Devil in a Blue Dress (1995)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Carl Franklin
met Denzel Washington, Tom Sizemore en Don Cheadle

Easy Rawlins zoekt werk als onderhoudsman bij een vliegtuigfabriek, maar het wil niet lukken. Dan krijgt hij het aanbod om een dame op te sporen die in jazzclubs rondhangt in de zwarte buurten. Hij accepteert de opdracht, maar voor hij haar gevonden heeft is er al een dode gevallen. Hij vindt haar en ze zegt met hem mee naar zijn opdrachtgever te gaan, maar eerst onder zijn begeleiding een brief wil ophalen. Zijn problemen zijn nog niet over.

Ik vond leuk filmpje. Maar vind who don it films altijd wel leuk.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik vond 'm matig. De film ziet er mooi uit, en Washington speelt natuurlijk wel goed zoals altijd, maar ik vond het verhaal niet boeiend en te traag. 2 sterren.

precies erg trage film maar denzel blijft the man

avatar van Sjan
Niets traags aan deze film vind ik. Leuk plot en wederom goed acteerwerk van Washington idd. De film deed me af en toe aan L.A. Confidential denken (hoewel ik die een stuk beter vind). 3.5*

Sizemore was ook niet slecht

4 str

avatar van De GeuS
Best een aardig, spannend filmpje met een goede Washington. Het jaren '50 sfeertje kan me ook altijd wel bekoren; dikke 3*

avatar van Icer
Aangename verrassing. Heb deze film gekocht voor 2 euro bij een speelgoedwinkel. Opgedoken in een zgn 'graaibak'.

Heeft inderdaad iets weg van L.A. confidential. Verhaal speelt zich af net na de oorlog in '46 vandaar de overeenkomsten waarschijnlijk. And she really is a devil in a blue dress...

Zeker 3,5 sterren ofwel een 7...

avatar van sn@ke
Aardige sfeerzetting en Washington is steeds goed.

avatar van boerenpummel
Een goed filmpje. Vooral het eerste gedeelte was erg goed en mysterieus. Ook de film noir elementen die rijkelijk aanwezig waren geeft deze film een meerwaarde. De prima acteurs doen de rest.

Film noir met knap nagebootst post-war L.A.. Het leek allemaal idd erg op L.A. Confidential qua sfeersetting, wat goed is, hoewel laatstgenoemde een andere invalshoek laat zien. Miste in de film een beetje de sfeer van de DVD-hoes (late sunset in L.A.), hoopte d'r stiekem een beetje op.

Vond het acteerwerk prima, en heb me kapotgelachen om Cheadle, haha, hij geeft een nieuwe dimensie aan het woord trigger-happy haha.. Vooral dat houdinkje van 'm tegenover Denzel dat 't voor hem echt geen en-ke-le moeite is om iemand af te janken. Just gimme a sign haha.
Doe 't zo voor je, echt niet lastig!

Echter, verhaal kon me geenszins boeien. Het is in de lijn met andere noirs, alleen is het doem-element van de hoofdrolspeler wat tam, zo blijkt uiteindelijk.

2,5*, aardige film, m.n. voor noirliefhebbers

avatar van tevelenco
Niet bijzonder maar toch nog best een redelijk boeiend filmpje.
Met een goede jaren 50 sfeer maar een soms nog best ingewikkeld en lastig te volgen verhaal.
En zoals bijna altijd een goed akterende Denzel Washington.
Nee geen topper deze film maar als je van het genre houdt toch wel vermakelijk.

The Last
Heerlijk misdaadfilmpje. Denzel speelt zoals gewoonlijk zeer goed, maar 't is Don Cheadle die de laatste 3 kwartier de show steelt: You said don't shoot him, right? Well I didn't; I choked... If you didn't want me to kill him, why did you leave me alone with him?

Ik kan best begrijpen dat het verhaal niet voor iedereen altijd even boeiend is, maar ik vond het wel vermakelijk en best spannend, en de film heeft een aardig mysterieus sfeertje. Het hele jaren-50 sfeertje wordt sowieso prima neergezet met prachtige aankleding en subliem camerawerk, waardoor ook de 'noir' - elementen direct opvallen.

Aardige sountrack trouwens.

avatar van DragQueen
Sfeervolle thriller, die een onderhoudend verhaal bevat. het camerawerk is ook goed. alleen kwam de 50s sfeer niet echt over bij mij. verder acteert washington wel goed, en is de bijrol van onder andere sizemore, een prima toevoeging. 3 sterren.

avatar van 606
The Last schreef:

zeker erg goed stukje.
Verders prima filmpje en goede cast en verhaal.

3,5 ster

groente12
Tegenvaller had echt meer verwacht van deze film, natuurlijk acteerde Denzel sterk als altijd maar de film is in zijn geheel zwak.

avatar van ILDIB
Er gebeurt gewoon te weinig en het neergezette sfeertje komt niet echt over. De wanhoop is er ook niet echt bij, dus middelmatig met goede acteurs. Mouse is het hoogtepunt van d efilm.

avatar van rep_robert
Ook weer een leuk standaardwerkje van Denzel Washington, dit soort rollen zijn voor hem op het lijf geschreven.

Het verhaal is natuurlijk niet al te bijzonder, als je dat even opzij zet wacht je gewoon een leuke film die nergens uitschiet in de positieve zin, maar ook nooit slecht wordt.

avatar van @quikfit
Heb me prima vermaakt met deze film,hij speelt zich af in de 50er jaren en het gaat er niet zo vlot aan toe als in de moderne tijd maar langzaam is ie zeker niet,ik denk dat de moderne mens gewoon geen geduld meer heeft.

Geen mooie poster.. Heeft iemand anders een betere?

Bij deze.

avatar van Left4Dead
Prima film met lekker zwoele sfeer. Goede cast en soms zelf een tikkel humor (man die bomen wil omhakken). Hierboven werd eerder aangegeven dat hij traag zou zijn. Ikzelf vind bij dit soort films (tijd waarin de film zich afspeelt) het tempo zoals in deze film juist heerlijk.

Lekker stuk ontspanning in de vorm van een whodunnit!!
6.5** op een schaal van 10.

avatar van Onceuponanytime
Goeie thriller uit 1995; het acteerwerk is prima. De filmposter is minder geslaagd.

Deze sfeervolle (eind jaren veertig), gestileerde en onderhoudende film noirachtige misdaadthriller had een vrij vlakke en clichématige verhaallijn over politiek, racisme, chantage en moord. Vooral Denzel Washington speelde een solide rol.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een vermakelijke film noir met Denzel, raar dat ik deze nog nooit gezien had. Heb echt al vele films met Denzel gezien. Deze was me blijkbaar ontgaan. Verhaal is goed, traag maar verveeld niet de sfeer in de film is goed eind jaren 40/50 is goed weergegeven, ook de muziek enzo (jazz) paste er perfect bij. bevat verschillende elementen ook film noir, thriller, detective, misdaad. Film deed me zoals velen hier al geschreven ook wel een beetje denken aan La confidential waar deze wel niet aan kan tippen. Je moet er wel je hoofd bij houden om het verhaal goed te volgen. Denzel speelt zoals altijd goed zijn rol. Vond Cheadle en Sizemore ook beiden goed spelen zaten allemaal prima in hun rol. Films al deze het is al beter gedaan maar is zeker vermakelijk en leuk om te zien. Krijgt van mij een 7/10

avatar van LPereboom
Tof om te zien deze Devil in a blue dress, het is traag opbouwende film die inderdaad niet verveelt. Denzel speel heel goed, sowieso wel fan van hem als acteur, daarnaast vond Don Cheadle ook zalig spelen, heerlijk rolletje speelt hij als 'mouse'. De sfeer is ook aanwezig en heel mooie setting! ik geef de film een 7/10, er mocht net wat meer spanning inzitten.