Every Thing Will Be Fine (2015)

Duitsland / Canada / Frankrijk / Zweden / Noorwegen

geregisseerd door Wim Wenders
met James Franco, Rachel McAdams en Charlotte Gainsbourg

Na een ruzie met zijn vriendin rijdt een schrijver doelloos rond. Dan rijdt hij per ongeluk een kind aan dat overlijdt. Het ongeval en de nasleep ervan zorgen voor een zwaar trauma. Met moeite probeert hij om te gaan met het gebeuren en verder te gaan met zijn leven. Maar elke keer als hij in de spiegel kijkt ziet hij een moordenaar.

kappeuter (moderator)
De nieuwe Wenders

Vanaf 16 juli in de bioscoop (Lumière)

avatar van Naomi Watts
Helaas niet in het Engels maar qua compositie en cinematografie beloofd het iig veel goeds . Jammer dat het screenplay nogal lijkt te rommelen maar dat is geen dealbreaker.

EVERY THING WILL BE FINE - Trailer Deutsch HD German - YouTube

avatar van Drs. DAJA
Oef... Dat viel even tegen. Hoe kan de combinatie Wim Wenders, Charlotte Gainsbourg en James Franco mislukken? Het ligt in ieder geval niet aan de prettige sferische manier van filmen die me voor het grootste deel betrokken hield bij de film. Het gaat op verhaaltechnisch vlak eigenlijk mis; het handelen van de personages is niet logisch geschreven en dat spelen zelfs Franco en Gainsbourg niet weg. Wat rest is een nogal slaapverwekkende film waarbij ik me openlijk heb zitten storen aan een paar wanstaltelijk gecaste bij-personages.

avatar van Mochizuki Rokuro
Wenders. Ik blijf 'm toch maar trouw volgen. Dit is de 22e van de lange speelfilms die ik van 'm zie, de 14e in de bioscoop ook al. Bij Wenders is dat altijd een meerwaarde.

Hij heeft nog steeds wel (veel) gevoel voor locaties, huizen, props en het in beeld brengen van die dingen. Dat viel ook hier gelijk weer op. Toch had ik in het begin ook moeite met de merkwaardige staccato onnatuurlijke, dialogen in de film (typisch Wenders zou je zeggen). James Franco is bepaald ook niet mijn favoriete acteur. En toch raakte ik steeds meer gefascineerd door deze kluwen aan motieven en gedachten. Wenders raakt heel veel aan, vooral over 'wat maakt iemand tot wie hij is' (en hoe gebeurtenissen en beweegredenen dat bepalen) - Der Amerikanische Freund heeft dat ook bijvoorbeeld. En daar ging ik toch in mee.

In de jaren 70 of 80 had Wenders hier een meesterwerk van gemaakt, nu zeker niet, daarvoor waren er teveel zwaktes in de acteurs, dialogen of handelingen, maar als totaal vond ik toch wel wat hebben. Ik vond het zijn beste film in een jaar of 20, zeg sinds "Lisbon Story".

Ook in deze film is er weer een klein rolletje voor Patrick Bauchau, de onbekendste bekende Belg denk ik.

O ja, in Nederland niet uitgebracht in 3D, waarom weet ik niet. Op zich heb ik er niet zo'n behoefte aan. Ik dacht aan wat 'lichtval met stofdeeltjes' scènes te zien dat Wenders daar wat mee had willen doen, maar verder weet ik niet wat 3D zou gaan toevoegen. Ik las nog wat over 'sneeuwvlokken', camerawerk van Benoit Debie trouwwens.

Wat een slecht gemiddelde zeg.. Snap wel dat dit niet voor iedereen is weggelegd, maar ik vond hem wel de moeite. Mooie cinematografie, fijne acteurs, boeiend om naar te kijken ook al gebeurt er weinig. De lading voelde ik wel goed. Verwacht geen gezellig filmpje.

avatar van herman78
Ik weet niet of het aan mijn vermoeidheid na een zware week icm een after-dinner-dip lag, maar het duurde voor mij wel even voordat ik er in kon komen. Veel dialogen die niet natuurgetrouw aanvoelen en daar kon ik even niet veel mee. Vond James Franco lange tijd strontvervelend met zijn lethargische houding. Op de een of andere manier kan ik hem niet geloven als hij acteert, het komt allemaal zo leeg over. Nu was dat hier misschien ook deel van zijn rol, maar dan nog... lang geleden dat ik me zo heb zitten verbijten in de bioscoop. Gaandeweg kon ik er zeker meer mee, maar ik vond de ongemakkelijkheid van de film niet helemaal stroken met die van het verhaal.

avatar van mrklm
Een cast om je vingers bij af te likken, maar als Wim Wenders de regisseur is weet je van tevoren dat je een uitdagende film voorgeschoteld krijgt. Helaas is de uitdaging hier om je geduld te bewaren in dit zich voortslepende psychologische drama. De emoties blijven te zeer onderhuids en er zijn teveel nietszeggende scènes [de broer van het slachtoffer die met zijn fiets door een graanveld rijdt... en verder niets] die de film teveel vertragen. De film blijft om de hete brij heendraaien met een te stoïcijns ogende Franco en een constant melancholieke Gainsbourg. McAdams is prima, maar haar rol is vrij ondankbaar. Pas in de laatste 20 minuten gebeurt er daadwerkelijk iets, maar het leidt uiteindelijk tot een gemakzuchtig einde dat niet bij Wenders past. Traag, pretentieus maar weinigzeggend. Alleen voor fans van de hoofdrolspelers.

avatar van rhcdg
'Zo speelt die mythe van Christoffel, patroonheilige van verkeersdeelnemers, van kinderen en van de onverwachte dood door de hele film een rol. Tomas wordt telkens tegen zijn wil in gedwongen om de last van kinderen op zijn schouders te nemen: die van Christopher en diens dode broertje, van de kinderen die hij zijn vriendin niet wilde geven, van het dochtertje van de vrouw met wie hij later trouwt. Zijn schuld bestaat erin dat hij schrijver van boeken werd in plaats van vader van kinderen. (...)'

Meer op Rear Window: De schouders van Christoffel - REAR WINDOW - cornetsdegroot.com

avatar van Hansjepansje
(Te) degelijk.

Wenders is natuurlijk niet de eerste de beste regisseur, en dat is er ook wel aan te zien. De film baadt in mooie, functionele cinematografie en Wenders laat een paar keer z'n kunnen zien met een paar sterke scènes (bij het haardvuur bijvoorbeeld) en goeie keuzes (de ontdekking van het dode kindje dat vanop een afstand wordt geregistreerd). Het woord 'vakmanschap' kwam af en toe boven drijven tijdens het kijken.

Er loopt jammer genoeg ook wel genoeg mis om echt over een sterke film te spreken. De vele tijdssprongen zijn best vervelend en maken de film veel te fragmentarisch. Wenders doet ook iets te weinig met het onderwerp, het blijft allemaal nogal oppervlakkig. Mocht van mij nog wel wat dieper graven in de menselijke ziel na zo'n gebeurtenis. Dat zonnetje dat doorkwam op het einde had ook niet gehoeven voor mij. Niks mis met een positief einde maar het had wel iets subtieler gekund.

Acteerwerk is goed genoeg, maar zonder grootse prestaties. Franco en Gainsbourg doen het oké zonder meer, McAdams heeft last van een vreemd accent maar doet het verder ook weer 'gewoon' degelijk.

Every thing Will Be Fine is zeker geen slechte film. Zowel Wenders en Debie achter als Franco, Gainsbourg en McAdams voor de camera weten waar ze mee bezig zijn. Alleen is het script te matig en stijgt niemand boven z'n kunnen uit om de film boven de middelmaat te kunnen laten uitstijgen. Solide 3*, dus.

avatar van IGarance
Voor mij de eerste Wenders film. Niet helemaal m genre denk ik ook de eerste X dat ik delen van tekst onleesbaar gemaakt zie bij Hansjepansje. Maar James Franco maakt veel goed. Vond t onderwerp ook iets te saai. Dankzij James toch een 3

avatar van blurp194
Het begint veelbelovend, met een paar onverwachte gebeurtenissen en dat dan met erg kunstige cinematografie die zeer mooi de vervreemding van de karakters weergeeft. Maar daarna is de vonk er teveel uit, kakt het teveel in - of misschien dat ik te moe was en half in slaap sukkelde. Het vlakke spel van Franco hielp me daar ook echt niet bij. Verder is de cast wel erg sterk.

De beelden in dit tragische en trage melodrama, over een schrijver met relatieproblemen, over een leven dat opnieuw in elkaar gezet moest worden, waren bijna magisch (werkend als een vergrootglas). Echter, hoewel het om de grote gevoelens ging, gebeurde er weinig wezenlijks, had de film geen vlees om de botten. Daarnaast was de soundtrack weinig subtiel.

avatar van Brabants
Deze film kent sterk camera en acteerwerk maar heeft helaas een zwak script. Ondanks dat het toch een poging doet om een kleine en intieme film te willen zijn, heeft het buiten het emotioneel leed na een tragisch ongeval weinig te bieden. Het verstrijken van de tijd en het verwerken van het verdriet en schuldgevoel omvatte weinig diepgang en werd ontkracht door een vrij clichérijk subplot. Er had met wat meer aandacht zoveel meer uitgehaald kunnen worden is mijn mening na het zien van deze film.

avatar van keimpeS
Best een goede film maar niet wat je gewend bent van Wim Wenders als je bv een film als Der Himmel uber Berlin hebt gezien, dan valt deze film in het niets! Ik was trouwens niet weg voor de keuze van James Franco als hoofdpersonage in de film, maar desondanks vond ik het verhaal een mooi gegeven en visueel was het ook erg mooi.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Een bekende acteur James Franco en ook een bekende actrice
Charlotte Gainsbourg..
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Wat matig.

Nochthans leek dit op papier wel wat. Een blik interessante acteurs, Win Wenders die toch vaak wat interessants doet, Debie die de cinematografie verzorgt … genoeg ingrediënten voor een geslaagde avond zou je denken.

Aan Debie heeft het in ieder geval niet gelegen. Niet dat het z'n beste werk is, verre van zelfs, maar de film oogt toch erg mooi en sfeervol. Cinematografie is niet zo héél aanwezig, maar toch geregeld zijn er scenes waar het visuele een duidelijke functie heeft.

Aan de acteurs ook niet, die doen het ook gewoon goed. Franco heeft niet de meest eenvoudige rol maar weet die goed in te vullen. De enige die me wat tegenviel is Gainsbourg, maar dat heb ik wel meer met haar. Bij haar voelt het wat gemaakt zwaar aan.

En da's meteen ook waar de rest van de film mee te kampen heeft; Het drama is erg gewichtig, maar weet eigenlijk nooit echt indruk te maken. Komt misschien omdat de film wat gefragmenteerd aanvoelt, maar verder is het ook gewoon wat te nadrukkelijk gezocht. Iets meer naturel had deze Every Thing Will Be Fine wel goed gedaan.

Niet heel slecht, daarvoor zit er wel genoeg kwaliteit in, maar 120 minute is duidelijk teveel van het goede.

avatar van 93.9
Een film met zo’n script in 3D uitbrengen zegt ongeveer genoeg over de kwaliteit van een film.
Vreselijke hoofdrol (mannelijke acteur). Ken ‘m niet maar heeft zo’n typisch plastic gezicht uit Holywood.
Bij vlagen dacht ik dat ik naar Disney zat te kijken.
Als regisseur zou ik dit niet uit durven brengen.
Met andere woorden: onvoldoende voor deze film.