Manos: The Hands of Fate (1966)

Horror / Thriller

geregisseerd door Harold P. Warren
met Tom Neyman, John Reynolds en Harold P. Warren

Een gezin op vakantie in de woestijn raakt verdwaald en komt terecht bij een oud donker huis dat wordt gerund door de enge Torgo, die op het huis past terwijl The Master weg is. Als de avond valt wordt de familie in gevaar gebracht door The Master en zijn vrouwen, een bovennatuurlijke cultus die de slechte heiligheid Manos aanbidt.

Sander2
Dit is een van de favoriete films van Quentin Tarantino! Link

Daar staan wel meer rare dingen. De Hollandse elementen bijvoorbeeld.

neo (crew)
Lol:

''The code name of Tim Roth is Mr. Orange, the royal color of Holland, and the last name of the royal family.''

avatar van Poisonthewell
Viel me reuze mee. Uiteraard een beroerde, extreem amateuristische film, maar met een behoorlijke amusentswaarde. En die cape van de master was erg tof 2*

avatar van Mac Hammer Fan
The bottom of the barrel?
IMdb #11 met score 1.9/10 in de Bottom 100 ( meer dan 14000 stemmen ) .
Ik heb ooit eens één uit die flop 100 bekeken "Beast with Yucca Flats" #80 score 2.5/10 en dit was al een stuntelige draak van jewelste.
Woeah Dat belooft.

avatar van mikey
plot van hierboven:
Is de 'master' nou weg of is hij nou wel in dat huis, en wat doet torgo in dit verhaal dan? Synopsis is erg onduidelijk.

avatar van otherfool
Een duidelijke synopsis zou deze film ook geen recht doen...

avatar van Vinokourov
Het is ook inderdaad niet duidelijk of de Master nou wel of niet er is, maar in ieder geval is hij er opeens wel, dat dan weer wel.

avatar van FatMike
Manos the hands of fate begint een beetje traag, maar na een minuut of 25 zit de vaart er goed in: dan beveelt de Meester zijn bruiden te ontwaken. De vrouwen gaan om een vuurtje zitten en kibbelen
of het wel rechtvaardig is om een kind te offeren.
Omdat de dames het niet eens kunnen worden, ontaardt deze discussie in een heuse catfight met op de achtergrond opzwepende
muziek. De slotscene van de film is briljant!!!

Een dikke 3,5!

Jupilerman
Dat einde was niet slecht,maar ja dat haalt bijna niemand denk ik

avatar van Vinokourov
Haaaa! Manosss! The Hands of Fate. Eens hier ook maar een berichtje achterlaten. Het is een tijdje geleden dat ik deze film gezien heb, maar deze film verdient wel een zwaar uitgebreide post, want mên wat een film !

Vroeger, toen de Imdb bottom top 100 nog representatief was (voor slechte films vind ik de Flop100 van MM nu stukken beter), stond Manos! The Hands of Fate strak op de nummer één-positie. Toen deze film begon af te zakken in die lijst, was ik toch nieuwsgierig geworden naar die film, die jarenlang als slechtste film door Imdb werd gevonden. Probleem echter, ik kon geen origineel vinden, maar wel een MST3K-aflevering. De cultserie was redelijk populair in de jaren '90 door het aparte concept: een of andere dude (genaamd Joel) die met twee robots opgesloten zit in een ruimteschip. Tsja toch maar eens dit proberen, dacht ik. Ik wou immers koste wat kost Manos! The Hands of Fate zien.

Afijn dankzij Joel en zijn bots wist ik me staande te houden in Manos! The Hands of Fate, want wat een rampzaligheid is dit. Na vele MST3K-afleveringen en ook andere gedrochten, zoals Costa!, Epic Movie etcetera gezien te hebben, blijf ik erbij dat dit de slechtste film is, die ooit is geproduceerd. Alles wat fout kan gaan, gaat ook fout:
* Allereerst het matige acteerwerk van de 'acteurs' met Harold P. Warren als vader voorop. Torgo was misschien de meest getalenteerde van het hele stel, maar had ook een zeer rare rol.
* De dialogen zijn verschrikkelijk. Ik kom nog steeds niet meer bij wanneer de vader vraagt naar een telefoon aan Torgo die het niet helemaal snapt en dan drachteraan floept: "Je weet wel, dat ding wat Alexander Graham Bell ontdekt heeft". Is dit een grap?
* De muziek bestaat uit irritante jazz-muziek en dan die Haunting Torgo Theme . Na het zien van Manos! had ik die nacht de hele tijd die vier noten van dit riedeltje in mijn hoofd. Mensen die deze film gezien hebben, begrijpen vast hoe gekweld ik toen was. Alleen de muziek van Monster A Go go is nog iets irritanter/
* De tussenscenes met dat jonge kussende stel? Wat is daarvan het punt? Later las ik dat het meisje een gebroken been had opgelopen en geen rol in het normale verhaal kon vervullen, dus vandaar die bizarre intermezzo's. Leuke easter egg bij één van die scenes is om een clapper op te merken.
* Technisch gezien is het ook een en al drama. Omdat de filmcamera telkens maar maximaal 30 secondes kon opnemen, wordt er ontzettend 'inventief' geknipt. Weerzinwekkende montage ook, zeker wanneer die zielige Torgo vol in beeld komt .
* Vergeet ik bijna het verhaal! Ja er zit wel een verhaal in deze film, zij het heel minimaal standaard (en slecht uitgevoerd), maar is dit een horror? Die Master deed me eerder lachen door die belachelijke bedes en met Torgo kon je alleen maar meelij krijgen. En dan die bitchfight tussen de vrouwen van de master , verschrikkelijk!
* Tenslotte is de insteek van de film maar matig. Acteurs en actrices lijken er weinig zin in te hebben, logisch ook! Manos is het product van een weddenschap die Harold P. Warren (van beroep normaal mestverkoper) wou winnen: kijken of het mogelijk was om een film te maken. Met een minimaal budget heeft hij inderdaad een film gemaakt, maar wel de slechtste die ik tot nu toe heb mogen zien .

Ik denk dat in die laatste kwalificatie bij mij ook niet zo snel meer verandering zal komen, alhoewel dit toch nog wel een soort van funfactor heeft. Dat kun je niet zeggen van bijvoorbeeld van Epic Movie en Monster a-Go-go, maar misschien is het voor die twee films te veel eer om bij mij als slechtste film bestempeld te worden.
Ohja, Manos! The Hands of Fate heb ik al twee keer gezien. Ik heb mezelf beloofd de derde keer het zonder MST3K te doen. Inmiddels is op Google de gehele film in zijn origineel te zien .

avatar van INSTITUT777
pfff dit ga ik niet verder kijken! google zou moeten worden aangeklaagd om dit te vertonen op hun site! word misselijk na 5 minuten! bah wat een prulwerk! geen stem, klaar! 0*

avatar van BoordAppel
Ehm, wat? Dat is zo'n beetje de beste beschrijving van deze film. Stuitend slecht acteerwerk, belachelijke editing en een script dat nergens op slaat met belachelijke dialogen. Toch wel een aantal geniaal grappige scène's. Vooral de catfight halverwege de film (of tegen het eind, tijd is een relatief begrip bij het kijken van deze film) is geniaal.

Toch maar een 0,5* want het is wel heel erg traag allemaal. Dat doen andere zo-slecht-dat-het-weer-grappig wordt films toch beter.

Een waardige tweeduizendste stem .

avatar van Die Hard,Willis
Voor ik mijn oordeel geef toch maar even aangeven dat ik een liefhebber ben van trash, pulp en b-films.

Alles in deze film is zo slecht dat het ook weer tof wordt. De vrouwen die aan het kibbelen rond het vuur, wat eindigt in een waar gevecht (?). Is hilarisch. De eindscene is super.
Dit is een echte 'So Bad it's good' film.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bij vlagen hilarisch slecht, bij vlagen ook heel saai en nogal een lange zit daardoor. Maar leuk om deze ultieme slechte film eens gezien te hebben. De eindtwist was echt onverwacht tof.

avatar van danuz
'Manos' the Hands of Fate is van het niveau pulp in het kwadraat. Waarschijnlijk smullen geblazen voor de liefhebbers van dit 'genre', maar wat voor mij begon met curiositeit eindigde in pure apathie. Acteerwerk, muziekkeuze (kon hier nog wel om lachen), et cetera et cetera zijn allen erbarmelijk slecht, maar dat is natuurlijk wat zulks films charmant behoort te maken ("zo slecht dat het leuk wordt"). Kan er best enkele minuten in meegaan, meer dan een uur is me echter te gortig.

avatar van Vinokourov
Jullie geven allemaal een te hoog cijfer aan deze film

avatar van danuz
In ieder geval hangt er nog enige pulpwaarde aan een film als deze, die alleen de eerste paar minuten al leuk maakt. Daarvoor verdient hij toch al een cijfer hoger dan het laagst haalbare?

avatar van Die Hard,Willis
danuz schreef:
Als je dit tot een bepaald niveau tof vond, zou ik zeker wat exploiation/trash klassiekers gaan kijken. Krijgen die mischien nog 2/2.5 **.

avatar van Vascago
Hahhaaha net op Google bekeken. De gewone versie want de MST3K versie vond ik zwaar irritant en heb ik na 10 minuten afgezet.
Deze film kan ik echt geen 0.5 geven want ik heb bij vlagen echt genoten van de slechtheid van deze prent. Met een paar hilarische hoogtepunten als de catfight en het einde.

avatar van niethie
Oke, laat ik vooropstellen dat ik een voorstander ben van dit soort campy cultfilmpjes uit die tijd, maar hier heb ik werkelijk geen woorden voor... Wist natuurlijk van de status af die de film had. Jarenlang de nummer één in de imdb flop 100, één van Tarentino's favoriete ''foute'' films, door iedereen de grond in geboort in iedere recensie die ik erover las en daardoor was ik hier dus wel benieuwd naar geworden, maar wou nu eigenlijk dat ik hem nooit was gaan zien want ik voelde me werkelijk mentaal verkracht na het zien van deze film! Hier valt werkelijk niet doorheen te komen! Zelden heb ik zoveel weerzingwekkend slechte momenten langs zien komen in een film met een nog zo een korte speelduur, was er echt even niet goed van. Alles, maar werkelijk alles in te dom voor woorden in dit vuilnesbakkenwerkje, ja sorry kan het niet anders beschrijven. Die gebochelde dwerg bijvoorbeeld, vertolkt een van de slechte rollen van een zwakbegaafde ooit, het leek echt serieus alsof hij de hele films onder de drugs zat want dit zag er werkelijk niet uit. Dat gezin, waarvan vooral die moeder me constant op mijn zenuwen werkte. Die vrouwen in de kelder en de uiteindelijke catfight die dit opleverde. De gedubte dialogen die ook nog eens met een vertraging van 30 seconde over lijken te komen. De score die voor een groot deel bestaat uit een ridicuul, nerveus pianodeuntje. Het extreem amaturistische uiterlijk. En dat alles met een tempo zo traag als dikke stront. Heb me werkelijk geen seconde vermaakt, vreselijk! Denk dus niet dit dit er eentje is uit de catogorie ''Zo slecht dat het goed wordt'' want dat is dus absoluut niet zo. Dit is een schaamteloos slechte schijtfilm waarvan alle kopieén direct op de brandstapel gegooit moeten worden! Het komt zelden voor, maar dit is een film waarvan ik nu al weet dat ik hem nooit, maar dan ook nooit van mijn levensdagen meer wil/ga zien. Uiteraard de laagste score, om hem vervolgens heel snel te vergeten.

0,5 sterren

AddictedToMovies
1,11? Wat een veels te hoog gemiddelde! Deze film is echt onkijkbaar...

avatar van Mac Hammer Fan
AddictedToMovies schreef:
1,11? Wat een veels te hoog gemiddelde! Deze film is echt onkijkbaar...

Inderdaad. En de kopie die ik van deze film heb gezien was mogelijk nog slechter dan de film zelf: de afgrijselijkste kleuren en vol haperingen.
Mill Creek Entertainment durfde het nog aan om hun logo sporadisch door deze prent te tonen. Ik kan jullie even waarschuwen: hun 50-delige box-set "Tales of Terror" heeft kopies van een abominabele kwaliteit, vermoedelijk genomen van afgedankte VHS-banden. En "Manos" is alles behalve entertainment, bereid je voor op zeventig minuten zelfkwelling. Blijkbaar zijn er toch mensen die daar ook van kunnen genieten. Ik in elk geval niet. Zelfs een amateur van twaalf jaar kan betere films maken als dit.

avatar van misterwhite
What the hell!

Nog nooit zo'n rampzalig geval als dit gezien. Heb me echt er door moeten sleuren om dit af te kijken. Dit geval duurt dan maar 70 minuten maar het lijkt eindeloos. Na een half uur was ik al hopeloos aan het verlangen naar het einde. De film bevat niks goed, alles is zo gegantisch fout dat ik soms spontaan in de lach schoot. Vooral om de afschuwelijke acteerprestaties, ik maar denken dat het niveau niet lager kon na het zien van een aantal parodie films maar dan zijn die nog iets meer waard dan dit waardeloos stuk.
Het verhaal was ook niet echt super te noemen, was echt oersaai.
De montage en kleurgebruik waren ook verschrikkelijk.
En zo kan ik blijven doorgaan!

Van zelf sprekend een 0,5*!
Dit hoort gewoon te staan in alle floplijsten.

avatar van dave
Zoals zovelen bekeken via het geweldige MST3K. Een stem breng ik dus niet uit, omdat dit in feite gelijk staat aan vals spelen. Zonder de grote hulp van Joel en zijn twee mechanische vrienden zou dit namelijk een uiterst pijnlijke en eindeloze zit geworden zijn. Maar goed, dat was nu niet het geval en het werd één van de beste MST 3000 afleveringen die ik al heb gezien. Van de eerste tot de laatste seconde met lachkrampen gezeten en op gegeven momenten de video moeten pauzeren, wegens pijn in mijn kaak. De ene hilarische opmerking na de andere en in tijden niet meer zo gelachen.

Over Torgo werd o.a. het volgende gezegd:

"Eh, can I have the watermelons that are in his pants?"

Torgo: "I meant no harm, madam, I'll protect you"
Joel: "Because there's some weird people around here."

"You know, Torgo wobbles, but he never falls down."

Over de film heb ik niet veel te zeggen. Het plot is volkomen irrationeel, het acteerwerk is onbestaand en de regie is zowaar nóg slechter. En ik heb films van Godfrey Ho gezien. Soms wordt er gênant lang niets gezegd en staren de acteurs gewoon star voor zich uit. Enfin, beter dat dan wanneer ze hun mond opendoen, want de dialogen zijn geschreven door een seniele neusaap. Verder zijn het aantal ridicule en bespottelijke situaties niet op de vingers van een afgebrande hand te tellen.

Ellendig wanproduct, die zich daarentegen uitstekend leent om belachelijk gemaakt te worden.

avatar van movie acteurs
Manos: The Hands of Fate heeft iets weg van een theatraal slecht toneelstuk. Slecht wordt meestal bedoeld als een dramatisch stuk rotzooi, maar bij deze film had ik dat zeker niet. Deze film is fijn slecht. Alles is inderdaad erg weird en soms is het gewoon absurd dus komisch. Maar toch was dit wel een leuk filmpje. Het stuk met de vrouwen die met elkaar gaan lopen vechten is dan echt het grootste dieptepunt. Maar buiten dat, was er met dat stel nog wel wat te beleven. Het grootse drama is dit nou ook weer niet. Tuurlijk is het inderdaad lachwekkend op veel fronten, maar de film had hierdoor iets speciaals en in mijn ogen wat leuks. Het einde was trouwens best verrassend en goed. Leuke foute jaren 60 cult. Je moet er van houden, waar heel veel mensen van MM en IMDB niet van houden. In ieder geval geef ik 3,0.

avatar van Dopke
De Trivia op IMDB is geweldig IMDB Trivia

avatar van Woland
Heerlijk, wat een prutfilm is dit ook. Maar wel op een vermakelijke manier. Het begint al goed, als in de eerste tien minuten ongeveer acht minuten bestaan uit shots vanuit een rijdende auto. Alsof je lekker tien minuten vanuit je busraam aan het staren bent. En dan het zoenende stelletje: nu vallen ze alleen nog maar op omdat ze (met name de vrouw) waardeloze acteurs zijn, maar aangezien dit een rewatch is weet ik wat hun latere rol is en vind ik ze nu al hilarisch ,aangezien ze gedurende de hele film over een tijdsspanne van minstens een hele dag en nacht op exact dezelfde locatie exact hetzelfde blijven doen. En dan komt Torgo, het rare, seksueel gefrustreerde en zeer stoned overkomende hulpje van de Master die schijnbaar een satyr voor moet stellen, al vindt niemand in de film het raar dat er opeens een satyr rondloopt, Torgo zelf incluis. En dan The Master, dat schilderij, fantastisch. En die cape! En die hond! En die evil laugh, mwahahahaha! Er komt even een tijdje traagheid daarna, maar dan begint de lol als de Master er opeens wel blijkt te zijn met zijn harem aan modellen die continu aan het kibbelen zijn om vervolgens in halfnaakte catfights uitbarsten. Als de 'ceremonie' begint wordt het helemaal genieten. Hoe de vrouwen Torgo proberen te vermoorden door middel van wat lichte aaitjes en wat trekken aan z'n shirt, dat is volgens mij een van de meest beroerde pogingen tot moord die ik ooit in een film gezien heb. Gelukkig vindt zelfs de Master het op een gegeven moment genoeg geweest en breekt hij zelf Torgo's hand maar af. Gelukkig komt de sterke arm der wet nog even langs met een meesterlijke vertoning van incompetentie. Het einde is een waardige afsluiter, en is verbazend genoeg best aardig gevonden, al komt dat misschien omdat de film mijn standaarden voor die tijd al danig verlaagd heeft.

Ja, dit is bijzonder incompetent gemaakt, met name technisch en qua script is het verschrikkelijk. Het is af en toe best traag, maar alsnog is dit wel gewoon redelijk leuk om te kijken. En dat is niet iets wat je kan zeggen van sommigen van de gebruikelijke concurrenten voor Slechtste Film Ooit, zoals Monster a Go-Go, Pledge This! of Night Train To Mundo Fine. 2.0*, niet voor de kwaliteit, wel voor het vermaak.

avatar van alexspyforever
Omwille van het feit dat ik al slechtere "horror" heb gezien zoals Monster a Go Go en The Beast from Yucca Flats, ga ik deze toch niet de laagste waardering geven. Hoewel over het algemeen best wel een saaie zit heeft de film zo wel zijn momenten zoals wanneer de Master zijn armen spreidt en daarmee de gigantische handen op zijn cape onthult. Proficiat aan de designer ervan Ook de catfight tussen de vrouwen van de Master was best wel te pruimen.
Het verhaal zoals verwacht zwak, personages idem. Het kleine meisje leek me samen met de hond nog het meest normale. Het lieve kind moet toch ook bij momenten gedacht hebben hoe raar bepaalde volwassenen zich wel kunnen gedragen. De soundtrack was tingeltangel van een pianist die duidelijk nog in opleiding was en de overgangen van het ene beeld naar het andere was soms zo raar en ik weet zeker dat er een paar keer een personage een beweging deed dan plots weer terugging naar de vorige positie en vervolgens weer dezelfde handeling deed. Einde was dan toch nog best goed gevonden.

avatar van katie morosky
Ik heb hem uitgezien! Wel in de versie van Mystery Science Theater 3000 want anders trek ik het niet. Lachwekkend slecht. Een welverdiende 0,5 want nee, ik geef geen punten voor iets dat lachwekkend slecht is. Werkelijk, ik denk echt niet dat er iets goed was in deze film. Misschien de soundtrack? Maar als too bad too be true movie is hij wel de moeite waard. Al raad ik het aan om het in de versie van MST3000 te zien.
Bereid je maar voor op slechte dialogen, rammelende verhaallijnen etc., etc. De hele rimram. De films van Ed Wood kan je nog bekijken zonder MST3000. Deze, trust me, kan je moeilijk zonder uitkijken.