• 8.262.826 stemmen

Alternatieve titel: 'n Dubbel Leven

Geregisseerd door: George Cukor

Met onder meer: Ronald Colman, Signe Hasso en Edmond O'Brien

Plot A Double Life

Anthony John is een acteur die maar moeilijk het onderscheid tussen acteren en realiteit kan maken. Als hij een komedie speelt is hij de leukste persoon die er is, maar bij drama is hij niet te genieten. Dit is de reden dat zijn vrouw Brita, een actrice hem heeft verlaten. Wanneer Anthony een rol als Othello accepteert raakt hij weer volledig in zichzelf gekeerd en krijgt hij meer en meer van Othello's moordlustige jaloezie in zich.

image

Colman is geweldig in zijn Oscarwinnende rol, maar het verhaal over een nogal doorgeslagen method-actor is me wat te theatraal, niet in het minste door de lange Othello-vertolkingen in de film.

Ik snap best waarom dit zo'n klassieker is, maar het is in zijn totaliteit niet helemaal mijn ding.

avatar van PlaysWithMatches

PlaysWithMatches

Film moet ook niet gezien worden als een misdaadfilm (velen verwarren dit verhaal ook met het film noir-genre) het is echt een drama. Colman is fantastisch en geheel begrijpelijk een oscar voor beste mannelijke acteur (ook al ken ik niet alle films uit 1947). Hij speelt zeer intens en foutloos. Shelley Winters speelt tragische bijrol.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Acteur raakt verstrikt in de wereld van fictie, waar heb ik dat eerder gezien?

Verder vond ik deze film toch een behoorlijk maatje minder dan bijvoorbeeld Nightmare Alley van hetzelfde jaar (en met een min of meer gelijke thematiek).

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Ik vond deze film nogal tegenvallen.

Ronald Colman is goed als acteur die langzaam gek word,maar de film is erg traag en er gebeurt gewoon niet zoveel.

avatar van Biosguru

Biosguru

Het is wat statisch allemaal, maar wat een ontzettend mooie composities en prachtig zwart wit fotografie. Je kunt het bijna aanraken en vastpakken. De nachtbeelden van New York en Broadway zijn ook erg mooi. Natuurlijk is het overdreven geacteerd, had ik niet zon probleem mee, hoort bij die tijd. Als je deze film vergelijkt met bv the Red Shoes is het acteerwerk eigenlijk niet veel anders. Gek eigenlijk dat dan wel een meesterwerk mag heten, the red shoes sleept ook behoorlijk.

avatar van henrygreenways

henrygreenways