L'Alpagueur (1976)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Philippe Labro
met Jean-Paul Belmondo, Bruno Cremer en Jean Négroni

Roger Pilard is een 'alpagueur', een Frans straatwoord voor premiejager. Hij wordt door de politie gevraagd om undercover respectievelijk een drugsbende en een prostitutiebende aan te pakken. En een nog grotere zaak: die van 'De Havik', een rover die kinderen gebruikt voor zijn misdaad en ze vervolgens ombrengt.

avatar van Richard1189
Geen oorlogs- maar een echte misdaadfilm. Met de vaak nonchalant en flegmatiek spelende Belmondo verdwijnt er spanning die weer verschijnt als Bruno Cremer in beeld komt opdraven.

avatar van thunderball
Probleem van deze film vind ik dat het niet een maar meerdere verhaallijnen volgt.

Het was mooier en dus ook spannender geweest als Belmondo slechts een target, namenlijk de super gemene en levensgevaarlijke Cremer, had gehad.

Einde met de confrontatie in het vliegtuig is dan weer wel zeer spannend en de moeite van het wachten waard.

2 sterren.

avatar van Quentin
De opening is opgenomen in Rotterdam.

avatar van thunderball
Deze net bekeken,

film is toch stukken beter dan ik me herinnerde.

Dit keer is Belmondo niet de grappenmaker als gewoonlijk,
maar serieus op dreef, in rol als premiejager werkend voor de overheid, achter de levensgevaarlijke roofmoordenaar De Havik zittend,
een zeer goede, overtuigende rol van Cremer, die met wat fantasie er zelfs ook daadwerkelijk wat uitziet als de desbetreffende roofvogel.

Het beste wordt voor het laatst bewaard met een fantastische finale tussen Belmondo en Cremer.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

pgm
Ik hou van deze film, Belmondo & Cremer zetten je op de top van je stoel, het is hard tegen hard.
Spanning troef dus.

avatar van Brix
Vannacht op TV te zien > ARD > 1:20 uur

avatar van Betamax
Aardige film van Belmondo.
Prima sfeer en spannend.