Heavy Metal (1981)

Canada
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Gerald Potterton
met de stemmen van John Candy, Rodger Bumpass en Joe Flaherty

Een verhaal over de strijd tussen goed en kwaad. Het speelt rondom een groene bol (Loc-Nar) dat de personificatie is van het ultieme kwaad in het universum.

avatar van psycholamp
Eeuwig zonde, dat het beste stuk uit de film is geknipt. Gelukkig wel te zien bij de extra's. Ik vind de film te traag om volledig uit te zitten. Die vogel die schreeuwt met een mensenstem is ook naar.

avatar van namingway24
In mijn geheugen was Heavy Metal echt een vette tekenfilm voor volwassenen, maar na een nieuwe kijkbeurt vind ik het maar een kinderachtige film. Ik kan me voorstellen dat de makers het allemaal erg geinig vonden die naakte vrouwen en afgehakte ledematen, maar als je het vandaag de dag bekijkt is het eigenlijk allemaal erg tam.

De animatie heeft zijn momenten, maar het zijn vooral de Moebius-achtige achtergronden die boeien; de animatie op de personages wisselt gewoon te veel. Het is wel fraai om allemaal verschillende korte verhaaltjes te zien, en wat mij betreft was het hoogtepunt de mensen in de bommenwerper die in rottende lijken veranderden. Het laatste gedeelte is (mede dankzij South Park) natuurlijk het meest berucht, maar dat vond ik eigenlijk wat saai.

Deze film vond ik als kind erg spannend, maar jeugdsentiment en de coole metal-soundtrack daargelaten is Heavy Metal eigenlijk maar een domper.

HALVE TAMME.

Weinig van verwacht.

Met een titel als Heavy Metal en een poster die lijkt op iets Conan-achtigs had ik hier eigenlijk niet zo geweldig veel zin in. Beetje verrassend dan ook dat het begint als een soort van Blade Runner avant-la-lettre. Daar had ik eigenlijk niet op gerekend.

Misschien een beetje jammer dat het uiteindelijk een soort van anthology project blijkt, waarbij zeker niet alle filmpjes even goed zijn. Het tweede filmpje is meteen al het Conan-gebeuren waar ik voor gevreesd had. De rode draad (Loc-Nar) is verder ook niet zo heel boeiend, echt veel krijgt hij ook niet voor elkaar.

Daarna wordt het weer wat beter, vooral het stukje met de piloten en het laatste filmpje weten nog goed te overtuigen. Visueel is het aardig verouderd, maar de animatie is nog best interessant en vanwege die nogal typische stijl is het nog steeds wel interessant om zien. Soundtrack is soms aardig, er zitten enkel wat meer pop-achtige nummertjes in die absoluut té fout zijn.

Het vermaakt best allemaal. Duurt niet lang, genoeg afwisseling, animatie is nog best oké. Opzet had allicht iets beter gekund en sommige delen zijn echt niet goed, maar gelukkig duurt het nooit echt lang alvorens je weer naar iets anders zit te kijken.