Odette (1950)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Herbert Wilcox
met Anna Neagle, Trevor Howard en Peter Ustinov

Odette is geboren in Frankrijk en was getrouwd met een Engelsman die stierf in de strijd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toen het Britse leger een oproep deed voor foto's van de Franse kust, zond ze een hele boel vakantiekiekjes naar het Ministerie van Oorlog. Als gevolg hiervan werd Odette benaderd om te dienen als Britse agente in Frankrijk tijdens de Duitse bezetting. Onder leiding van kapitein Peter Churchill en soldaat Arnaud van het Franse verzet, kon Odette zich als een typisch Franse staatsburger gedragen, wat uitstekend benut werd door de geallieerde inlichtingendiensten.

De film brengt weinig concreets van de Frans/Britse verzetsbeweging in Frankrijk tijdens WO II.
In het eerste gedeelte is er alleen wat boodschappenwerk en een Duitse militair krijgen we zelfs niet te zien.
Een ontgoocheling eigenlijk en toch de bedenking dat er met dit onderwerp veel meer te doen was.
Het einde van de film verloopt nogal chaotisch en veel te kunstmatig opgebouwd.
De vertolkingen daarentegen zijn wel goed.