Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale (2009)

Alternatieve titels: Apocalypse: World War II | Apocalypse - De Tweede Wereldoorlog

Frankrijk
Documentaire / Oorlog
312 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Isabelle Clarke en Daniel Costelle
met de stem van Mathieu Kassovitz

'Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale' toont de Tweede Wereldoorlog zoals die nog niet eerder te zien was, vaak gefilmd door gewone soldaten en burgers. De beelden zijn volledig gerestaureerd en ingekleurd (een van de duurste restauraties ooit met een budget van 9 miljoen) in high definition. De serie geeft aan de hand van deze authentieke archiefbeelden de harde realiteit van de oorlog van heel dichtbij weer. De documentaire bevat onder andere zeldzame opnames van het bloedbad van Katyn in Rusland, de evacuatie van het Britse expeditieleger vanuit Duinkerke, de inhumane behandeling van Franse soldaten die door de nazi's gevangen waren genomen en de opoffering van Sovjet-soldaten bij Stalingrad.

Wat een prachtige documentaire zeg!

De -saaie- zwart-witbeelden zijn gerestaureerd en alles is in kleur, er is zelfs één scène met een kleurencamera gefilmd, erg indrukwekkend. De verteller vertelt vloeiend en vlot zijn verhaal en is niet storend (zoals bij sommige andere documentaires wel het geval is).

De documentaire geeft een redelijk goed beeld van de tweede wereldoorlog, op een aantal zaken wordt niet of nauwlijks ingegaan (zoals op de (waffen)SS en bv. het Ardennenoffensief & Market Garden) maar de documentaire verteld ook een aantal leuke details (honden die gebruikt werden als bom) en persoonlijke verhalen van bijvoorbeeld het meisje wat de woorden ''The End'' schreef op een niet-ontplofte bom. Dit soort dingen gaat goed samen met de vertelling van de oorlogsgebeurtenissen en zorgt voor variatie wat de documentaire ten goedde komt.

De meeste beelden had ik nog nooit eerder gezien en maakten gigantisch veel indruk, hoe de bevolking leed onder de bezetting van de Duitsers en Russen maar ook hoe ''dapper'' de Japanners waren, echt ongelovelijk.

De documentaire is niet helemaal objectief wat natuurlijk ook bijna niet kan in zo'n controversieel onderwerp, maar dat is niet storend.

Mijn 2e 5,0 van de reeds 472 gekeken films geef ik graag aan deze (bijna)allesomvattende en gigantisch indrukwekkende documentaire van de tweede wereldoorlog.
Jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die dit heden ten dage nog interessant vinden.

avatar van Buffelsander
Veel afleveringen had ik geloof ik al eens voorbij zien komen op National Geographic.
Toch was het de moeite dik waard! Verveelde me geen minuut

Mijn voorgangers hebben alle details al genoemd. Daar sluit ik mij bij aan, niets aan toe te voegen.
Ik ga deze zéker bestellen, dit moet je in huis hebben.

Vanavond deel 1 op NED 2

Hè? Dat is ook toevallig? Nou ja, allemaal kijken want het is de moeite waard

Dreiecke schreef:
Hè? Dat is ook toevallig? Nou ja, allemaal kijken want het is de moeite waard
Ja sorry, ik zag het vanmorgen in de tv gids staan en heb het gelijk door gegeven aan Crew.
Anders had het er eerder gestaan.

Dreiecke schreef:
Geweldig goede, boeiende, mooie en overzichtelijke documentaire, die ik op National Geographic zag....

mee eens, en deze serie was een paar weken geleden uitgezonden op National Geographic, en volgens mij was de engelse dialogue op Apocalypse - World War II van Martin Sheen?

ik neem aan dat ze ook de 5 andere afleveringen elke zondag gaan uitzenden op NL2?

vandaag was de eerste aflevering...
Episode 1: Aggression (1933–1939): rise of Nazism and campaign of Poland, Phoney war

Hier een overzicht van wat nog moet komen...

Episode 2: Crushing Defeat (1939–1940): fall of Dunkirk and Campaign of France, Battle of Britain
Episode 3: Shock (1940–1941): the Desert War, Yugoslav front, Battle of Greece and Battle of Crete, Operation Barbarossa, Battle of Smolensk and Battle of Moscow
Episode 4: World Ablaze (1941–1942): Pearl Harbor, Midway and Guadalcanal
Episode 5: The Great Landings/The Noose (1942–1943): first failures of the Axis, Battle of Stalingrad, El Alamein, Operation Torch, Tunisia, Kursk and Italian campaign
Episode 6: Inferno (1944–1945): liberation of France, invasion of Germany, surrender of Germany, atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki, and surrender of Japan

Dus een goede geschiedenis les, en die amerikanen komen pas mee doen in de oorlog vanaf aflevering 4

Uzza_Sparta schreef:

Ik vond inderdaad de engelstalige voice-over op NG véél prettiger, weet niet of het Martin Sheen was.
Het Vlaams (?) wat ik gisteren hoorde stond mij een beetje tegen (excuus ).
Ik ga dus niet die van Bol.com aanschaffen. Even op zoek naar de NG versie.

avatar van 606
Mooi, interessant deel 1, vooral een akelige ril moment was in de eerste minuten dat je die 10000de mensen ziet staan voor A Hitler, brrrr

Op naar deel 2

avatar van Uzza_Sparta
deel 2, Crushing Defeat (1939–1940): fall of Dunkirk and Campaign of France, Battle of Britain
is nu bezig op NL2

is nu bezig op NL2
Ik heb het door gegeven aan Tv crew, ook voor volgende week.

avatar van 606
Ben elke keer meer onder de indruk van deze docu prent.
Elke aflevering zoveel indrukwekkende beelden en veel waar je stil van wordt.
Op naar aflevering 4

606 schreef:
Ben elke keer meer onder de indruk van deze docu prent.
Elke aflevering zoveel indrukwekkende beelden en veel waar je stil van wordt.
Op naar aflevering 4

mee eens, alleen van wat ik kan herinneren is het wel jammer dat ze eigenlijk tussen aflevering 3 en 4 een zeer belangrijke veldslag vergeten, en dan wel "the Battle of Kota Bharu", een dag voor Pearl Harbor, en was toen de eerste grote veldslag van de tweedewereldoorlog in de pacific.

Was ook eigenlijk de reden dat de Japanners Pearl Habor gingen aanvallen - zo dat de Amerikaanse vloot die daar zat de gebieden van de VS, GB, Frankrijk en Nederland in Asia niet meer konden beschermen.

Bij toeval was er dan gisteren op de BBC voor de 70ste jubileum een docu dat over de val van Singapore ging, en liet zien hoe het verliep vanaf de slag bij Kota Bharu in Malaysia in 1941 tot de val van Singapore in 1942.

BBC Two - Singapore 1942: End of Empire, Episode 1 - bbc.co.uk

Uzza_Sparta schreef:
Thx, mooie info bedankt ervoor. kijk al weer uit naar de 4de aflevering.
Er komt mooie info naar voren wat ik nog niet wist.

avatar van Leo1954
Goede documentaire, geeft een goed beeld van de gehele WOII. Indrukwekkend en schokkend. Helemaal compleet is de documentaire niet, maar geeft toch een vrij goed overzicht.

avatar van Uzza_Sparta
het viel me net op dat in deze zesde en laatste aflevering er geen enkel commentaar of beelden waren over Operation Market Garden ....

Misschien omdat het en Franse Docu was?

avatar van rep_robert
Inmiddels al een keer of wat op Nat Geo gezien. Ondanks dat je telkens naar hetzelfde kijkt blijft het onderwerp fascineren, maar ook wat er allemaal besproken wordt. Het is allemaal tot in de details perfect gerestaureerd. Vooral the Rise of Hitler is een interessant deel, toevallig ook vooraan de docu. Voor mij was Shock ook interessant, want juist de veldslagen in Rusland en in de woestijnen van Afrika waren bij mij minder bekend.
Dat het allemaal in kleur is maakt het nog mooier. De bekende, maar ook minder bekende kanten van de WOII komen aan het licht en dat is een groot pluspunt.

Je moet er even de tijd voor uittrekken, maar een beetje WOII liefhebber(klinkt vreemd) kan niet meer dan genieten hiervan.

avatar van Donkerwoud
Heb hier een minuutje of 20 van gezien, omdat er een kennis op bezoek was met interesse voor WO2, maar ik vond het zelf verschrikkelijk. Het heeft toch iets van exploitatie als je zit te kijken naar executies en oorlogsslachtoffers alsof het een soort amusement is.

Goeie documentaire over de tweede wereldoorlog. Simpel qua opzet, zo bestaat de hele documentaire uit archiefbeelden begeleid door een voice-over. Het archiefmateriaal is zeker indrukwekkend, ook al is het ingekleurd wat het geheel minder authentiek maakt. Mede door de lengte een flinke, maar ook boeiende geschiedenisles.

avatar van Antonev
Een aantal jaren geleden heb ik de complete DVD box aangeschaft en dat was "money well spent". De kracht van deze serie zit 'm hoofdzakelijk in de overzichtelijke opbouw (waar en hoe werd het zaadje voor de uitbraak van de Tweede wereldoorlog geplant) en de brede inzet van authentieke beelden.

De beelden zelf zijn niet (geheel) uniek en zien we in vele documentaires aangehaald worden. De bundeling en aaneenschakeling van deze beelden tot één geheel is echter wel redelijk uitzonderlijk. Als overzichtswerk is deze serie dan ook een topper.

Ook als je op zoek bent naar verdieping, dan is deze serie bijzonder nuttig. Er worden veel onderwerpen aangesneden waarmee je de diepte in kunt gaan en waar nog veel over te zien en lezen valt. Ik pik er altijd een onderwerp uit en daar probeer ik dan zoveel mogelijk over te vinden.

Onderwerpen als de Bierkellerputch geven heel veel informatie over de wortels van het Nazisme en de link tussen het ontstaan van WW2 en de afhandeling van WW1 door de geallieerden.

Die soundtrack ook van Kenji Kawai... Bruut. En Jonathan Booth heeft een betere stem dan Martin Sheen.
Beste oorlogsdocumantaire. Verteld vanuit West-Europees perspectief weliswaar maar de beelden liegen er niet om en de feiten spreken voor zich.
Zou je WW2 echt objectief bekijken op basis van activiteiten of slachtoffers dan zou maar dan de helft over het Oostfront gaan.

avatar van Shadowed
Toch maar eens een deel van Apocalypse geproefd.

Eerst liet ik me even tegenhouden door die 312 minuten, maar aangezien dit een miniserie is kan ik af en toe even op adem komen van de beelden. Niet dat het alleen maar heftig materiaal was, maar zo lang tegen oude beelden aankijken heeft af en toe ook eens een pauze nodig.

De film is inderdaad 312 minuten lang oude, ingekleurde beelden met iemand die er een verhaal tussendoor vertelt en de feiten dan verteld waarop de beelden zich op het verhaal aanpassen. Simpel dus qua opzet, maar het werkt gelukkig wel.

Eerste afleveringen kwam ik zo goed als niet doorheen, verloor toch wel een hoop keer mijn aandacht, maar alles wat voor de oorlog gebeurde ligt me ook wat minder. Wanneer de oorlog zelf begint, was het voor mij een stuk interessanter met indrukwekkende oorlogsbeelden.

Vooral de beelden vanuit een vliegtuig gefilmd zijn adembenemend, en zo heb je nog meer beelden die grootste indruk maken. Alleen is de hele film dat materiaal en heb je af en toe weleens de gedachte dat je niet aan het kijken bent naar wat er verteld wordt. De landmijn bijvoorbeeld, je ziet iemand een stap zetten en dan klinkt er een klik. Maar zo te zien werd die er gewoon er in geplaatst met editen, laat dan gewoon slechts de ontploffingen zien.

Enkele schokkende beelden ook, met veel bombastisch geweld in de laatste episodes. Beperkt in beeld gebracht natuurlijk, aangezien de kwaliteit wel altijd voelbaar is, maar nog steeds best effectief gebracht. Daarbij geholpen door de hele bombastische, maar effectieve muziek van Kawai die behoorlijk door weet te denderen in sommige scenes.

Sommige beelden zijn inderdaad aan de schokkende kant, waardoor je dit beter niet in een basisschool kan laten zien, maar richting wat oudere jongeren is deze miniserie een ideale geschiedenisles, met genoeg indrukwekkende beelden en een duidelijk verteller.

Misschien nog een ander deel in de Apocalypse serie meepakken ooit.