van het eerste deel van de film weet te halen. Gelukkig blijven er nog een aantal leukere scènes die de film overeind houden maar ik betwijfel of ik op dezelfde score was uitgekomen zonder Louis de Funès.

Want dit doet hij toch wel erg leuk. Hij speelt nagenoeg altijd dezelfde rol, in een ietwat andere setting weliswaar, maar ik kan toch altijd wel lachen om de Franse driftkikker. Hij is dan ook puur de reden waarom ik dit nog als vermakelijk beschouw want de rest van de cast is nu niet echt van een hoog niveau. Zo is Maria-Rosa Rodriguez precies meer bedoeld als leuke schermopvulling in plaats van een degelijke actrice want sommige scènes zijn echt tenenkrommend. Hulde trouwens aan de acteurs die obers/koks/pianisten/... spelen in het restaurant want de chemie met de Funès is bij vlagen weergaloos. Erg leuk gedaan allemaal.

Zoals gezegd heeft de film een erg sterk begin en zakt het daarna een beetje in. Vooral de glijdende auto op het einde duurt echt te lang om leuk te blijven maar voor de rest is dit weer 90 minuten van een erg vermakelijke Louis de Funès, met een legendarische scène tot gevolg.

avatar van Angelo2

Angelo2

Aardig filmpje met de dol dwaze Louis de Funès. Helaas kwam het meestal niet verder dan een glimlach. Echte hilarische scenes ontbraken dan ook. De meest leuke was wel de Hitler imitatie. Het flinterdunne verhaaltje was verder niet al te boeiend, nee het draait meestal om de grote kleine man die hier helaas iets minder op dreef was dan in zijn andere films die ik al bekeken heb. Een 6

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Verkeerde eigenlijk op basis van de titel in de veronderstelling dat het over de film van De Funès als restaurant criticus ging, die was me namelijk eens aangeraden door een collega. Maar dat blijkt deze L'Aile ou la Cuisse (1976), misschien dat die nog in de Funès cyclus op EEN komt.. Deze film kent een moeizaam begin, maar het einde is door het hoge spoof gehalte nog het best te doen.

avatar van Dick2008

Dick2008

Wat ik bij L'Homme Orchestre (1970) over De Funès schreef geldt hier ook al en dat is "hij vindt zichzelf nogal leuk". Die films lijken allemaal op elkaar lijkt wel. Want in het begin zijn het in die film vrouwen en hier zijn het mannen, alleen die stellen zich hier wel erg aan. Vervolgens komt er een wending in het verhaal waardoor de film een hele andere richting uitgaat.

De Funès speelt steeds hetzelfde type, driftig, en vervelend of hypocriet naar andere mensen toe. Misschien zijn die latere films wel weer wat leuker, vanwege de andere acteurs.

Maar dit was echt weer zo'n film, leuk om vroeger eens een keer gezien te hebben, maar zoveel jaar later echt niet veel aan. 2.0.

avatar van ipman-99

ipman-99

"Le Grand Restaurant with Louis De Funès. " ... " !!!

Fantastische komedie (Heropfrissing) Emoji!!! 'Le Grand Restaurant' is een heerlijke

luchtige komedie met Louis De Funès in de hoofdrol.

Louis De Funès is ook alweer één van die legendarische namen, waar ik als kind

meer dan eens strijk mee lag.

Uiteraard is dit een heropfrissing, want regelmatig zijn ook de film(s)

met o.a Louis De Funès daar niet 'veilig' voor !

Deze 'Le Grand Restaurant' uit 1966 bevat ook weer doldwaze komische situaties

met 'drukkedoenerij' van Louis De Funès.

Die scène dat hij precies 'Hitler' is ... blijft geweldig om zien !

Naar het einde toe zitten er zelf enkele heerlijke actie-scènes in ... denk maar bv

aan die achtervolging in de sneeuw.

De dialogen van vooral Louis De Funès in combinatie met zijn gekke bekken

en 'druk-doenerij' maken van deze heerlijke komedie een leuke filmavond.

P.S: Louis De Funès maakt hier steeds een geluidje om iemand zijn aandacht

te trekken !

Theunissen

De zoveelste film van de temperamentrijke leuke Franse komediant Louis de Funès en ook deze film keek zich weer lekker weg zoals dat voor de meeste films van Louis de Funès van toepassing was. Zijn films waren nooit echt van hoog niveau, maar meestal wel vermakelijk.

Het verhaal zit leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering, hoewel ik het hier en daar wat saai en flauw vond. Omdat de film ook maar iets van 80 minuten duurt, kijkt hij verder lekker weg. Louis de Funès in de rol van Meneer Septine, die het luxueuze restaurant leidt met ijzeren discipline, draagt natuurlijk deze film met zijn typisch humor en drukke manier van doen. Het hoogtepunt in deze film is misschien wel de scene waarbij hij door toeval (door schaduw) een Hitler imitatie doet, tegenover een Duitser. De overige cast doet het verdienstelijke waaronder de fraaie Maria-Rosa Rodriguez (in de rol van Sophia) die er destijds ook wezen mocht.

Al met al dus leuk om gezien te hebben en dan vooral natuurlijk vanwege Louis de Funès, die altijd wel genietbaar was en waar ik vroeger in de jaren 70/80 graag naar keek. Zijn films werden toen ook zeer regelmatig op de Duitse televisie (ARD en ZDF) uitgezonden.

avatar van Elchapo

Elchapo

Ook deze funès is magistraal,4 stars.

avatar van Phantasm

Phantasm

Komedie die lekker wegkijkt.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Heerlijke komedie. Vooral de eerste helft, wanneer Louis de Funès als manager het restaurant bestiert, is hi-la-risch. Nadien volgt er vooral actie eigenlijk, met een geweldige achtervolging en de schitterende sequentie van de auto die op z’n dak door de sneeuw sliert. Behalve de hoofdrol was Louis de Funès verregaand betrokken in het uitschrijven van het scenario en de regie. En het resultaat is perfect voor een namiddagje plezier.

avatar van Movsin

Movsin

Na een uur gaat hij vervelen en stevent hij af op een eerder dwaas slot.

De ellenlange, klassieke achtervolging beslaat een heel stuk van de film en steekt vol cliché's en vormt m.i. geen meerwaarde.

Ver van de betere de Funès.