Mamma Gógó (2010)

IJsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Friðrik Þór Friðriksson
met Kristbjörg Kjeld, Hilmir Snær Guðnason en Gunnar Eyjólfsson

Een persoonlijke reis van de filmregisseur met zijn ervaringen met zijn wegkwijnende moeder, die lijdt aan de ziekte van Alzheimer. De film laat de reactie van de regisseur en zijn familie op de ziekte van zijn moeder zien. Terwijl Gógó haarzelf continu in de problemen brengt, zoals alleen Alzheimerpatiënten dat kunnen, worstelt haar zoon, de regisseur, met financiële problemen. Die zijn ontstaan nadat zijn film "Children of Nature" flopte in de bioscoop. Als Gógó’s ziekte vordert, besluit haar familie dat het voor haar het beste is dat zij naar een verzorgingstehuis verhuist. Gógó en haar overleden echtgenoot, die plotseling ten tonele verschijnt, zijn ongelukkig met die beslissing. De regisseur is afhankelijk van anderen als het om financiën gaat, en als Gógó zich vestigt in het tehuis, besluit haar zoon het appartement en de waardevolle kunstwerken van zijn moeder te verkopen, om er met de opbrengsten van de verkoop zelf weer bovenop te komen.