• 11.795 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Luigi Comencini

Met onder meer: Alberto Sordi, Eduardo De Filippo en Serge Reggiani

Gesproken taal: Italiaans en Duits

Plot Tutti a Casa

Alberto Innocenzi (Alberto Sordi), opgegroeid onder het fascisme van Mussolini, keert na de wapenstilstand tussen Italië en de geallieerden op 8 september 1943 terug naar zijn familie in het bevrijde Zuid-Italië. Op zijn tocht door het land wordt hij vergezeld door een voormalige partizaan.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Colonnello

Capitano Passerini

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ook nu in het kader van NICE (New Italian Cinema Events) ook een klein 'retrospectief' van Italiaanse films van 50 jaar oud in het Filmmuseum. Weer enkele interessante titels: Grote namen (Visconti's Rocco) en onbekende, zoals deze met Serge Reggiani en Alberto Sordi (16+19 mei).

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Ze zijn niet in drommen komen opdagen, blijkbaar. Jammer dan, want dit is een voor die tijd typische Italiaanse oorlogsfilm met een mix van komedie en drama, waarbij de focus verschuift van het eerste naar het tweede. Met Sordi als held is dat komische aspect( "er is iets ongelofelijks gebeurd. De Duitsers hebben zich gealllieerd met de Amerikanen!") voor de hand liggend.

Enfin, niet alleen een oorlogsfilm maar ook een road movie van noord naar zuid waar alle "helden" trouwens ex-soldaten zijn, waar die ene partizaan uit de synposis vandaan komt weet ik niet. Maar misschien ben ik wel definitief seniel geworden.

Behalve de reeds genoemden heeft ook de Amerikaanse acteur Martin Balsam hier een rol.

Het eind loopt reeds duidelijk vooruit op L4GDN.

avatar van Flavio

Flavio

Fijne film over de rare positie van Italië na een staakt-het-vuren met de Geallieerden. Zoals me wel vaker in Italiaanse films over WOII is opgevallen zijn er nauwelijks nog "helden" of vurige patriotten, en wil iedereen vooral stoppen met de zinloze oorlog (op wat hardcore zwarthemden na). Daar waar Tutti a Casa wat moeizaam op gang komt wordt het allengs beter, en met name de tweede helft zit vol schitterende scenes. Dan denk ik aan scenes als de meelroof, "Er is geen Modena in Italië", het polenta eten gevolgd door het tijdloze vrouwenpraatje met de Amerikaan en natuurlijk het einde, een sterk, grimmig einde dat inderdaad zoals pippo al enigszins cryptisch aangeeft doet denken aan Le Quattro Giornate di Napoli. Die laatste film is overigens nog wel iets beter maar het scheelt niet veel.

Sterke rol van Sordi die als tragikomisch figuur vaak de juiste snaar raakt, geldt ook voor Balsam (typisch zo'n acteur wiens kop bekender is dan zijn naam) en Serge Reggiani. Ook een leuk rolletje van Didi Perego als hitsige kenau.