Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Solitary Man (2009)

Drama / Komedie

geregisseerd door Brian Koppelman en David Levien
met Michael Douglas, Danny DeVito en Susan Sarandon

De automagnaat Ben (Michael Douglas) krijgt slecht nieuws te horen over zijn gezondheid en verlaat hierdoor zijn vrouw. Hij besluit met alles en iedereen het bed in te duiken en krijgt het zelfs zover om zijn autobedrijf naar de knoppen te helpen. Deze gebeurtenissen zorgen ervoor dat Ben uiteindelijk een road-trip maakt, waar hij al snel een oude bekende tegen komt; zijn oude universiteitsmaatje. Samen proberen ze Ben's leven weer op de rails te krijgen.

Greeneyelady1
Een vermakelijke film, alleen jammer van het einde... Vond deze té matig.
Klopt het dat hij er nooit meer achter komt wat hij nu precies aan zijn hart had.. Op dat moment was namelijk de signal "scrambled" ... Kon dus niet meer terugspoelen..

avatar van Fran
Ik vond de film helemaal niet grappig. En het personage van Douglas had ik ook helemaal niets mee. In het begin had ik helemaal niets met het verhaal. En vanaf het moment dat hij op de universiteit komt heb ik misschien 2 x een glimlachje eruit kunnen persen maar ik vond het gewoon niet grappig. Mijn man had precies hetzelfde.

avatar van Elineloves
Tsja. Ik zie Douglas normaal gesproken wel graag. Ik vind hem een geloofwaardig en veelzijdig acteur, hij kan veel verschillende rollen aan, maar hier kon ik niet veel mee. Ik vond het lastig om binding te voelen met zijn personage en kwam ook maar lastig in het verhaal. Tuurlijk is dit ook wel deels realiteit, sommige mannen bewandelen dit pad inderdaad, maar ik stoor me hier al snel aan, zeker wanneer het maar blijft voortduren.

Ik dacht sowieso dat het genre, of een van de, komedie was. Dit zag ik dus nauwelijks terugkomen. Als dit al een komedie is.. Ook de balans tussen drama en komedie is niet even sterk. Matig script, dan kun je er sowieso al niet veel meer mee.

Nah, dit was niks voor mij. Wanneer ik me al zo rap stoor aan een film en de personages, moet er wel iets heel krachtigs gebeuren wil ik toch nog geboeid gaan kijken. Helaas niet het geval bij deze film.

avatar van Al DeNiro
Douglas draagt de film.

avatar van NarcissusBladsp.
De motieven van Ben zijn misschien niet overtuigend...maar ik heb me daar niet druk over gemaakt. Ik heb wederom genoten van Michael Douglas, als een tragikomische figuur, in een sfeervolle setting die volgens mij ook iets van een knipoog is naar zijn priveleven...affaires etc... Maar alle rollen hier zijn prima bezet en geloofwaardig. De dialogen zijn pakkend en scherp. Ik verveelde me geen moment.

avatar van AC1
AC1
Elineloves schreef:

De film gaat dan ook over een hoofdzakelijk mannelijk probleem bekeken vanuit een mannelijk standpunt, denk ik. Ik had geen moeite om mezelf te associëren met het gegeven. Al ben ik geen Douglas, ik vond het wel heel herkenbaar.

avatar van AC1
AC1
Al DeNiro schreef:
Douglas draagt de film.

Hij is dan ook het centrum van elke scène. Gelukkig had hij ook goed geschreven tekst om mee te werken. De film (ik kocht 'm voor maar 1,50 Euro) is een echte verrassing. Geen platte komedie maar een sociaal bittere tragikomedie voor de volwassen kijker.

avatar van rep_robert
Een film die erg leunt op Douglas en dat gaat een uur lang goed, maar het gebrek aan komedie en inlevingsvermogen bij Douglas zijn personage levert uiteindelijk een niet meer dan redelijke film op.

Douglas draagt deze film en wordt ondersteund door een prima cast. Je moet van de zwartgallige humor houden en er tegen kunnen dat de hoofdrolspeler een eikel is. Douglas brengt het echter op zo'n manier dat je toch meeleeft met zijn karakter. De climax is trouwens lekker ongeforceerd.

avatar van The One Ring
Lage score hier. Jammer, want ik vond hem zelf best sterk. Oké, het is geen groot meesterwerk. Het is een puur op dialogen en karakter steunende film, waarbij de camera zich beperkt tot het schieten van acteerprestaties. Dit is echter geen probleem als je een boeiende hoofdpersoon hebt en goede dialogen, zoals hier. Voor sommigen is Ben Kalmen kennelijk een te onuitstaanbare hoodpersoon, maar voor mij persoonlijk was juist de kracht van de film dat ik nooit een hekel kreeg aan Ben, hoe ver hij ook ging. Een deel daarvan komt doordat Douglas (in zijn beste rol?) hem speelt als een talentvolle charmeur, maar ook omdat dit niet het type film is dat een oordeel velt over sympathieke of onuitstaanbare personages. Er wordt gekeken hoe ze zijn en bij Ben wordt daarbij onder de huid gegraven. Dit vind ik altijd wel een fijne aanpak. Slappe karaktereigenschappen worden niet afgezwakt, maar er is ook geen wijzend vingertje.

Ik vond het erg boeiend om te zien hoe Ben die verkoperspersona bleef vasthouden door alle tegenslagen heen en tegen alle adviezen in. De bijrollen worden allemaal goed vertolkt, met Imogen Poots (wat voor een naam is dat overigens?) als uitschieter. Ook leuk om DeVito weer eens te zien, was ik al lang niet meer tegengekomen. Het komediegenre herkende ik hier nauwelijks in, op wat ironie na. De enige serieuze zwakte is de flauwe laatste scène op het bankje. Vond ik slap geschreven en Bens verklaring voor zijn gedrag (zijn mogelijke ziekte) kwam als te kort door de bocht over.
Verder een fijn filmpje, dat goed is voor vier kleine sterren.

avatar van oemoemenoe
he is a funny guy......

Melvin Udall
Douglas is in vorm. Hij speelt prima de gladjanus maar komt pas echt op dreef wanneer zijn personage het moeilijk krijgt. Op dat moment denk je als kijker niet meer dat je Douglas de acteur aanschouwt maar het personage Ben. De bijrollen zijn eveneens sterk met name Allyson (Imogen Poots) is erg interessant en niet alleen vanwege haar uiterlijk DeVito kan me niet vaak bekoren maar is hier uitermate goed gecast. Redelijk onbekende film waarschijnlijk maar zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van fcdenhaag
Prima film om een keer gezien te hebben, maar ik zal hem niet gauw nóg een keer kijken. Uitstekend gespeeld door Douglas die een behoorlijk egocentrische en zelfverzekerde man neerzet. Een houding die richting het einde langzaam afbrokkelt. Het draait veel om dialogen.

Dit is een film die het moet hebben van de dialogen, dus iemand die actie zoekt zal dat hier niet vinden.
Michael Douglas op zijn best, dat kan je wel zeggen, maar ook de rest van de cast is puik.
Altijd leuk om Danny DeVito weer te zien (hij en Michael Douglas zijn al jaren boezemvrienden, en het is niet verwonderlijk dan dat ze in menig film samen te zien zijn).
En ook de prachtige Susan Sarandon is van partij, spijtig genoeg in een wat kleine rol.

avatar van Chelsea94
Wat een vreselijk saaie film. Ik ben een groot fan van Douglas, maar deze film was het niet.

avatar van Alexander1900
Volgens mij is het de eerste keer dat ik bij een film de genres drama / komedie zie... wat ik vreemd vind want het is precies het tegenovergestelde.
Solitary Man is een dramafilm met wat komische elementen... maar dat maakt het nog geen komedie. Goed geacteerd weliswaar, maar ik houd niet van dramafilms. Wel van komedies en ben een fan van Michael Douglas.

avatar van missl
Niet mijn soort film, kwam er helemaal niet in. Teksten zijn wel goed geschreven.