Robbers' Roost (1955)

Alternatieve titel: Tex de Wreker

Western

geregisseerd door Sidney Salkow
met George Montgomery, Richard Boone en Sylvia Findley

De gehandicapte rancher 'Bull' Herrick wil zijn 6.000 stuks vee naar de markt krijgen. Hij huurt twee bendeleiders in, die elkaar haten: Hank Hayes en Heesman. Bull verwacht, dat geen der bendeleden zal toelaten, dat de andere het vee steelt. Helen Herrick, Bulls zuster vindt dat haar broer met vuur speelt door Hayes en Heesman in te huren. De voormalige outlaw Jim 'Tex' Wall, die op zoek is naar de moordenaar van zijn vrouw, wordt benaderd door Hayes om het transport met de runderen te begeleiden. Onderweg lijkt Tex niet te kunnen voorkomen, dat Hayes en Heesman elkaar in de haren vliegen en elkaar bedriegen.

avatar van Dogie_Hogan
De complete Western is hier te bekijken (en te beoordelen): Youtube (full-colour).
(De regiovrije DVD is behoorlijk aan de prijs).

-----------------------------------

Een Western met een prima (en bekende) cast, waaronder Peter Graves ('Fury').
De enige nieuwkomer is Sylvia Findley; ze zou in 1904 geboren zijn en in 1955 50 of 51 zijn, maar ze komt veel jonger over. Dit is meteen haar 2e en laatste film.
Verhaal is ook aannemelijk; showdown doet denken aan 'Winchester73' en 'Ramrod'.
IMDb *7/10.

avatar van trebremmit
Komt 1 december uit op blu-ray bij Kino Lorber.

amazon

avatar van mr rumson
Robbers' Roost is oorspronkelijk een boek van Zane Grey .
Deze werd al eens verfilm in 1932 waardoor deze versie uit 1955 min of meer een remake is .
Nu kan ik het boek en de eerste film niet beoordelen omdat ik deze niet gelezen heb of gezien .
Waardoor je automatisch de films niet met elkaar kunt vergelijken .
Deze western met een aantal acteurs erin die je in westerns mag verwachten was zeker niet slecht.
Er valt ook meer dan genoeg in deze western te beleven .
Zo hebben we twee bendes die in elkaar vaarwater zitten .
Jim 'Tex' Wall (Montgomery ) is een man die onrecht is aangedaan en op zoek is naar de schuldigen .
En dan is er nog Sylvia Findley voor de nodige romantiek .
Ook een pluspunt zijn de vele buitenopnames .
Maar ondanks de mooie buiten opnames en de bekende acteurs erin zoals George Montgomery ,Richard Boone, Bruce Bennett, Peter Graves en Leo Gordon .
Blijft het voor mij een gemiddelde maar fijne western die ik nog wel eens meer ga zien .