Hors-la-loi (2010)

Alternatieve titel: Outside the Law

Frankrijk / Algerije / België / Tunesië / Italië
Actie / Drama

geregisseerd door Rachid Bouchareb
met Jamel Debbouze, Roschdy Zem en Sami Bouajila

De film volgt het leven van drie Algerijnse broers tussen 1945 en 1962. Samen met hun familie zijn ze uit hun land verdreven en hebben ze het bloedbad van Sétif in 1945 overleefd. Ze vinden elkaar terug in Frankrijk en twee van hen vechten voor de onafhankelijkheid van Algerije, waarbij ze op geen begrip kunnen rekenen van de derde broer. De slag bij Parijs, die de FLN (Algerijnse onafhankelijkheidsbeweging) tegenover de Franse politie plaatst zal voor wrijvingen en verdeeldheid zorgen tussen de drie broers. Een stukje geschiedenis dat onder andere ook de oorlog in Indochina en de gebeurtenissen van 17 oktober 1961 ter sprake brengt. Die dag werd een betoging tegen de verplichte avondklok voor Algerijnse arbeiders door de politie bloedig onderdrukt.

avatar van Martin Van K
De film Hors la loi van de regisseur Rachid Bouchareb (Indigènes) speelt op het Filmfestival van Cannes in competitie onder Algerijnse vlag. De film gaat over de opstand van Sétif op 8 mei 1945, de dag van de Duitse capitulatie. In de Algerijnse kuststad werden honderd Franse kolonisten vermoord. Toen de Franse overheid terugsloeg, vielen vijftien- tot twintigduizend doden. De gebeurtenissen gaven het startschot voor de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog.

‘Onverantwoordelijk', noemt Lionnel Luca van president Sarkozy's UMP de film. Hij heeft hem nog niet gezien, maar vroeg de historische dienst van het ministerie van Defensie om het scenario na te lezen.

Volgens hen bevat het scenario ‘meerdere fouten en anachronismen'. Gilles Robert, directeur van de dienst, schrijft: ‘de regisseur wil de kijker laten geloven dat Europeanen in het wilde weg moslims hebben vermoord op 8 mei, terwijl het tegengestelde is gebeurd.' Luca spreekt van geschiedvervalsing. ‘Ik wil niet ontkennen dat de Fransen op een verwerpelijke manier hebben gereageerd. Maar dat was pas nadat ze als konijnen werden afgeslacht.'

bron: De Standaard

avatar van louisvf
Lijkt me leuk

Morgen te zien in de filmclub van Cinema rialto in Oostende.

avatar van Leo1954
Beetje Hollywood stijl, het conflict erg eenzijdig weergegeven. Zal er bij het grote publiek blijkbaar beter ingaan dan Rachid Bouchareb vorige mooie films. De gangster-war film neemt het met de werkelijk gebeurde feiten niet zo nauw. Geen enkele Fransman was goed, in welke oorlogfilms heb ik dat vaker gezien? En daar heb ik een hekel aan, hoe professioneel en onderhoudend de film ook is.

Groots opgezet drama maar mist na mijn mening de nodige emotie om me echt te raken ondanks dit gegeven toch een ruime voldoende.

Een ambitieus opgezet oorlogs-epos vol actie, dat vanwege de politieke lading voor nogal wat opwinding gezorgd heeft in Frankrijk. Qua opzet is de film echter te schematisch, te complex en te doelbewust om te raken en een tijdsbestek van bijna 40 jaar komt de film ook niet ten goede.

stinissen schreef:

Precies mijn mening, echt een prima film, maar kon nog een stuk beter. Tijd ging af en toe te snel ook.

avatar van madmax1
Niet zozeer op de hoogte van wat er toen in Frankrijk speelde, toch met aandacht deze film gevolgd.
En laat toch wel zien in wat voor een sloppen wijk de oudgediende Algerijnen worden gedumpt.
Mooi de jaar getijde weergegeven, vooral die Renault fabriek.
Of het histories allemaal klop ? ik vond het een goede film.

ik ben geschrokken van dit waargebeurd verhaal.
Goed verfilmd.

avatar van b00ts
Waar Indigènes me wel kon boeien, kon deze film dat niet zo. Hiervoor schreef iemand dat ook al. Dit deel van de Franse geschiedenis ken ik niet. Wellicht dat dat er mee te maken heeft. Vond het verhaal zeker in het begin wat rommelig, van de hak op de tak. Verder goed geacteerd ( de schietpartij in het begin van de film dan weer even niet . Van mij net een voldoende.

avatar van Decec
Een goede Misdaad/Dramafilm...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi camerawerk...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

avatar van oemoemenoe
Mooi en deglijk drama , geeft goed de verhoudingen van die tijd weer denk ik....

Prima film, jammer van de naar mijns inzien de te lange schietpartij op bijna het eind van de film, voor de rest gewoon geloofwaardig ! ! !

Zag van Rachid Bouchareb reeds twee uitstekende films : "Indigènes" en "London River" en ook deze "Hors la Loi" is een knap werk : hard, rauw en intense. Dat het een eerder eenzijdige visie op het Frans-Algerijns conflict weergeeft doet m.i. niets af van de filmische waarde van deze prent, die ons toch heel dat conflict van 1945 en 1962 sterk in herinnering brengt en kan bogen op meerdere uitstekende acts in een al bij al goed gebracht verhaal.

avatar van witboek
Ik vond dit goed gemaakt. Het verhaal zat goed. Ik verschoot eigenlijk van de kwaliteit.

avatar van Left4Dead
Martin Van K schreef:

bron: De Standaard

Struisvogels daar in Frankrijk natuurlijk. En dan vragen ze zich ook nog af waarom er veel radicale Algerijnen leven (in Frankrijk). De gevoelige geschiedenis kun je niet zomaar even wegpoetsen, ze lijken wel op de Turken. Die proberen dit ook met hun geschiedenis, de ware onschuld spelend.
Ik zal binnenkort dit werk eens gaan bewonderen, al is het maar voor historische informatie in te winnen.