Tutti a Casa (1960)

Italië / Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Luigi Comencini
met Alberto Sordi, Eduardo De Filippo en Serge Reggiani

Alberto Innocenzi (Alberto Sordi), opgegroeid onder het fascisme van Mussolini, keert na de wapenstilstand tussen Italië en de geallieerden op 8 september 1943 terug naar zijn familie in het bevrijde Zuid-Italië. Op zijn tocht door het land wordt hij vergezeld door een voormalige partizaan.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ook nu in het kader van NICE (New Italian Cinema Events) ook een klein 'retrospectief' van Italiaanse films van 50 jaar oud in het Filmmuseum. Weer enkele interessante titels: Grote namen (Visconti's Rocco) en onbekende, zoals deze met Serge Reggiani en Alberto Sordi (16+19 mei).

Ze zijn niet in drommen komen opdagen, blijkbaar. Jammer dan, want dit is een voor die tijd typische Italiaanse oorlogsfilm met een mix van komedie en drama, waarbij de focus verschuift van het eerste naar het tweede. Met Sordi als held is dat komische aspect( "er is iets ongelofelijks gebeurd. De Duitsers hebben zich gealllieerd met de Amerikanen!") voor de hand liggend.
Enfin, niet alleen een oorlogsfilm maar ook een road movie van noord naar zuid waar alle "helden" trouwens ex-soldaten zijn, waar die ene partizaan uit de synposis vandaan komt weet ik niet. Maar misschien ben ik wel definitief seniel geworden.
Behalve de reeds genoemden heeft ook de Amerikaanse acteur Martin Balsam hier een rol.
Het eind loopt reeds duidelijk vooruit op L4GDN.