Days of Wine and Roses (1962)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Blake Edwards
met Jack Lemmon, Lee Remick en Charles Bickford

Joe Clay is een man van de wereld. Hij houdt van drank, vrouwen en zijn werk als pr-man. Zijn voornaamste opdracht bestaat uit het ronselen van meisjes die graag plezier maken en hen naar de vele feestjes van zijn bazen brengen. Op een van de recepties maakt Joe kennis met de secretaresse Kirsten Arnesen. Zij is anders dan de andere meisjes: Kirsten draagt geen bont, geen glitterjurken en diepe uitsnijdingen. Bovendien drinkt ze geen alcohol en gaat ze niet met de eerste de beste jongeman uit. Joe voelt zich aangetrokken tot Kirsten en wil haar inwijden in de geneugtes des levens.

Uitstekend en realistisch portret van een echtpaar met een drankprobleem. De film wordt letterlijk gedragen door twee sterke rollen van Jack Lemmon en Lee Remick. Schrijnend om te zien hoe een aantal ontnuchteringspogingen mislukken, en ze toch weer naar de fles grijpen. De gevolgen van hun probleem worden uiteindelijk steeds groter, en dit is erg goed in beeld gebracht.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Indrukwekkende film wat ook grotendeels te danken is aan het hechte spel tussen Lemmon en Remick.
Het begin van de film ging een beetje van de hak op de tak en dat voelde soms een beetje rommelig aan, binnen een paar minuten zag je als kijker al jaren voor bij gaan.

Gelukkig maakt Days of Wine and Roses daarna een hoop goed, had Jack Lermmon nog niet eerder een alcoholist zien neerzetten maar hij kwam erg overtuigend over.
De scene dat hij dronken thuis komt, bloemen gaat plukken en daarna keihard tegen de deur loopt moest ik toch wel erg om lachen, een typische dronken actie.

Soms doet Days of Wine and Roses misschien een schepje er boven op, maar hier heb ik me door het sterke acteer spel totaal niet aan geërgerd.

Jack Lemmon begin ik steeds meer te waarderen, en deze film versterkt dat gevoel alleen maar

avatar van Norma
De film heeft bij aanvang een vrij luchtige toon, maar die verdwijnt zodra Lemmon en Remick een gezinnetje hebben gesticht en blijkt dat zij inmiddels ook wel wat meer drinkt dan alleen een afzakkertje voor het slapen gaan.

Ik had er in eerste instantie wat moeite mee om aan te nemen dat de vrouw van een niet-drinker veranderd was in een verslaafde, maar dat komt ook doordat de film, zeker in het begin, vrij grote sprongen in de tijd maakt, dus onmogelijk is het natuurlijk niet.

Er komen een aantal aangrijpende scènes voorbij, de doorgaans zo komische Lemmon maakt hier indruk op de momenten dat hij volledig doordraait. De ellende wordt fraai in beeld gebracht, met name de scènes waarin Lemmon met drank wordt overgoten of wanneer de vrouw door haar vader stomdronken onder een koude douche wordt gezet. Ook de allerlaatste scène mag er zijn, uiterst sfeervol en roept meerdere emoties op. Er gaat zowel iets treurigs als iets hoopvols van uit. Erg wrang om te moeten constateren dat bij de vrouw de liefde voor haar kind niet opweegt tegen het verlangen naar de drank. Ik vond het ook ontroerend en hoopgevend om te zien hoe Lemmon van haar bleef houden, maar op dat moment toch voor zijn eigen welzijn en dat van hun kind durfde te kiezen.

Veruit de beste film van Blake Edwards over een onderwerp, waarop mensen te vaak schouderophalend reageren. Deze aangrijpende film laat zien dat dat niet terecht is. Net als andere verslavingen is alcoholverslaving een niet te onderschatten probleem. Door de film een abrupt, maar open einde te geven onderstreept Edwards nog eens dat een oplossing voor dat probleem niet zo maar voor het grijpen ligt.

De film komt hier en daar hard aan, mede door de voortreffelijke, geloofwaardige wijze waarop Jack Lemmon en Lee Remick de ontreddering overbrengen. Naar mijn mening spelen beiden hun beste vertolkingen ooit.