Raising Arizona (1987)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Joel Coen
met Nicolas Cage, Holly Hunter en John Goodman

H.I. en Edwina vormen een ongewoon paar. H.I. is een onverbeterlijke kruimeldief, Ed een voormalige agente op wie H.I. tijdens zijn gevangenschap verliefd werd. Maar wanneer Ed verneemt dat ze nooit kinderen zal kunnen krijgen, plant het tweetal een diefstal. Ze zullen een kindje stelen van een rijke meubelgigant, die gezegend werd met een vijfling.

avatar van Spetie
Ik had Raising Arizona al een tijdje liggen en had na een herziening van No Country For Old Men wel zin in nog een film van de Coen broertjes. In tegenstelling tot de wat latere films van ze, is het verhaal van deze film behoorlijk slap, maar gelukkig zitten er in deze film wel weer geweldige Coen typetjes, die vrijwel alles goed maken.
De film bevat redelijk wat geslaagde humor en een paar geweldige scenes. Zo waren de scenes waar in de supermarkt luiers worden gestolen, de bankoverval en de gevangenen die boven de grond komen geweldig om te zien.
Zeker niet de beste Coenfilm, maar wel weer een erg vermakelijke.

'Have you got any balloons, you know that come in funny shapes?'
'Nope, unless you think round's funny.'

avatar van Donkerwoud
Heerlijke cocktail van eigenzinnige cinematografie in combinatie met gestoorde karakters en gitzwarte humor. Misschien niet het beste uit hun oeuvre, maar zeker leuk om te zien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Doldwaze komedie van de gebroeders Coen die humor, actie en schitterende dialogen tot een mooie film doen samensmelten. Goed.

avatar van hulkio
Typische film van de Coen´s. Origineel plot, merkwaardige personages en een flinke dosis droge humor. Ik zal echter nooit fan worden van Nicolas Cage, ondanks dat dit een van zijn betere rollen is vind ik het maar een vrij irritant figuur. Overigens wel een leuke bijrol van John Goodman, die hij in The Big Lebowski nog eens beter over zou doen.

avatar van maxcomthrilla
Ik had mij veel meer van een herziening voorgesteld. De motorrijder is een leuke vondst maar daar wordt te weinig mee gedaan. De focus ligt teveel op John Goodman en zijn maat die gewoon niet grappig zijn omdat zij voor een geslaagd Coen - personage veel te gewoontjes zijn. Hun enige geslaagde moment was toen zij de ontvoerde baby bij het tanksatation achterlieten.

Nicolas Cage begint mij net zo als bij bovenstaande spreker steeds meer tegen te staan. Zijn suffige, naar recidivisme neigende gedrag hier kon mij soms weinig boeien. Holly Hunter was beter op dreef omdat zij soms even lekker kon keffen, maar uiteindelijk eindigt het allemaal veel te braaf. Raising Arizona is een gepasseerd station, dat ik bij deze nomineer tot hun minste film tot dusver. Ben benieuwd wat de andere Coens ' op Fargo en The Big Lebowski na dan ' die ik nog steeds met een steeds groter plezier bekijk, gaan doen bij herziening. 4* - 1* = 3*

avatar van vistrida
Dit is echt a waste of time!!

avatar van Mad Man Mundt
maxcomthrilla schreef:
Zijn suffige, naar recidivisme neigende gedrag...

We got a name for people like you Hi, it's called recidivist, repeat offender!
...Not a pretty name is it Hi?
No, sir. That's one bonehead name, but that ain't me any more.

Amusante comedy van m'n favoriete regisseurs.

Het begin is vrij matig. De eerste 30 minuten zijn aardig, maar niet meer dan dat. Als de film op dat niveau door was gegaan had ik 2,5 - 3* gegeven.

Het laatste uur is echter ontzettend leuk. Het moment van de film, de beste scène is toch wel de lange achtervolging nadat Hi wederom een supermarkt heeft overvallen, dit keer om luiers voor de kleine te kopen. Heerlijke scène, waarin echt alles misgaat, en waarin verschillende vreemde typetjes voorbij komen.

Ook de rol van John Goodman, alhoewel een stuk kleiner dan in The Big Lebowski, was weer aangenaam. Vooral vanaf het moment dat de twee ontsnapte boeven weten dat het kind niet van Hi en Ed is, is de film hilarisch.

Al met al een leuke film, maar wel de minste van de Coens die ik tot nu toe heb gezien (naast: Fargo, O Brother Where Art Thou, The Big Lebowski, Miller's Crossing en No Country For Old Men).

3,5*.

avatar van Teddy Daniels
wat een lekkere -weliswaar over de top- komedie van de coen broertjes!

avatar van linxde1
Ik heb met een grote glimlach naar deze film gekeken. De typetjes zijn erg geslaagd neergezet. Het was zeer vermakelijk. Om die motorrijder moest ik erg lachen.

avatar van Vinokourov
Weergaloos leuke film met de welbekende Coen-ingrediënten: gare personages, absurde situaties, chille dialogen en een lekker over the top-sfeertje. Ik was vooraf een beetje bevreesd voor het optreden van Nicholas Cage, maar dat is nergens voor nodig. Ik heb voor hem (weliswaar wat aan de late kant) een carrièreadvies: hij zou vaker dit soort loserige karakters spelen. Daar is ie helemaal geknipt voor. Ik bedoel, zo'n Steve Buscemi, die zie je toch ook niet telkens de suffe en serieuze actieheld uithangen?

avatar van Rosicky
Vinokourov schreef:

Helemaal mee eens, al ben ik iets minder enthousiast over de film dan jij.

Mr_White
Degelijke film van de Coen-broertjes die bij vlagen briljant hilarische scènes kent maar niet altijd even sterk is over de gehele linie, alsof ze de balans nog een beetje aan het zoeken waren (die ze in latere films perfect hebben gevonden).

avatar van Bottleneck
Inderdaad, niet constant op hetzelfde niveau. Er is wel weer die typische humor van maffe karakters, dialogen en one liners (Son, you got a panty over your head ).

Maar sommige scenes zijn net te kinderachtig zoals de rennende honden, of de grappen worden te langgerekt zoals de overval (niet verroeren en ga liggen) en het gegil in de auto.
Het kleurgebruik is wel weer fantastisch, en Cage is leuk als de warrige, coole sul. Alleen het maatje van Goodman doet te opzichtig z'n best om grappig te zijn.

Toch wel een fijne komedie met goed camerawerk en een leuke rol van de baby(s). De motorrijder is op zich nog een soort grapje: hij lijkt het egoïstische/geldbeluste alterego van Hi waarnaar hij zelf verwijst in de film en gezien dezelfde tattoeages (maar dat strookt niet met de gebeurtenissen, misschien het vleesgeworden alterego

Btw, de ontsnapping via het riool in de regen doet je ergens aan denken..

avatar van hel1
Hij begon veelbelovend met het hilarische verhaal over hun kennismaking. De personages waren goed, heerlijk apart en toch zo herkenbaar. Maar daarna zakte het een beetje in, soms werd het zelfs langdradig. Hoewel ik Cage, de humor en sfeer geweldig vond, vond ik het verhaal een beetje te soft.

avatar van ®Tc
Erg vermakelijke comedie waarin de Coens toch al hun talent lieten blijken (die ontsnapping).

Een goed wegkijkend verhaal en leuk camerawerk (vooral die camerarit naar de gillende moeder) zorgen voor een licht verteerbaar en fris filmpje.

avatar van DB10
Hele vermakelijke film. Vergeleken met Blood Simple toch al een meer typische 'Coen-film'. Heerlijk over the top, foute personages en belachelijke situaties. John Goodman is voor de verandering maar weer eens de meest grappige, geweldige acteur.

avatar van Filmkriebel
Na Blood Simple, het erg goede debuut van de Coens, keek ik wel uit naar meer werk van hen. Na Raising Arizona is mijn Coen honger plots eventjes gestild.

Die films waar ik niet goed weet of ik ermee moet lachen of niet bevallen me niet zo goed. Ook Raising Arizona. Hier en daar zit er wel een goeie joke tussen, over de hele film echter te weinig om me tevreden te stellen. Ook de bij het haar getrokken, absurde situaties lieten mij nogal onverschillig (op dat gevecht met die premiejager na. Echt een erg goede mop waar hij niet weet van welke granaat die pin is uitgetrokken.) en de pret was hiermee volledig af. Ook Cage vond ik hier in één van zijn minste rollen. Het was allemaal slechts half zo leuk als het kon zijn. Met moeite een 2,5*

Erg grappige film, het verhaal heeft misschien niet zo veel om handen maar dat maakt niet zoveel uit. Nicolas Cage zet hier namelijk een fantastische rol neer, zijn look is al hilarisch, en dan nog zijn leuke uitspraken en actie's. Holly Hunter heeft ook een leuke rol, lekker keffen zoals eerder genoemd. John Goodman en zijn maatje waren niet heel erg interessant eigenlijk (vooral zijn maatje), maar waren wel oke.

Het is een lekker wegkijkfilmpje met als een van de hoogtepunten toch wel de eerste scene met de bountyhunter, die handgranaat naar dat konijn gooien, geweldig!. De achtervolgingscene is ook heel gaaf gedaan.

Hoewel ik het gevoel heb dat de film wel wat beter had gekund is hij toch echt een ruime voldoende waard (mede door de hilarische Cage), vier sterren!

avatar van feenah
Prachtige film in de aloude stijl van de Coen brothers.
Deze film wordt beter na een aantal keren herbekijken. Ik zit ongeveer aan twintig keer en nog lig ik altiijd in een deuk.
Waanzinnig grappig

avatar van Nand
Goede film maar ik had wel wat meer verwacht van de coens. Toch 1 van de zwakste die zij hebben.

avatar van vph1272qm
voor de 4e keer gekeken (vhs, dvd en nu in hd), schitterenden film!
prachtige ongewone camerastandpunten en bewegingen, maffe karakters.
nicolas vage en john goodman weer top.

deze film van de coen's vind ik 1 van de betere die zij hebben.

avatar van Dean Abbot
Bizarre en mooi gefilmde komedie van de Coen's. Cage, maar ook Goodman zetten overtuigende rollen neer. Het is een geslaagde mix van Komedie, Actie en Drama. Toch vind ik het verhaal iets te dun en stelde het einde mij een beetje teleur.
De scene waarin HI een pak luiers gaat 'kopen' is trouwens geweldig

desalniettemin 3 sterren

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Raising Arizona stond sinds ik 'm de eerste keer zag bij mij te boek als één van de minste films van de Coen broers. Maar goed, zelfs de minste Coen productie is nog ver bovengemiddeld. En ook Raising Arizona is een sterk staaltje filmmaken. De film bevat een uitstekend scala aan typetjes en bijpassende vertolkingen en ook qua cinematografie en art-department is de film op en top. De film kent een aantal heerlijke en sterke momenten, maar als geheel voelt de film wat minder sterk aan. Vermakelijk is het voor de volle honderd procent, maar in plaats van de echte scherpe randjes en subtiele humor is er hier iets meer plaats voor de chaos en hysterie.

Wat dat betreft bevat Raising Arizona alle Coen ingrediënten, maar het geheel is niet zo sterk als het indrukwekkende werk waar de gebroeders na deze komedie uit '87 mee kwamen. En hopelijk nog lang mee zullen komen. Desondanks uitstekend vermaak. Met trouwens als grote hoogtepunt de Randall 'Tex' Cobb bounty hunter en, vooral, de oude man van het winkeltje en die baard bij de bank.

3,5 sterren.

avatar van Montorsi
Leuke film.

In het oevre van de Coens niet zo bijzonder, maar wel vermakelijk. Vooral Goodman heeft een prachtige rol, en ook Cage kon ik weer eens waarderen. Het heeft zo zijn grappige momenten maar raakt ook zo hier en daar wat mindere fases, wat er denk ik wel voor zorgt dat de film niet lang bijblijft. Meer een tussendoortje.

avatar van tukkerstein
Nicholas Cage is niet zo heel boeiend in deze film, hij speelt een beetje een New Kids-achtig personage Het blijft een gebroeders Coenfilm, dus kijkplezier is altijd verzekerd. Er zit een aantal erg leuke scenes in, sommige grappen zijn erg goed, maar wat ik merkte is - in tegenstelling tot andere latere films van de Coens - dat de grappen soms wel erg flauw en bij vlagen zelfs mislukt zijn. Maar het blijft goed kijkbaar, het verhaal is geinig, personages zijn wel leuk.

3*, wel een van de mindere films van ze.

avatar van rep_robert
Who the hell are you?
Smalls. Leonard Smalls. But friends call me Lenny. But I got no friends.
O stop, you gonna make me bust out crying

Vermakelijke Coen filmpje die bij vlagen echt grappig is(bankoverval, achtervolgingsscene), ook zijn er weer een aantal scherp geschreven dialogen die de boel leuk houden en de Coens eigenlijk wel kenmerken. Maar vaak slaat de film ook een beetje dood, voora de scenes met Hunter vond ik eigenlijk niet zo grappig. Cage was wel aardig, maar toch stelen de bijrollen vooral de leuke rollen.

Het camerawerk is erg mooi en weer doen ze er zo'n leuke Evil Dead camera stuntje in, wat ik dus ook al in Blood Simple zag. Verder bevat Raising Arizona een aantal knotsgekke typetjes die de boel nog levendig houden. Vooral die Apocalypse motorrijder was erg leuk.

Leuk werkje, maar nog niet helemaal gefinetuned.

avatar van fappie
Ik kon de rol van Cage wel waarderen in deze film. Vooral als je het vergelijkt met de rollen die hij tegenwoordig speelt.. Vermakelijke Coensfilm die vrij bizar is. Het camerwerk viel mij ook op.. was duidelijk dat de cinematografie van Barry Sonnenfeld kwam.. net als in Blood Simple en Evil Dead inderdaad .

Grappige en degelijke film over een crimineel echtpaar dat een kind steelt. De film kijkt lekker weg en er zitten ook best leuke grappen in, maar verder zal het geen film zijn die lang bij zal blijven.

avatar van kuk
kuk
Hoewel ik persoonlijk de wat meer misdaad/thriller gerichte Coen films meer geslaagd vind, zijn ook de komische noten uit hun oeuvre van uitstekende kwaliteit. Raising Arizona bevat een onherkenbare Nicolas Cage, een leuke bijrol voor onder andere John Goodman en een flinterdun plot dat anderhalf uur boeit. Dankzij de geslaagde humor en hier en daar interessante thematiek is ook dit weer een prettig avondje vermaak met een typisch vleugje van Joel en Ethan.