Miral (2010)

Frankrijk / Israël / Italië / India

geregisseerd door Julian Schnabel
met Freida Pinto, Hiam Abbass en Willem Dafoe

Jeruzalem, 1948. Op weg naar haar werk loopt Hind Husseini 55 straatkinderen tegen het lijf. Ze neemt de wezen mee naar haar huis en geeft ze eten en drinken. Binnen zes maanden is het aantal wezen van 55 naar bijna 2000 gestegen en het 'Dar Al-Tifel' instituut is geboren. Miral (Freida Pinto) wordt door haar vader op 7-jarige leeftijd naar het instituut gestuurd. Veilig opgevoed in het weeshuis en naïef als ze is, wordt ze op 17-jarige leeftijd naar een vluchtelingenkamp gestuurd, waar ze als lerares moet gaan fungeren. De eerst zo naïeve Miral wordt hier met de harde realiteit geconfronteerd. Wanneer ze voor politiek-activist Hani valt bevindt ze zich al snel tussen twee vuren; de toekomst van haar geliefden en 'Mama' Hind's geloof dat (haar) onderwijs een weg naar vrede is.

Ziet er veelbelovend uit! Sterk verhaal, goede acteurs en een topregisseur!

avatar van annalouisa
Zie hier erg naar uit!

avatar van IcU
IcU
Le Scaphandre et le Papillon is een fantastische film. Ben benieuwd wat Schnabel hier mee gedaan heeft. Is totaal iets anders. Kan niet wachten.

IcU schreef:

Klopt, hier dezelfde mening. Dat camerawerk was gewoonweg uniek en zat erg goed in elkaar. Waarschijnlijk zal dit een hele mooie film worden, gezien de trailer.

avatar van voskat78
ziet er goed uit!

Leuk dat hij hier ook uitkomt!

avatar van annalouisa
Hmm, vanwaar die 2*?

annalouisa schreef:
Hmm, vanwaar die 2*?

Dat vraag ik me ook ten strengste af, zal wel iemand zijn die het niet gezien heeft en wat maar stemmen plaatst.

avatar van Donkerwoud
Een stem tegen Palestina wellicht ( als in, de stemmer dacht dat het vast Arabische propaganda was, en heeft op grond daarvan een stem uitgebracht...)

avatar van jacobine_rodijk
...of is het misschien gewoon niet een al te beste film?

Donkerwoud schreef:

Mooi gezegd, dan kan ik bij elke ''potentiele'' Amerikaanse propagandafilm, een lage stem uitbrengen? Zo werkt dit gewoon niet. Hij denkt niet dat het propaganda is, maar hij kan er gewoon heel erg tegen zijn.

Nu heb ik de film zelf gezien en wat was dat een interessante ervaring zeg... Feiten werden gepresenteerd, zoals ze waren, en er zat al helemaal geen pro- of antipropaganda tussen. Acteerprestaties lagen zeer goed naar mijn mening, met de hoofdrol van Hiam Abbas, en de bijrollen van Willem Dafoe, Vanessa Redgrave, Alexander Siddiq en Yasmine Al Massri. Een must om deze te zien, zou ik zeggen!

Zoals gewend tovert Julian Schnabel ons mooie beelden voor. Maar in tegenstelling met bijvoorbeeld 'Before Night Falls' doet deze film kitscherig aan en blijft de persoon Miral teveel aan de oppervlakte. Misschien komt het wel omdat het verhaal fictief is en het pleidooi voor vrede daardoor naief, te technisch en verward en tegelijk bot. De keuze van de muziek slaat helemaal nergens op.

gauke schreef:
Misschien komt het wel omdat het verhaal fictief is De keuze van de muziek slaat helemaal nergens op.

Hier kom je slecht mee uit de voeten. Het hele verhaal is waargebeurd en de hoofdpersoon 'Miral', is de schrijfster van het boek en tevens de scenariste, die aangaf dezelfde gebeurtenissen ook bijvoorbeeld tijdens interviews op tv, mee te hebben gemaakt (je ziet haar ook op het einde verschijnen). En de grote stichtster van Dar-Al-Tefl en alle historische feiten, kun je ook nachecken op Google en geschiedenisboeken. Er zijn nog veel mensen die hun geschiedenisles in moeten halen.

tottenham89 schreef:

Waarschijnlijk ben ik dan niet goed gëïnformeerd, want ik had gelezen dat het verhaal wel geïnspireerd is op Miral, maar dat de film vrij geinterpreteerd en fictief is.

Voor iedereen die geïnteresseerd is: donderdag 12 mei om 19:00 in Filmhuis Den Haag, de première van Miral. Met na afloop Q&A met producent/scenarist Bero Beyer.

Raffael77
Mooie film en met een politiek geladen onderwerp. Prachtig in beeld gebracht.

Prima acteer werk en verhaal is mooi en onderhoudend.

avatar van james_cameron
Meer een politiek pamflet dan een film, nogal zwaar op de hand en niet bepaald boeiend. Het begin is erg rommelig en onsamenhangend, maar naarmate de film vordert wordt één en ander gelukkig wel wat beter. Visueel de moeite waard en het akteerwerk van de hele cast is prima, maar de verhaallijnen spraken mij niet echt aan. Tegenvaller van regisseur Schnabel, al met al.

avatar van Decec
Een redelijk drama film...
Niet zo mooi verhaal (moet je echt verhaal
volgen)...
Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Rustig achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Een waargebeurd verhaal...

avatar van Robi
Uiteindelijk toch niet zo'n boeiende film. Het gaat over het meisje Miral en de geschiedenis van het weeshuis waar ze opgroeit. Maar bovenal gaat de film toch vooral weer over de oorlog tussen Israël en de Palestijnen. Dat is kennelijk onvermijdbaar als een film zich afspeelt in Israël. Een belangrijk verschil is deze keer wel dat het nu eens vanuit de Palestijnse kant wordt bekeken. De Israëliërs zijn deze keer voornamelijk de slechteriken. Hier zijn de Palestijnen de slachtoffers. Meestal is dat andersom. Wel moet ik nog even kwijt dat Freida Pinto wel heel erg mooi acteert in deze film.