Xizao (1999)

Alternatieve titel: Shower

China
Komedie / Drama

geregisseerd door Yang Zhang (I)
met Zhu Xu, Quanxin Pu en Jiang Wu

Het verhaal van een man en zijn twee zoons. De oudste zoon (Pu Quanxin) heeft het ouderlijk huis verlaten en is naar Shenzhen gegaan, een gebied dat economisch in de lift zit, om daar zijn rijkdom te vinden. De vader (Zhu Xu), eigenaar van een traditioneel badhuis, is zijn hele leven in Bejing gebleven om voor zijn geestelijk gehandicapte zoon (Jiang Wu) te zorgen. Als de oudste zoon terug keert naar zijn geboorteplek ontdekt hij de magie van het badhuis en de belangrijke plaats die het inneemt binnen de gemeenschap.

Haha, ziet er heel grappig uit.

kappeuter schreef:

Haha, ziet er heel grappig uit.

Maar hij was niet grappig maar het was een heel mooi en ingetogen drama. Dat laat zien dat echte liefde en vriendschap nog bestaan.

Ga hem zien mensen krijgen jullie geen spijt van.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Lief, sympathiek licht drama.

Mooie, eerlijke film die de waanzin van de moderne maatschappij (individualisme) afweegt tegen de oerinstincten van het sociale welzijn van de mensheid. Het badhuis staat hierbij centraal, als een belangrijke schakel voor het sociale welzijn van de mannelijke bewoners van een oude "traditionele" buitenwijk van Beijng. In het begin van de film ben ik nogal wat lacherig over het gebeuren in het badhuis. Later betrap ik mijzelf erop dat ik gedurende het verloop van de film een soort van "band " krijg met het badhuis en de mensen daar omheen. Een soort van sociaal (emotioneel) gevoel dat wordt opgebouwd brokkelt naarmate het einde van de film in zicht is net zo hard weer af, waardoor de kijker met een leeg gevoel word achtergelaten.

Kortom een aangrijpende drama afgewisseld met een glimlach, die als een moker inslaat op de sociale gevoelens.

Na de film 3 maal achtereen te hebben gekeken, ben ik er over uit dat deze een plaats in mijn top10 verdient. *****

Reinbo
Sentimenteel niemendalletje. Dat deze film de Publieksprijs heeft gewonnen bj het IFFR pleit niet voor het publiek.
2-2,5*

avatar van CAPIpsv
Vindt hem niet zo goed, alsik eerlijk mag wezen. Heb de film afgekeken, metname omdat ik toch al meer als de helft ervan heb gezien. En dat ik dan eenstem uit mag brengen hier op MM.

een 1,0* bij deze dan.

Erg langdradig verhaal, geen echt goede acteurs. Nou hou ik ook niet echt van die Aziatische films.

JB.
Vond dit een hele mooie film, de acteur die het licht verstandelijk gehandicapte broertje speelde was echt geweldig. Dustin Hoffman in Rainman is er niets bij

avatar van bennie jolink
mooi gefilmd, vooral de dagelijkse beslommeringen van het badhuis komen authentiek over.
het verhaal over het gehandicapte ventje heb ik net iets teveel in andere films al gezien, en was daardoor veel te voorspelbaar.

avatar van J.T.O
Geen goede acteurs is een grote grap. Ze doen het perfect, zeer overtuigend en vooral de vader en zoon met down syndroom. Het is een mooie film, als je een beetje geduld hebt.

3 sterren.

Een prachtige film uit het verre China. 4,5*

klute89
Ik heb de film nu eindelijk zelf, vandaag gekocht en hij prijkt nu op een mooi plekje tussen de andere dvd's

klute89
Gekeken, en heeft zeker een plaats in mijn top 10 gekregen, de 2e plaats maarliefst! en heeft daarmee de all- time klassieker Once Upon A Time In The West van die plaats gestoten.

avatar van Baggerman
Een ontzettend lieve low-budget film over gewone mensen. Het minste wat je al van deze film mee kunt krijgen is een kijkje in een (deel van het) allerdaagse leven in China. Hulde aan dit soort filmmakers!!!!

De vader (Zhu Xu) speelt echt goed een eenvoudige aardige man die tevreden is met de simpele dingen in het leven. Ook de andere cateurs weten bij mij in ieder geval warmte voor hun personages los te weken.

Prima film voor mensen die eens even genoeg hebben van films vol special effects!

avatar van belchinees
Zo zien we ze graag. Prachtdrama, prachtig geacteerd.
Af en toe wat voorspelbaar, maarja, kan soms niet anders zeker.
stinissen schreef:
Maar hij was niet grappig
Een beetje wel. Hoewel ik niet om iemands mentale gehandicap lach(/uitlach), het was toch af en toe even lachen.Comprende?
Dat stukje "O Sole Mio" was zowel ontroerend als grappig.
Leuk, simpel filmpje.

avatar van Haterd
Deze film kwam ik voor het eerst tegen tijdens het zappen op mijn kamertje in Beijing, hoewel ik geen ondertiteling had greep de film mij toen al. Later in Nederland gekocht en vandaag voor de 3e keer gekeken en ik blijf het een topper vinden.

Met recht een plaatsje in mijn top 10

avatar van Erwinner
5 sterren zijn zeldzaam voor mij, maar hij is binnen!

Waanzinnige acteur's, ondanks veel geinige humor, tóch erg puur gespeeld.
Visueel dik in orde, ritme is lekker, op audio visueel vlak prima timing.
Het verhaaltje wordt nét niet sentimenteel, maar zoekt precies op tijd naar de luchtige kant van het bestaan.
Meestal wil ik méér minuten erbij indien het een toffe film betreft, toch bij Xizao zeg ik: Het is goed zo, mooi einde ook!

't Zou zomaar een top 10 film kunnen worden...

avatar van Goldenskull
Één van de langste anderhalf uur in tijden..

Het personage Erming is grappig en aandoenlijk bedoeld. Ik vond het geen van beide, maar wel irritant. Dit omdat men hem dan zó aandoenlijk wil maken, dat het gewoon niet om aan te zien is.

Chinese komedies liggen mij niet, itt Japanse en Thaise. Van dit soort komedie drama's slagen bij mij sowieso al zelden. Dat lukt al helemaal niet als er helemaal geen interessante personages aanwezig zijn.

1.0*, echt een niemendalletje, maar dan erger.

avatar van wendyvortex
Ingetogen feel good movie (met een lach en een traan).
Mooi beeld van de bezoekers in het badhuis en hun alledaagse ruzies en problemen.
Grootste nadeel van de film is dat we de combinatie van de oudere broer met verstandelijk gehandicapte jongere broer al iets te vaak gezien hebben, maar wordt bijna goedgemaakt door die jongen die elke dag "O Sole Mio" zingt onder de douche.
Veelal sympathiek af en toe iets te belegen.

Een gevoelige, sentimentele feelgoodfilm uit China over een badhuis, met fijne humor en een scherpe blik. De regisseur heeft op een nostalgische wijze sympathie voor het ouderwetse traditionele en ziet modernisme als een vorm van dysfuctionerend egoïsme. Er zitten meer tegenstellingen in zijn film, zoals eenvoud tegenover complexiteit en de oprukkende stad tegenover de oude wijken. Maar bovenal heeft Ynag Zhang een menselijke en toegeeflijke kijk op de menselijke geest.

avatar van Movie-Addicted
'O sole mio!

Geweldige "feel-good" movie! Geen moment verveelt, speelduur had van mij langer gemogen.

*3.75

Mooie, kleine, pakkende film over familiestrubbelingen in een badhuis. Originele setting, misschien minder originele onderwerp, maar wel goed uitgewerkt en geacteerd.