Exit through the Gift Shop (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Komedie

geregisseerd door Banksy
met Banksy, Thierry Guetta en de stem van Rhys Ifans

Een film over een man die een film over Banksy probeerde te maken. De excentrieke Franse winkeleigenaar Thierry Guetta probeert de wereld van graffiti te vangen door de bekendste vandalen tijdens de creatie van hun werk te volgen. We volgen Thierry vervolgens bij zijn pogingen om Banksy te vinden en vriendschap met hem te sluiten. Maar het gevolg is dat de kunstenaar de camera omdraait naar de Fransman. Wat volgt is een verhaal over het leven van deze man, die probeerde het onfilmbare vast te leggen en daarbij faalde.

avatar van Nakkie13
Is wel echt, die Thierry is echt wel hoe hij is, en de hele opzet zal zeker echt gebeurd zijn.
Zie de archiefbeelden van Shepard Fairy etc.

Vanaf het banksy stuk zal het wel gewoon door Banksy zijn geregiseerd.

Dit is echt een zalige documentaire. Van het begin tot het einde was ik geboeid. Het is ook heel apart. Geen alledaags onderwerp. En veel mooie art!

Nakkie13 schreef:

Lijkt me té onwaarschijnlijk.

Zie de archiefbeelden van Shepard Fairy etc.

Wat bewijst dat volgens jou dan?

avatar van masterrossi
Montorsi schreef:
Er is heel veel in third person geschoten, dat valt toch gelijk op. Voor mij is het dan ook niet de vraag of dit echt is, maar in hoeverre.

In het begin juist niet. In het begin is al het in de nachten geschoten materiaal geheel gonzo stijl.
Pas later komt er ook third-person shooting bij.

Verder is de exhibitie van Thierry wel echt geweest, maar het zal me niets verbazen als het geheel van begin tot eind is opgezet door Banksy. En dat het karikatuur Thierry ook een door Banksy bedacht "iemand" is, tot in de kleinste puntjes geregisseerd.

avatar van Nand
Opgelet; Na het zien van deze docu zul je de graffiti op de hoek van de straat wat meer appreciëren en de dure ''pop-art'' in het museum wat minder...

Goed geslaagde doco die mooi toont hoe "fucked up" de kunstwereld is. What is art? What isn't? Deze vragen worden niet beantwoord maar deze docu geeft wel stof om over na te denken. Hoe Thierry het geflikt heeft is me nog altijd niet duidelijk maar het is me WEL duidelijk dat de upper-class kunstwereld en ''streetart'' 2 VOLLEDIG verschillende stromingen zijn met respectievelijk volledig verschillende normen en waarden. Maar het is duidelijk dat pop-art volledig in het belachelijke word getrokken en daar heeft Banksy alle recht toe.

avatar van The One Ring
"Andy Warhol is dead, I'm still alive."

Aldus de bizarre Thierry, wellicht het meest interessante filmpersonage van enige film uit 2010 en iemand om nooit te vergeten. Hij is belachelijk, een idioot, pretentieus en op een vreemde manier sympathiek. Een beetje zoals die man uit Grizzly Man, alleen dan in een nog betere film. Voor de duidelijkheid: Thierry is een echte persoon. Maar is dit verhaal opgezet als grap? Een mockumentary, a la Spinal Tap, is het niet, want bepaalde delen zijn zeker echt, maar niettemin kan het een en ander in scène gezet zijn en doet Thierry zich zoals bijvoorbeeld Sacha Baron Cohen voor als iemand anders. De eerste helft vond ik eigenlijk geen seconde ongeloofwaardig. Als Thierry zelf een expositie opricht wordt het vreemd. Of het nu echter om een grap of om de realiteit gaat is een vraag die de film alleen maar interessant maakt. Als het inderdaad een grap kunnen Banksy en iedereen die er van weet er in de toekomst beter over zwijgen.

Aan de andere kant is deze film waarschijnlijk bijna net zo leuk als documentaire dan als fictiefilm. Zoals gezegd is Thierry een boeiend figuur, maar ook de opkomst en commercialisering van street art worden goed vast gelegd. Ik had me er nooit zo in verdiept, niet op de laatste plaats omdat de gemiddelde graffiti van een willekeurige straatjongen gewoon spuuglelijk is, maar kennelijk worden er toch mooie dingen gedaan. Banksy's werk vond ik best briljant eigenlijk en zijn droge commentaar tussendoor is daarnaast hilarisch. Het idee van street art begon me door deze film te fascineren en ik wil er wel meer van weten. Thierry's expositie is daarnaast gewoon een geweldige komische afsluiter en al dan niet bedoelt een prachtige satire op hype in de kunstwereld. Thierry's vreemde opmerkingen en filosofieën maken de film af.

Maar is het kunst? Ja, deze film is dat.

"I used to encourage everyone I knew to make art; I don't do that so much anymore."

avatar van Montorsi
Ik durf zelfs te stellen dat het feit dat niet alles even duidelijk is de film nog een stuk leuker maakt.

Verrassend leuke documentaire (of mockumentary). Guetta is een eigenaardig ventje, met een vervelende gewoonte om alles en iedereen te filmen. Vanaf dat punt geloof je het nog wel, maar wanneer Guetta Banksy ontmoet, krijgt de docu een vreemde wending. Guetta wordt zelf kunstenaar en dan krijg je je bedenkingen. Zijn expositie is hilarisch, waarbij zogenaamde kunstkenners het na-aap werk van Guetta geweldig vinden.

Mr. Brainwash moet haast wel een grote grap zijn, verzonnen door Banksy. Hij verkoopt immers zelf al zijn werk voor miljoenen en lacht zich kapot. Met deze film zet hij het complete moderne kunstwereldje dan ook goed voor schut en Madonna moet zich na het zien van deze film vast genaaid voelen met haar cd-artwork.

Banksy zelf is een held, kende de man niet, maar zijn kunstwerken zijn gewoon erg gaaf. Zijn statements in de vorm van straatkunst is briljant. Als filmmaker is hij nu ook geslaagd, want hij levert een vlot in elkaar gezette en grappige docu af.

avatar van Serendipty
Drie gebeurtenis vanuit de documentaire, Oordeel zelf,

Afgelopen zomer kreeg Banksy een echte tentoonstelling in een museum in Bristol, die 300.000 bezoekers trok. Geheel in zijn eigen, subversieve stijl werd hij in de aankondiging van de tentoonstelling de meest overgewaardeerde kunstenaar uit de omgeving genoemd.

Na de straat te hebben veroverd, begon Banksy met een ambitieus plan om in de musea te komen. Als een hedendaagse Marcel Duchamp smokkelde hij zijn werken naar binnen om discussie uit te lokken over wat kunst is.

Prestigieuze musea als het British Museum en de Tate Gallery in Londen en het MOMA in New York lieten zonder het te weten werken zien die hij zelf had opgehangen, inclusief begeleidend informatiebordje.

Dit filmpje is zeker niet de eerste keer dat Banksy aandacht trekt met controversieel werk. Bekijk hier wat hij deed met Guantanamo Bay gevangen in Disneyland..

(Er zal meer in zit van Banksy dan men denk)
Thearry Guatta is de persoon die het verhaal een gezicht moet geven en het verhaal intressant moet maken. Hoogstwaarschijnlijk bestaat deze persoon niet werkelijk.

avatar van Friac
Knappe documentaire/mockumentary over street art, de ambivalente houding van de kunstsector t.o.v. bepaalde artiesten/kunstvormen en het gewichtige gedoe over kunstwerken die in wezen behoorlijk leeg zijn.
Centraal figuur Thierry Guetta is een bijzonder dankbaar personage (sowieso lijkt me een boel in scène gezet, bv. het feit dat Thierry oorspronkelijk zijn hele leven dwangmatig filmde en daar plots compleet mee lijkt te stoppen nadat Banksy hem ervan overtuigd heeft om zelf kunstenaar te worden ipv een mislukte filmer; dit is erg moeilijk om zomaar aan te nemen), dat goed is voor enkele smakelijke lachsalvo's in de bioscoopzaal. Zijn arrogantie en enthousiasme worden op een geinige manier "uitgebuit" door de ware filmmakers, en het gegeven dat "Exit through the Gift Shop" halverwege compleet lijkt te kantelen zorgt ervoor dat de documentaire erg fris overkomt.

Leuk kijkvoer dat een deel van de culturele elite in hun hemd zet. Erg dicht bij de 4*, maar gezien mijn persoonlijke smaak is het voor documentaires erg lastig om dit cijfer te behalen. Daarom een bijzonder overtuigende 3,5*. Eén van de leukere films van het jaar!

avatar van louisvf
Deze geweldige documentaire gezien op het filmfestival van Gent. Heb ten volle genoten!

avatar van Pitakaas
Hele interessante documentaire over het fenomeen street art, met een zeer duidelijke boodschap, die pas aan het einde echt duidelijk wordt.

We volgens als kijken een insane Fransman die door een haast mentale afwijking alles moet filmen wat beweegt. Door toeval en lot gaat hij maar zijn neef filmen, die zijn vrije tijd verdoet met streetart, een gecamoufleerd woord voor vandalisme. Want dat is in principe hoe je deze 'artiesten' kunnen worden genoemd, kunst is niet het juiste woord. Echter, deze neef, 'Invader' genaamd, leidt onze Fransman Thierry naar de kusten van Amerika en de capitals van Europa. In een poging zijn mentale onrust te bedaren, wil Thierry vervolgens Banksy strikken om achter de lens plaats te nemen. Banksy is al iemand die het vandalisme is ontstegen, en voor velen wel de stempel artiest mag dragen.
Langzaamaan wordt duidelijk dat Thierry compleet obsessief is van Banksy. Thierry besluit zelfs om de nieuwe Banksy te worden...
Waar Thierry het geld vandaan heeft is onduidelijk, maar met een enorm budget verzameld Thierry een team om zich heen. Zijn grote doel: winst maken met een expositie. In een zeer onpersoonlijke oncreatieve manier poept het team het ene na het andere schilderij uit. Volgens Banksy zelf gewoon onoriginele ideeën. Echter, Thierry weet het zo te brengen dat het publiek wordt aangetrokken. Thierry creëert zijn eigen hype. Vanaf nu is het mij allang onduidelijk wat waarheid is en wat leugen, maar het wordt steeds interessanter.
Thierry begint zichzelf zelfs met Warhol te vergelijken! Langzaamaan wordt duidelijk dat deze Fransman niets meer met streetart te maken heeft. Alle kernwaardes die centraal staan in deze underground cultuur worden smakeloos overboord gegooid door Thierry. Commercie, massaproductie, winst en oncreativiteit zijn scheldwoorden voor mannen als Shepard en Invader, maar blijkt de rode draad voor Thierry. En het publiek accepteert het als makke lammetjes.
Het moge duidelijk zijn, Banksy wil met deze film Thierry en allerlei gelijkende artiesten (ongeacht het feit of Thierry uberhaupt wel bestaat) met de grond gelijk maken. De musea van tegenwoordig hangen niet meer vol met echte kunst vanuit het hart, maar met werken die door de commercie zijn verpest.

It's all about branding and creating a hype!

Erg interessant dus om te kijken, aangezien het hele project van Thierry een wending neemt die niemand had kunnen aan zien komen. De alias (Mr. Brainwash) van Thierry had niet beter kunnen worden gekozen, en is typerend voor het idee wat Banksy heeft over hedendaagse kunst. Deze naamkeuze is voor mij dan ook het bewijs dat Thierry helemaal niet bestaat. Mr. Brainwash is een alias van Banksy, puur gebruikt om de elite naar beneden te halen.

Leuk, met name voor mensen zoals ik die street-art echt te gek vinden.

Aan de andere kant ging het met deze docu al 'mis' in de eerste 5 minuten.; namelijk Banksy die iets zegt van: 'eigenlijk ging de film over mij, maar we hebben ons uiteindelijk gericht op een veel interessanter iemand' ...

Ehm.. nee dus.

Ik begrijp best dat ze via de rare Thierrry een soort statement willen maken over de exploitation van straat en popart, maar om nou te zeggen dat dit boeiender is dan Banksys werk etc. Nee . Wellicht slechts origineler.

avatar van Zandkuiken
I think the joke is on... I don't know who the joke's on really... I don't even know if there is a joke.

Erg leuke, provocerende film van het genie Banksy. En die street art, echt mijn ogen uitgekeken! Niet alleen het werk van Banksy, maar ook de andere artiesten die aan bod komen.

Verder zeker ook een komische "documentaire". Die Guetta is levensecht als megalomane maar ook aandoenlijke fantast. Of iemand écht duizenden dollars aan een authentieke Mr. Brainwash heeft gehangen, weet ik niet. Mocht dat wel zo zijn, voelt die persoon zich nu waarschijnlijk behoorlijk gerold. Of net niet? Banksy laat me achter met een pak vragen, maar een intrigerend document is Exit Through The Gift Shop (coole titel) zeker.

Friac schreef:

Eens met dit heerschap. Interessant, maar iets waar ik moeilijk meer dan 3,5* aan kwijt kan.

Fantastische docu over een onderwerp dat me vooraf totaal niet aansprak. De wereld van de street art doet me namelijk maar weinig. Mijn interesse werd enkel gewekt door het achterliggende verhaal. Een man die een docu wil maken over de grootste straakunstenaar van deze tijd (Banksy) en vervolgens door zijn onderwerp zelf tot hoofdrolspeler wordt gepromoveerd. Toch is de inbreng van regisseur Banksy, hoe interessant ook, niet de reden dat Exit Through the Giftshop zo'n goede docu (de kent alleen een wat trage start) is geworden. Dat ligt maar aan één man: Thierry Guetta!

Wat heb ik ongelooflijk veel plezier om deze man gehad. Volkomen talentloos, maar dankzij een steeds verder uit de hand lopend misverstand, zijn hieruit voortkomende goede contacten en een hele flinke dosis geluk uiteindelijk een street art artiest van naam en faam. Het maakt van Exit Through The Giftshop een bij vlagen hilarische documentaire zoals je ze maar zelden ziet. Zelfs zo uniek dat ik rekening houd met een meesterlijke mockumentary. Maar dat ik zelfs nu, ruim drie uur na afloop, nog niet weet of dit nu echt is of niet, zegt eigenlijk alles over de kwaliteit van deze docu/grap.

avatar van voskat78
Ik heb me anders bijzonder goed vermaakt!! Al had het natuurlijk nog leuker geweest als de docu over de "master" himself had gegaan ipv 1 van zijn volgelingen/creative breins. Maar god het heeft me van begin tot eind weten te boeien en dat was toch het belangrijkste, want had toch wel redelijke hoge verwachtingen van deze docu.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Lijkt me toch dat het een meesterlijke mockumentary is, met nog een hele setting om de film heen zoals een website en interviews van 'Mr Brainwash' . Geniaal gedaan, en het toont maar weer eens aan dat kunst een rekbaar begrip is.

Vlijmscherp commentaar van banksy over de kunstwereld die hem omarmde zonder hem echt te begrijpen.

Gezien in sneak preview een tijdje terug. (dat houdt in dat je niet weet welke film er op het scherm komt)
Het eerste kwartier was ik nog wel geboeid, maar daarna werd het me een beetje saai en langdradig tot het laatste half uur. Dat was weer wat interessanter, maar daar begon zijn enorme ego mij vreselijk te ergeren.
Wel eens interessant om te zien, maar een echte hoogvlieger vond ik het niet.

Raffael77
Heerlijke docu al moet ik zeggen dat Mr. brainwash een sellout is. Andermans kwaliteiten stelen en er zelf geld aan verdienen. Slimme zet maar behoorlijke domper voor de echte artiest.

Begrijp wel dat Banksy er een flinke deuk heeft opgelopen.

Toch is het schitterend om te zien dat iemand met een zieke verslaving filmen het schopt tot street artist.

avatar van kemm
Bijzonder grappig opgebouwd! Een persoon als Mr. Brainwash zou bijna surreal moeten zijn, maar helaas... Op het einde wordt het toch wel erg intriest en weet je niet of je nu moet lachen of huilen. Dat zoveel mensen er blindelings mee weglopen...
Dat het zover komt valt bij aanvang van de film nooit te raden, erg geslaagd opzet van Banksy!

Raffael77 schreef:

Begrijp wel dat Banksy er een flinke deuk heeft opgelopen.

Wat bedoel je met een flinke deuk voor Banksy??
Wie weet is Mr Brainwash wel een brainwash van Banksy zelf..
Het is namelijk allemaal verzonnen, puur om de 'hype' naar beneden te halen

Toch wel leuk om te lezen dat het erg geslaagd is, aangezien niet veel mensen het doorhebben...

avatar van IcU
IcU
Toffe docu. Ik dacht dat het over die Banksy ging en gemaakt was door die Thierry. Leuk om langzaam te ontdekken dat Banksy de maker is. Het geeft iets eigen en opwekkends. De geheimzinnigheid van Banksy had wel wat meer naar voren mogen komen, ik ging dan ook de film in met het idee dat het over Banksy ging. Maar het verhaal van Thierry is even interessant en indrukwekkend. Het hele street art gebeuren vind ik wel wat. Dat rebelse werkt inspirerend.

avatar van CRu
CRu

avatar van Davidus
Heerlijke, onderhoudende film. Is het een "echte" documentaire? Kan me eigenlijk niets schelen. Gewoon gaaf om het street-art wereldje te zien; het gaan voor de kick (snachts op onmogelijke plaatsen in een stad), de energie om te creeeren, en de slimme mediatechnieken om het te verkopen (met grote winsten). Wordt op een samenzweerderige rebelse wijze gefilmd. Je krijgt het gevoel betrokken te zijn bij een revolutionaire nieuwe stroming in de kunst.

inspirerend om het "kunstenaarswereldje" te zien, en tegelijkertijd de vraag wat nu eigenlijk kunst is.

Echt of gefaked? ; intelligent en creatief gemaakt.

avatar van Pitakaas

Mooie publiciteitsstunt weer. Maar ik blijf erbij dat het fake is. Zijn argumentatie is natuurlijk ook ontzettend zwak in dit interview.

avatar van Montorsi
Ja klopt, maargoed vind het ook wel grappig dat Banksy het zo lekker vol blijft houden.

avatar van Pitakaas
Nieuwsgierigheid is dé ultieme trekpleister.
Uitsluitsel zullen we misschien zelfs nooit te horen krijgen . Zelfde geldt natuurlijk voor meneer Banksky zelf, forever verhuld in onduidelijkheid.

avatar van Chrisseh
Het enige wat me wel een beetje aan het twijfelen zet (of het wel echt allemaal een Banksy bedenksel is) is het feit dat Mr. Brainwash wel degelijk een achtergrond heeft. Zo staat bijvoorbeeld de trailer van Life Remote Control al vier jaar op YouTube. Dat is óf ultieme voorbereiding, óf het was gewoon een echt project...

Chrisseh schreef:

Of ze kennen wat mensen bij youtube/google. Zou zomaar kunnen dat ze gewoon het jaartal veranderd hebben.