Exit through the Gift Shop (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Komedie

geregisseerd door Banksy
met Banksy, Thierry Guetta en de stem van Rhys Ifans

Een film over een man die een film over Banksy probeerde te maken. De excentrieke Franse winkeleigenaar Thierry Guetta probeert de wereld van graffiti te vangen door de bekendste vandalen tijdens de creatie van hun werk te volgen. We volgen Thierry vervolgens bij zijn pogingen om Banksy te vinden en vriendschap met hem te sluiten. Maar het gevolg is dat de kunstenaar de camera omdraait naar de Fransman. Wat volgt is een verhaal over het leven van deze man, die probeerde het onfilmbare vast te leggen en daarbij faalde.

avatar van piiiti
absoluut niet mijn ding, een keer in de sneak gezien tijdje geleden al...
maar ik moet zeggen ik vond hem echt goed

Raffael77
Pitakaas schreef:

Wat bedoel je met een flinke deuk voor Banksy??
Wie weet is Mr Brainwash wel een brainwash van Banksy zelf..
Het is namelijk allemaal verzonnen, puur om de 'hype' naar beneden te halen

Toch wel leuk om te lezen dat het erg geslaagd is, aangezien niet veel mensen het doorhebben...

Al moet ik zeggen dat Banksy ook een sellout is en eigenlijk nooit een echte graffiti artiest is geweest. Hij is al van de latere tijden en voor de liefhebbers check deze docu maar ff.

Kan Banksy nog veel van leren.

avatar van Clochard deluxe
Ik vond het een gave film. deels door het verhaal, maar zeker ook door de street-art die voorbij komt. echt briljant wat banksy en bijv space invader maken!

avatar van maxcomthrilla
Documentaires zijn meestal niet zo mijn ding, omdat ze logischerwijs nogal waarheidsgetrouw zijn en dit vaak niet hand in hand gaat met een frisse - speelse kijk/aanpak op de hele gang van zaken. Exit Through the Gift Shop weet echter moeiteloos te fascineren!

Ik had voor deze film nog nooit van het bestaan van Banksy gehoord, maar wat ik van hem zag in deze film was verbluffend. Zowel zijn werk als zijn gevatte commentaar in deze film is geniaal! De meeste documentaires geven antwoorden op prangende vragen èn geven inzicht in een bepaald dossier, maar deze documentaire laat je juist met veel meer vragen achter tijdens een rondje door de undergroundscene. Wat is echt en wat is in scene gezet? En als Thierry Guetta bestaat, is hij dan misschien een acteur/uithangbord van Banksy, ter promotie van zijn werk?

Ik vind het sowieso onvoorstelbaar dat met die papparazzi in Engeland er nog steeds geen foto van die Banksy is opgedoken. Die Thierry Guetta is ook een markant figuur, waarvan je bijna niet gelooft dat iemand er zo `n leven op na kan houden. Zijn gezin pikt het zomaar dat hij bijna altijd en overal bezig is met zijn grote passie: filmen? Ik heb echter wel een hoop gelachen om zijn vreemde verschijning, vooral toen hij zijn eigen expositie bijna in de soep liet lopen. Verder vond ik het ook wel grappig om te zien dat hij nog steeds schold in zijn moedertaal, net zoals geld tellen iets is wat je niet snel overneemt bij een andere taal.

Ik had eigenlijk helemaal niets met dit onderwerp, maar ik heb de hele tijd geboeid zitten kijken. Een mysterieuze, komische en kritische documentaire over kunst is nooit weg, daarbij vond ik het ook wel leuk om inzicht te verkrijgen in hoe je nou het beste reclame voor je expositie kunt maken zodat er een hoop volk op afkomt.

Ook al zegt Banksy dat hij niemand meer aan zal moedigen om zich met kunst bezig te houden. Met deze film weet hij mij zodanig te enthousiasmeren dat ik wellicht nog eens ga schilderen, maar dan gewoon als hobby. Wel een leuke film over hoe je van je hobby/passie je beroep kan maken! Een 4*

JvA
Pitakaas schreef:

Wat bedoel je met een flinke deuk voor Banksy??
Wie weet is Mr Brainwash wel een brainwash van Banksy zelf..
Het is namelijk allemaal verzonnen, puur om de 'hype' naar beneden te halen

Niets wijst erop dat het verzonnen is:
- “Exit Through the Gift Shop” Footage | "Exit Through the Gift Shop" Analyzed - jbtvt.wordpress.com
- Banksy Swears ‘Exit Through The Gift Shop’ Is 100% True; Hints at Another Film | /Film - slashfilm.com

avatar van tal1b
Begon leuk, het stukje OBEY en banksy.
Na de 'stage' bij OBEY en het 'infiltreren' bij banksy en gebruik heeft gemaakt van de 'know how', is het natuurlijk schitterend hoe mensen schapen kunnen zijn, en al het kunst van MBW kopen alsof het 'de streetart' 'de hype' is van 't moment. Hoe bedoel je iemand het gras onder de voeten wegmaaien?
OBEY ©
Banksy ©
BMW ®

naaah, ligt er té dik bovenop

avatar van RickZ
Soort docu/reclame over en hobbyfilmer van graffiti-artiesten die zelf arties wordt, niet interesant genoeg.

avatar van james_cameron
Zeer onderhoudende documentaire, onvoorspelbaar en vaak erg grappig uitgewerkt. Beangstigend om te zien hoe iemand van de ene op de andere dag een geloofwaardige 'grote' artiest kan worden, puur door de kracht van hype.

avatar van Hannibal
Geinige documentaire over Thierry en Banksy.
Banksy vind ik nogal arrogant, zet zichzelf neer als een soort halfgod. Een beetje meer bescheidenheid was op zijn plaats geweest. Hij hoeft zich niet kenbaar te maken, snap ik, maar de manier hoe het mysterie rond de allergrootste, de beste, de grote Banksy hangt vond ik voorzichtig gezegd een béétje de Telegraaf-manier van iets overbrengen. Aan de andere kant is Banksy wel een kunstenaar van grote klasse, het is prachtig wat hij maakt. Zijn manier van werken spreekt me ook aan. Ik vind het wel "cool" dat mooi gemaakte kunst gewoon op straat voor iedereen zichtbaar is. Zijn telefooncelstunt was briljant, en zijn valsemunterij waar hij nooit iets mee heeft gedaan omdat je er minstens 10 jaar voor de bak in kunt draaien, was ook geinig, zeker omdat hij op dat moment Thierry nog maar net kende en zich gewoon met dat geld liet filmen.
Thierry, een gestoorde gek, maar wel sympathiek denk ik. Ik zal maar niks over de "ontknoping" vertellen, behalve dat die wel vrij komisch is. De user boven mij geeft al goed aan waar die ontknoping mee te maken heeft.

avatar van smeetsm
meer dan de moeite waard, maar of de schilderijen van MBW iets waard blijven,valt te bezien.....

avatar van Fortune
Geweldige Documentaire.

Nog nooit van Banksy of Mister Brain Wash gehoord maar ze maken ontzettend coole kunstwerken. Nou zijn niet alleen de kunstwerken erg tof om te zien maar ook de weg naar beroemdheid en geld is geweldig.
Film kijkt heel vlot weg en is leuk om te volgen.

avatar van Keutul
Hele interessante documentaire, met een leuke wending erin....... Met name vanaf de geweldige quote van Banksy: "Than I realised he was just a man with mental problems and a camera"

Gezien de hoge beoordelingen leek mij dit een verrassende film, omdat hij me in eerste instantie helemaal niet aansprak. In tweede instantie bleek het me inderdaad niet aan te spreken en mij dus niet te verrassen. Misschien heeft te veel voorkennis het verpest voor me.

avatar van Zeriel
Een goede grap deze film.

Met veel interessant materiaal, ook in de extra's.

avatar van jollyjoker
GAAF, film/docu zal een groot publiek waarschijnlijk niet boeien. Hoofdrolspeler/filmer is wel een vage gast haha. Echt bewondering voor de kunstenaars en hun doorzettingsvermogen. Leuke film voor de liefhebbers van de underground graffiti etc

avatar van je80roen
Fascinerend. Vooral de scene in Israel.
Wat waar is en wat niet in deze documentaire maakt het mysterie rond de anonieme artiest Banksy alleen nog maar groter. Dat Banksy bestaat is algemeen bekend, zijn kunstwerken zijn immers overal ter wereld te bekijken. Maar hoe het met mr. Brainwash zit is de grote vraag. Zijn Banksy en mr. Brainwash misschien dezelfde persoon? Of is Banksy een groep kunstenaars die met opzet deze hele schijnvertoning op touw zetten. Hoe de waarheid ook zit het blijft fascinerend.

avatar van SnakeDoc
Waanzinnig leuke documentaire.

Ik betwijfel het (ook na het lezen van de diverse recensies en discussies) of alles in deze documentaire waardheids getrouw is. Ik vermoed zelf dat Banksy een redelijk dikke vinger in de pap heeft gehad bij het maken van deze docu en misschien ook wel met de expositie van Thierry.

Toch zien we waanzinnige mooie verfrissende, nieuwe en unieke kunstwerken. Soms de meest simpele dingen, maar dan weer op een ongekend leuke of unieke locatie.

Eén ding begrijp ik niet helemaal, en dat is de laatste zin uit het plot hierboven:

Thierry faalt toch helemaal niet? Hij houdt immers zijn (zogenaamde) eigenlijk succesvolle tentoonstelling!?!

In iedergeval was Exit through the Gift Shop een zeer aangename verrassing! Eén van de leukere documentaires!

Zou deze binnenkort ook in de winkels verschijnen? Wil hem nog wel is herzien, en dan met NL ondertiteling

avatar van Jessen0wnt
I used to encourage everyone I knew to make art; I don't do that so much anymore.
Leuke documentaire over de toen nog onbekende Banksy en Thierry Guetta aka Mr. Brainwash. Ik kijk niet veel docu's maar afentoe eentje voor de afwisseling is altijd goed. Exit through the gift shop had ik zomaar uitgekozen, vooral de poster vond ik wel grappig, geen idee wat ik verder kon verwachten startte ik de film. Wat allereerst heel erg opvalt is het chaotische sfeertje, uiteindelijk past het goed bij het onderwerp van de film, Street Art is nou eenmaal snel snel snel, weg weg weg. We belanden in een echt kunstwereldje wat ik enorm kan waarderen, dat Thierry wordt beschreven als een nogal gekke kunstenaar die het allemaal wellicht iets te serieus neemt, vind ik onterecht. Het is wel gekkenwerk, alleen kijk naar het resultaat: prachtig. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet beoordelen maar vermakelijk is de film zeker en ik kan zeggen dat het inspireert en laat zien dat kunst alles behalve dood is onder ''jonger'' publiek. Het leeft. Ook mooi om heel veel persoonlijkheden te zien, de artiesten staan echt ergens voor en maken niet rulraak wat beelden. Ze hebben een enorm groot verhaal te vertellen, en mede dankzij deze film kunnen wij er iets van proeven. Ik weet in ieder geval welke stroming ik kies voor mijn eindexamenopdracht Kunst beeldende vormgeving. 3,5 ster

avatar van Banjo
Een geweldige leuke documentaire!
waar in Thierry altijd zich zelf is En waar 'Banksy het geheel opklopt tot ongekende hoogte!
Ja een geweldig goed gevoel film..

>>5 strerren !! <<

avatar van SaNDuTjE
Een prachtige hommage aan de Street Art beweging maar bovenal natuurlijk een fantastische stunt.

Deze docufilm bestaat mijn inziens uit 2 delen, enerzijds wordt er een boeiend kijkje in de underground wereld van de graffiti genomen waarbij er de meest prachtige en vooral creatieve kunstwerken de revue passeren. Vervolgens wordt de focus steeds meer op Thierry gelegd met richting het eind natuurlijk de verfilming van zijn hype-stunt. Op deze manier wordt zowel de kijker als Thierry met behulp van een aantal bekende namen uit de scene geïntroduceerd met het Street Art fenomeen.

Er wordt goed afgewisseld met interviews, archiefmateriaal met voice-over en natuurlijk de 'live' beelden wat voor een lekker tempo zorgt. De goeie recensies hier zijn niet onterecht want dit is een erg vermakelijke docufilm met een boodschap.

Aanrader!

Je moet van dit thema houden om deze semi documentaire te kunnen waarderen en daar hoor ik helaas niet bij.

Banjo schreef:
Een geweldige leuke documentaire!
waar in Thierry altijd zich zelf is

Lol wat mij betreft is nu net de essentie dat hij totaal niet zichzelf is.

avatar van De Knip
Aangezien Banksy deze film heeft geregisseerd ben ik in de war over wat er van Thierry nu precies is geworden. Het leek me allemaal wel echt, maar het blijft mysterieus. Lijkt me toch dan een hoax. Knap gemaakt.

Die Thierry deugt niet voor een meter, edoch gepassioneerd.

***1/2

avatar van Jessen0wnt
De twist in het proces lijkt me toch wel duidelijk verfilmd in de docu, wat is er zo mysterieus aan?

avatar van otherfool
Erg leuke semi-documentaire met prachtige kunst van Banksy en de zijnen (waar ik totaal onbekend mee was), een heerlijk typetje in Thierry en een toch wel duivels knap in elkaar gezette superstunt rond de grote expositie en eigenlijk gewoon deze film. Realiteit en fictie wisselen elkaar af en de film vliegt ongemerkt voorbij. Benieuwd of er nog een Oscar stunt gaat komen...

3,5*.

avatar van henkula
eerste half uur ging nog wel, kijk, ik doe niets af op de kunst, dat is mooi. maar dat domme geklets er om heen?

avatar van woopie
Verschrikkelijke film, absoluut niet de moeite waard.

Niet meer dan een slappe documentaire, waarin veel te veel onnozel gepraat wordt.

avatar van SaNDuTjE
woopie schreef:

Stem dan ook niet.

avatar van Davidus
woopie schreef:

Na 5 minuten afgezet.

Zo, dat is ook wel héél erg lang; 5 hele minuten praten. Hoe hou je het vol, joh!