ad

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Elijah Drenner

Met onder meer: Joe Dante, Jack Hill en William Lustig

Over American Grindhouse

"Giving ‘Em What They Want Since the Dawn of Motion Pictures."

Deze documentaire onderzoekt de verborgen geschiedenis van de Amerikaanse exploitation film. De film graaft diep in in deze categorie van de Amerikaanse Cinema en de schaamteloze en soms schokkende oorsprong van dit populaire entertainment.

image

avatar van Friac

Friac

Leuke documentaire, maar niet bijster waardevol voor de filmliefhebber die al een beetje op de hoogte is van het grindhousefenomeen. De film is vooral een aaneenschakeling van allerlei grappige/geschifte filmfragmenten ("The Tormentors" uit 1971, waarin Jezus het aan de stok krijgt met de nazi's, lijkt me de moeite!), zonder al te veel échte duiding. We komen weinig te weten over de oude grindhousebioscopen, de sfeer die er hing, de evolutie,...

American Grindhouse kijkt makkelijk weg, maar de film maakt zich het iets te makkelijk zodat de echt geïnteresseerde filmliefhebber een beetje op zijn honger blijft zitten.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Vermakelijke docu, leuk om weer een aantal nieuwe titels op de 'nog kijken' lijst erbij te krijgen, maar verder inderdaad niet echt aanvullend voor de mensen die zich al wat meer verdiept hebben. Voor de mensen die niks over dit fenomeen weten is de docu wel de moeite.

avatar van erik1677

erik1677

Hmmm ze blijven wel heel erg hangen in de jaren 50 vind ik, in deze docu.

Tot vervelends toe eigenlijk.

die docu's van 42 street zijn veel beter vind ik.

wel gaaf vond ik het interview met de regiseur van ilsa ;she wolf of the ss.

Maar verders vind ik het allemaal leuk tot matig.

avatar van jordandejong

jordandejong

Leuke documantaire....

Grindhouse is altijd al een interessant onderwerp geweest. Helaas wordt in deze film vooral de jaren 30 en 50 besproken... Ik was juist benieuwd naar de horror-grindhouse uit de jaren 70.

Daar wordt wel wat tijd aan besteed maar wat mijbetreft niet genoeg.

Verder neemt het sexploitation ook het overwicht in deze documantaire. Tuurlijk het is een groot gedeelte van het Grindhouse fenomeen, maar na een tijde werd ik dat wel zat.

Geinig om te zien dat sommige kerels gewoon naar die Grindhouse-bioscopen gingen om te pitten.

Leuke documantaire ook om een paar films aan je too-see lijst toetevoegen.

Op het eind wordt nog even wat aandacht gespandeerd over de nieuwe grindhouse films...

Natuurlijk schieten films als Planet Terror, en Death Proof dan te binnen. John Landis zegt dan echter dat Passion of the Christ een échte Grindhouse film van de laatste jaren is, en nu ik daar over na denk is dat inderdaad ook zo. Ondanks dat we de laatste jaren toch steeds meer gewend zijn is die film nog steeds verschrikkelijk expliciet.

avatar van otherfool

otherfool

Ben altijd wel te pruimen voor zo'n overzichtje a la Schlock! The Secret History of American Movies (2001) Veel leuke tot hilarische fragmenten van een hoop films die, de voorgangers schreven er al over, op de eindeloze to see lijst komen te staan. American Grindhouse doet niet veel nieuws, maar zorgt voor een ontspannen kijk-uurtje.

3*.

avatar van namingway24

namingway24

Ik geef toe, bij Grindhouse denk ik altijd aan low budget films uit de jaren '70 en '80.

Ik had nooit stilgestaan bij de hele geschiedenis achter het fenomeen, en daarom vond ik dit een geweldig leuke documentaire die mij in elk geval iets totaal nieuws verteld. Elke documentaire die dat doet is voor mij bij voorbaat al geslaagd, en als er dan ook van die geweldige fragmenten uit exploitatie-films de revue passeren wordt het voor mij des te leuker.

Ik ga niet klagen over wat er niet in deze documentaire zit, want wat er wel in zit is geweldig leuk. John Landis kan lekker enthousiast vertellen en de interviews met de makers van deze meesterwerkjes zijn ook echt verrijkend. Hoeveel films die in deze documentaire zitten ik daadwerkelijk ooit ga bekijken valt nog even te bezien, maar ik heb in elk geval genoeg nieuwe ideeën...

avatar van Ramon K

Ramon K

John Landis die beweert dat The Passion of the Christ eigenlijk de enige, echte, pure exploitationfilm van de laatste jaren is!

En ik ben 't ermee eens.

avatar van jipt

jipt

Inderdaad, de laatste opmerking van Landis is geweldig. Leuke docu, heb me vermaakt, 3,5*je

scorsese

Goeie documentaire over de Amerikaanse exploitation films vanaf het begin tot het heden. Misschien allemaal al eens eerder gezien in soortgelijke documentaires, maar deze verteld goed de geschiedenis van de exploitatie film en ook de vele sub-genres worden onder de loep genomen. Veel leuk archiefmateriaal en het duurt zeker niet te lang. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van ichi

ichi

Leuk, maar ook een beetje lukraak. Werd Roger Corman überhaupt één keer genoemd?

Wel cool om iets meer te horen over de vorege dagen van exploitation - Dwain Esper's Maniac, Mom and Dad, etc...