Less Than Zero (1987)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Marek Kanievska
met Andrew McCarthy, Jami Gertz en Robert Downey Jr.

De nihilistische belevenissen van enkele rijkeluiskindjes in Beverly Hills naar het boek van Bret Easton Ellis. Clay komt terug in zijn woonplaats na een tijdje gestudeerd te hebben. Hij vindt het leventje daar maar niks en tracht zijn oude liefde Blair te overtuigen dat dit leven met nutteloze seks en drugs niet voor eeuwig is. Hun vriend en party-koning Julian raakt echter zwaar verslaafd en krijgt problemen met zijn dealer.

Hey, stond deze er nog niet op? In ieder geval: het boek was beter!

avatar van petey
met het enige goede nummer van The Bangles.

De film is los gebaseerd op het boek. In het boek wordt de verveling van de verwende tieners uit de rijke suburbs van Los Angeles prima in de verf gezet. Dat miste ik een beetje in de film.
Toch best een aardige poging.

avatar van Vamperia
Het zal wel aan mij liggen maar ik vond dit destijds een hele mooie film die ik minstens 10 keer heb gezien.
Goed geacteerd door Downey ( die overigens helemaal niet hoefde te acteren dat hij een junk was, want dat was hij al )

Wat ik vreesde blijkt jammer genoeg te kloppen, de film is een soort aanklacht tegen decadentie en dan vooral tegen drugsmisbruik geworden.
De protagonist uit het boek is in zo goed als geen opzicht de Clay die we in deze film zien.

Erg zwakke verfilming

"Upon its release, Ellis was supposedly so embarrassed with the adaptation that he refused to go to the premiere. However, as time went on Ellis seemed to have had a change of heart, and said in an interview on Amazon.com in 2005 that while he still disagreed with the script and some of the cast, he said that it was a "beautiful-looking film" and that he knew "of no other movie that caught that period in L.A. so well." He also thought that if the independent film scene had been around in the 1980s, it would've been more faithful to the book, and that the movie "was diluted because it was made by a big studio."

Vond het boek weinig boeiend (en ik kan mezelf wel een Ellis' fan noemen). Heb na het lezen weinig zin om dit te bekijken (terwijl de dvd al een paar jaar hier in de kast staat...)

avatar van Sir Odolf III
Wat een zure film is dit, zeg! ALs ik niet wist dat dit een Brett Easton Ellis-verfilming was,. had ik het oorspronkelijke verhaal niet eens herkent. Maar desondanks is er van het eigenlijke verhaal nauwelijks meer iets overgebleven. Wel aardig geacteerd door Downey, maar de rest bakt er niks van. Zelfs voor een geboren tijdverspiller je reinste tijdverspilling wat mij betreft...

Na het weinig boeiende boek (Ellis' minste; na zijn debuut werd ie met het boek beter) en wellicht een nog minder boeiende film. Waar in het boek nog ballen getoond worden, door de saaiheid in het verhaal ook daadwerkelijk saai op te schrijven (meteen ook het mankement van het boek, maar dat terzijde), wordt hier nauwelijks moeite getoond om maar enigzins deze saaiheid en niksigheid te tonen. Anderhalf uur geblaat over iemand die maar niet van z'n drugsverslaving af kan komen. Erg jammer; had toch wel een goede film ingezeten denk ik.

De écht goede Ellis verfilming moet nog komen.

avatar van EveroN
Vamperia schreef:

Hier sluit ik me bij aan !!!! Wel-is-waar geen 10 x, maar toch ! 3.5 *

avatar van Duisternis
Vandaag deze film binnen gekregen.

1.Had betere verwachtingen.
2. Saai.
3. 'Wanneer is het nou afgelopen'?

Standaard verhaaltje...

Wederom een kutfilm.

Ik vond de film eigenlijk best okay. Ik had niet al te hoge verwachtingen na de meeste recensies die ik gelezen had maar hij viel mij 100% mee. De soundtrack was geweldig, prachtige settings met als hoogtepunt een Clay die snachts over LA uitkijkt vanaf het terras naast een minimalistische villa met zwembad.

Ik ben het er mee eens dat de film weinig met het boek te maken heeft, maar dat heeft de pret niet mogen drukken.

avatar van Zandadder
petey schreef:
met het enige goede nummer van The Bangles.

Geheel eens

avatar van 1976Ben
Zandadder schreef:

Geheel eens

Cover van SImon & Garfunkel.

Beetje jammer dat de film niet scherper en decadenter is, maar heeft toch wel momenten waar een lekker nihilistisch jaren '80 sfeertje wordt neergezet. En Downey junior "speelt" erg goed.

avatar van MarkFish
Boek is ongetwijfeld stukken beter. Ik vond het geen heel sterke verfilming, maar door de vertolkingen van Downey en Spader goed te versnaperen. Duidelijk de talenten, en steunpilaren, van deze film. Ze hadden wel iets meer de sfeer van het leventje daar mogen schetsen en iets meer de karakter mogen uitdiepen.

Andrew McCarthy overtuigt absoluut niet. Soms dacht ik zelfs van: Wat wil die gast nou uitdrukken? Hij behoort kwaad/verdrietig te zijn, maar dat is niet te zien.

avatar van danuz
Heb het boek nooit gelezen, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Less Than Zero, de film, kon mij wel bekoren. De muzikale ondersteuning zet goed sfeer neer en weet mooi bij te dragen aan het 'lome' karakter van z'n personages (dat blijkbaar in het boek beter naar voren komt). De neerwaartse spiraal waarin Julian zich bevindt greep me wel aan, juist omdat de sfeer hieromheen vrij sterk geschetst wordt (die eeuwige feestjes en die '80's huizen, de nouveau riches en de drugs die daarbij 'hoort').

Heel lang geleden gezien(heb het boek niet gelezen)
Zo ver ik weet, kon het me toen wel boeien.
3 ster

Boek niet gelezen, helpt altijd.

Voor een film uit de jaren '80 ziet, oogt en hoort het er allemaal nog erg fris uit. Da's best verrassend. Kanievska weet best wat mooie shots en scenes op het scherm te kleuren. Ligt deels ook aan de wat extravagante setting, het oogt toch maar lekker.

De bestaande nummers in deze film klonken vaak nogal hard en lang door, de score daarentegen klinkt vooral wat hard maar is wel erg sfeervol. Motiefje dat steeds terugkomt weet steeds meer te overtuigen.

Downey acteert ook best aardig in deze film. Vond het tot dusver nog niet echt goed in z'n jaren 80 werk, maar hier laat hij toch al wat zien. De rest is minder sterk, al irriteert niemand echt.

Had er eigenlijk niks van verwacht, misschien daarom dat het goed meeviel. Sfeervol en vlot, met werkend drama en geregeld wat mooi geschoten scenes.

avatar van Fran
Ik was niet zo onder de indruk van deze film. Ik vond het verhaal een beetje flauw overgebracht. Misschien kwam het door het magere acteerwerk want bij mij kwamen er geen emoties over terwijl het toch een serieus onderwerp was.Alleen Downey jr vond ik goed. Sommige dingen worden ook niet echt serieus weergegeven. Bijvoorbeeld die Rip. Okee, hij is een dealer maar om hem nou op ieder feest met een lange jas te laten lopen. Zo heel opvallend van :"zie mij eens de dealer uithangen". Hij kwam nogal over als een overdreven typetje in een flauwe komedie. En die terugblikken naar het moment dat Blair en Julian vreemdgaan hadden van mij ook niet in het zwart wit hoeven zijn.

Toch vond ik hem wel leuk wegkijken want het heeft een heel sterk jaren 80 sfeertje. De beelden komen gewoon heel goed over. Leuk om weer die zonnebrillen en te wijde colbertjes met schoudervullingen te zien. Met de muziek zit het ook helemaal goed in deze film. En het is een goed verhaal ook al vind ik hem niet altijd even sterk weergegeven.

avatar van steph b
Als je het boek gelezen hebt worden verwachtingen vaak niet ingelost. Zo is het ook met deze film. Maar het verhaal in het boek was eigenlijk totaal anders. Julian speelt een veel grotere rol dan in het boek, maar dat komt de film wel ten goede. Ook zijn heel veel personages uit het boek niet in de film aanwezig, en de echt schokkende dingen in het boek zitten ook niet in de film. De film is echt "based on..", maar dat wil niet zeggen dat ik het een slechte film vindt. De sfeer die je voelt als je het boek leest wordt namelijk wel goed in de film verbeeldt.
Over de soundtrack was ik minder te spreken, in het boek "hoorde" ik veel betere muziek!
Al met al een hele goede film!

Deze week gezien op Film.1. Ik vindt het klasse dat deze filmzender ook af en toe een oudje uitzendt. Nadat ik The Informers had gezien was ik ook heel benieuwd geworden naar deze film. Daarom, Film.1, dank je wel!

avatar van Aapje81
Nog niet zo lang geleden had ik De Figuranten gelezen dat is het vervolg op Less Than Zero dat ik een aantal jaren terug had gelezen. Met deze boeken in het achterhoofd was dit toch een vreemde kijkervaring omdat het oorspronkelijke verhaal behoorlijk afwijkt van deze film.

Toch lukte het wel om de film los te zien van het boek. De typische jaren 80 sfeer en de sfeer die het werk van Ellis zo kenmerken komen behoorlijk uit de verf. Enig nadeel is dat af en toe de acteerprestaties nogal ondermaats zijn. Downey. Jr. is uitstekend en Andrew McCarthy kan er net mee door maar het is vooral Jami Gertz die er weinig van bakt. Dat deed Amber Heart in de verfilming van The Informers toch een stuk beter.

Alles bijelkaar heeft deze film zeker zijn momenten en verdiend niet de negatieve kritieken die de film bij zijn release heeft gekregen. Eerlijk gezegd vind ik deze film en vooral The Informers stukken beter als bijvoorbeeld American Psycho of Rules of Attraction. Stiekem hoop ik nog op een verfilming van Lunar Park of Glamorama.

In ieder geval hulde aan Film1 dat ze deze film uitzenden. In mijn ogen is het een cultklassieker.

Goed.

avatar van Decec
Ik vond een goede drama film....
Verslaafd/drugs zijn verwaardeloos...
Zonder van zijn jeugd/studie geslaagd...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit, omdat deze film was in 1987 gemaakt.....
Prima 3.5 sterren!

avatar van maus9
Decec schreef:
Ik vond een goede drama film....
Verslaafd/drugs zijn verwaardeloos...
Zonder van zijn jeugd/studie geslaagd...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit, omdat deze film was in 1987 gemaakt.....
Prima 3.5 sterren!

Wil je volgende keer a.u.b iets meer tijd nemen om je mening te verkondigen...

avatar van HarmJanStegenga
Jep, weer een verfilming van één van Bret Easton Ellis' boeken die me uitstekend beviel, deze Less Than Zero. Zoals altijd, tot nu toe met 'American Psycho', 'The Informers' en 'The Rules of Attraction'.

Zoals (bijna) altijd met Ellis een vertelling zonder al te veel ''verhaal'', maar met veel drugs, drank, problemen, sex, tieners en het rijkelui-leventje. En ook hier weer goed geregisseerd - in ieder geval wordt alles érg leuk gebracht, zowel door de schrijver / regisseur, als de acteurs.

Uitermate sfeervol, mooi geschoten, met een leuke soundtrack en een tijdsperiode waar ik niet genoeg van kan krijgen. Best meeslepend en boeiend van het begin tot het eind. Dikke voldoende.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het boek niet lezen helpt in dit geval inderdaad. Want zoals vaker bij Brett Easton Ellis-verfilmingen wordt echt het hart van het boek, de essentie, compleet gemist en krijgen we vooral een doordeweeks drugsdrama dat slechts een vage overeenkomst heeft met een deel van het boek. Zelfs het karakter van het hoofdpersonage is ontdaan van alle scherpe randjes. En er lag een enorme kans op een erg bijzondere film in het boek. Het boek is veel sfeervoller en enerverender.

Doordat de film jaren '80-decadentie ademt gaat de film niet volledig ten onder, maar wat is dit een enorme gemiste kans. Een goede verfilming van Less Than Zero had makkelijk een van de beste films van de jaren '80 kunnen worden.

avatar van goongumpa
Sluit me helemaal bij starbright boy aan. Ik houd er niet van om een film met een boek te vergelijken, probeer altijd zo onbevangen mogelijk een film binnen te gaan... Maar dit was gewoon een slechte, belerende en oppervlakkige film.
Die Andrew McCarthy helpt ook niet echt trouwens. je ziet 'm wel vaker in films uit deze periode, echt een grijze muis en een matig acteur.

Matige film over drie net-afgestudeerde vrienden met vele mogelijkheden in het verschiet, maar waarvan er één aan de drugs raakt. De setting (jaren '80, rijkeluiskinderen) is wel oke. Het verhaal op zich stelt weinig voor en ook de personages zijn niet echt goed uitgewerkt. Het acteerwerk is ook nogal wisselend, waarbij het vooral jammer is dat de twee hoofdrolspelers nog het meeste teleur stellen.

avatar van SaNDuTjE
Toch best wel een sfeervol jaren '80 drama met een redelijk plot en een behoorlijk overtuigende Downey Jr.

Ook al is het als geheel nogal afstandelijk toch wordt er bij vlagen, mede door de score, het gevoel overgebracht van die tijd. Rijke losgeslagen jongeren op zoek naar hun identiteit, vervreemd van hun ouders in een tijd waarin drugs zijn opmars maakt. Downey Jr. laat in een aantal mooi geschoten scènes zien hoe niet de verkeerde kant op kan gaan. Erg jammer is dat allemaal wat oppervlakkig blijft en vooral met de onderlinge relaties niet veel wordt gedaan, met als dieptepunt toch wel die tussen Bret en Clay welke eigenlijk niets had bij te dragen aan het geheel. Neemt niet weg dat dit bij vlagen toch wel een intrigerende film is met een bepaalde sfeer die me wel aansprak, jammer dat het inhoudelijk verder niet veel voorstelt.

avatar van Fortune
Na vele reacties gehoord te hebben dat de film vrij weinig met het boek te maken heeft kan ik dat alleen maar beamen maar heb er toch wel van kunnen genieten.

Jammer dat ze maar een ding pakken uit het boek en daar de hele film om heen laten draaien maar nog minder is dat de pure horror uit het boek niet meegenomen is en er een oppervlakkig en niet al te boeiende film overblijft.

Robert Downey red veel en speelt een goede Julian en Rip wordt ook wel goed gespeeld voor de rest wordt het verrotte ruiksluisleventje goed uitgebeeld en de sfeer was op zich wel in orde.

Het boek is fantastisch maar de filmadaptatie is eigenlijk verschrikkelijk.

2.5

avatar van Filmkriebel
Veel beter dan het gemiddelde laat uitschijnen. Dit is het debuut van de vrij controversiële Bret Easton Ellis, bekender van American Psycho; opnieuw een beeld van een American Dream die aan diggelen valt.

Het sterke punt is de jaren 80 sfeer die hier gezet wordt. Ik heb al heel wat jaren 80 films gezien, maar de cultuur uit die periode vind ik hier heel sterk naar voren treden. De kapsels, de classy kleding en niet te vergeten de neon, een gepaste soundtrack (die niet helemaal jaren 80 is) en de opkomst van drugs als genotsmiddel. Heb hier echt van genoten.

Inhoudelijk heel simpel verhaal over twee vrienden (McCarthy en Gertz) die hun derde kompaan (Robert Downey Jr) proberen van de drugs te houden. Veel fuifjes en feestjes en daardoor wat aan de oppervlakkige kant. Er wordt wel een poging gedaan om eens de rijke families van de drie te introduceren, maar ik vind dat die poging wel erg miniem blijft. Downey Jr zat goed in zijn rol. Kleine 3,5* toch wel.

avatar van james_cameron
De tand des tijds heeft flink zitten knagen aan deze matte verfilming van het gelijknamige boek van Brett Easton Ellis. Andrew McCarthy en de hier heel mooie Jami Gertz zijn behoorlijk miscast en veel te lichtgewicht voor wat het script van hen vereist. Alleen Robert Downey Jr. als drugsverslaafde (duh) en James Spader als zijn dealer lijken op hun plaats. De aardige soundtrack, geproduceerd door Rick Rubin, een stijlvolle visuele aanpak en een handjevol goede momenten maken dit nog net draaglijk, maar het is op het randje.