Maryland (2015)

Frankrijk / Belgiƫ
Drama / Thriller

geregisseerd door Alice Winocour
met Matthias Schoenaerts, Diane Kruger en Paul Hamy

Vincent, een Franse Special Forces soldaat, is net teruggekeerd uit Afghanistan. Hij lijdt aan posttraumatische stressstoornis en op dit moment is hij niet geschikt om opnieuw te gaan vechten. Hij neemt een baan aan als veiligheidsagent bij de luxe villa van een Libanese zakenman, Imad Whalid, - aan de Côte d’Azur - waar een gala-avond plaatsvindt. De volgende dag moet Imad onverwacht op zakenreis naar Genève en Vincent aanvaardt de opdracht om over zijn vrouw Jessie en zoon te waken voor een periode van 48 uur. Hij wordt al snel ondergedompeld in haar privé-leven. Vincent lijkt zich steeds meer te verliezen in paranoia. Tenzij hij gelijk heeft, en het gevaar inderdaad zeer reëel is...

33 BERICHTEN 8 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 4 mei 2015, 19:41 uur [permalink]
Draait in Cannes in het Un Certain Regard programma.

Nederlandse release tweede semester 2015 (Remain in Light)

avatar van HALVE TAMME.

geplaatst: 12 mei 2015, 22:17 uur [permalink]
Dit lijkt mij een zeer interessant project, mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

avatar van Zandkuiken
geplaatst: 28 juli 2015, 09:14 uur [permalink]
Trailer ziet er goed uit!

avatar van Roel_
geplaatst: 18 september 2015, 20:47 uur [permalink]
Zag er allemaal goed uit en was spannend tot op het eind. Maar er was geen eind. Volle punt aftrek voor deze anticlimax. Een deel 2 zal er wel niet komen denk ik...

Een thriller kan een open eind hebben, maar deze film had niet eens een einde.

geplaatst: 30 september 2015, 21:33 uur [permalink]
Matthias Schoenaerts; meestal zijn films met deze gewoon niet goed. Ik heb er al een aantal gezien en nog niet 1 vond ik wow. Dus deze laat ik weer links liggen.

geplaatst: 4 november 2015, 01:31 uur [permalink]
Gezien in de sneak
Film belooft veel maar maakt het niet waar

avatar van Uier

geplaatst: 12 november 2015, 23:19 uur [permalink]
schumacher schreef:

Rundskop en The Drop zijn klasse. Deze spreekt mij echter ook niet echt aan.
Schoenaerts was vandaag te gast bij De Wereld Draait Door en gaf hier aan de rol van Batman in de nieuwe DC series af te hebben geslagen. Deze is nu naar Ben Affleck gegaan. Als je dergelijke rollen aangeboden krijgt, denk ik dat we nog veel van deze man gaan zien.

geplaatst: 13 november 2015, 00:03 uur [permalink]
Uier schreef:

Rundskop en The Drop zijn klasse. Deze spreekt mij echter ook niet echt aan.

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt.
Hemzelf is een goeie acteur e maar zijn films vind ik nie zo top.
The drop was niet slecht maar ik had er heel wat meer van verwacht.
Rundskop hetzelfde: schitterende acteerprestatie maar de film zelf stelde mij teleur.

avatar van de grunt

geplaatst: 13 november 2015, 01:03 uur [permalink]
Wat een ontzettend coole dude is die Matthias Schoenaerts. Uiterst relaxte en nuchtere vertoning in dwdd. Kunnen veel acteurs nog wat van leren.

avatar van Uier

geplaatst: 13 november 2015, 13:58 uur [permalink]

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt.

Nee hoor, ik gaf louter aan dat ik The Drop en Rundskop erg goede films vind. Vooral Rundskop.

geplaatst: 13 november 2015, 15:23 uur [permalink]
Uier schreef:

Toen ik las rundskop en hormonenhandel/malafide en dergelijke meer dan dacht ik van da gaat wat geven maar helaas, kwam je ferm bedrogen uit. Daarom vond ik die nie zo goed, er gebeurde nie veel.
Het ging meer over z'n jeugd vroeger. Niet mijn ding.

avatar van MH040

geplaatst: 19 november 2015, 10:20 uur [permalink]

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt.
Hemzelf is een goeie acteur maar zijn films vind ik nie zo top.
The Drop was niet slecht maar ik had er heel wat meer van verwacht.
De Rouille et d'Os gezien?

geplaatst: 19 november 2015, 13:14 uur [permalink]

Nee?
Ik zal er eens voor kijken.
Bedankt voor de tip.

avatar van Redlop
geplaatst: 19 november 2015, 19:52 uur [permalink]
Het leek heel wat te worden, maar het kabbelt voort zonder echte spanning of overtuigend drama.

2 *

avatar van Verhoeven
geplaatst: 26 november 2015, 23:10 uur [permalink]
Ben ik dan werkelijk weer de enige die het wat vond weg hebben van de recente films van Nicolas Winding Refn? De kleurtjes in de begintitels en de aftiteling, de stijlvolle slow-motions, de muziekkeuzes en het ongelooflijk knappe sound-design. Of Matthias Schoenaerts die weer helemaal in zichzelf gekeerd is à la Ryan Gosling in Drive. Alleen dit keer iets opvallend. We hebben te maken met een regisseuse en dat had ik tijdens de film totaal niet door. Wie wel?

avatar van Biosguru
geplaatst: 22 december 2015, 11:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Verhoeven

De Drive /Refn asociatie had ik niet. Maar het is absoluut een fijne film. Die vol zit met allerlei subtiele kleinigheden. Die-hard actiefans vervelen zich vast te pletter tijdens deze film omdat ze die niet oppikken. Zo is door het acteren van Schoenaerts subtiel te zien dat hij de dokter voor zit te liegen dat hij geen medicijnen meer slikt voor zijn psychische problemen. Eigenlijk draait de film over de vraag of er nu wat broeit tussen Vincent en Jenny.Of dat dit zich alleen maar afspeelt in het hoofd van Vincent De score op MM zal wel laag blijven, omdat de trailer niet met de inhoud klopt / het teveel een thriller is voor een Arthouse publiek.

Ik was ook erg verbaasd om op de aftiteling een vrouw als reg. te zien.

avatar van Verhoeven
geplaatst: 23 december 2015, 14:11 uur [permalink]
Biosguru schreef:
De Drive /Refn asociatie had ik niet.
In de Nederlandse + Engelse filmpers zul je er niets over vinden maar zoek eens op wat Franse recensies. Ze gaan daar zelfs zover dat ze de regisseuse betichten van plagiaat.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst: 23 december 2015, 14:15 uur [permalink]
Biosguru schreef:
omdat de trailer niet met de inhoud klopt /

Vind je? Ik vond de trailer heel goed. Die heeft me ook overgehaald toch te gaan. Ben niet zo'n Schoenaerts fan, maar zo'n fijne woordeloze sfeer-trailer deed mij vermoeden dat het toch wel een bijzondere film zou worden. Ook met goede muziek weer.
het teveel een thriller is voor een Arthouse publiek.
Dat zeker inderdaad. Merkte dat ook wel in de zaal.

avatar van Biosguru
geplaatst: 23 december 2015, 21:52 uur [permalink]
Verhoeven
Oh! wat flauw van de Franse filmpers om haar van plagiaat te beschuldigen. Ik ben de Franse taal niet machtig, dus kan het gelukkig niet lezen. Ik snap het aan de ene kant wel, maar het is toch echt een eigen "taal" die ze gebruikt. Ik zou Refn zeker voor zijn laatste films wat meer in de "Cinema du look" zetten en deze mevr. wat meer aan de gevoelskant.

Over de trailer. Ik reageerde eigenlijk meer op de reacties hierboven, dan op de trailer. Publiek verwacht kennelijk toch een actiefilm.

Zag vandaag de NL pers massaal *** geven in de filmkrant. Ook sneu. Ik was nu net zo benieuwd wat deze reg. na deze film ging maken. Weinig kans dat we dat hier te zien krijgen, ben ik bang.

avatar van Zandkuiken
geplaatst: 18 maart 2016, 18:33 uur [permalink]
Vond het jammer genoeg geen bijster interessante prent. Het charisma van Schoenaerts en de verleidelijke looks van Kruger houden je bij de les, maar ik had toch echt wel meer verwacht van deze Maryland.

avatar van hans233
geplaatst: 21 maart 2016, 14:11 uur [permalink]
Spannende film met een vreemd einde of beter gezegd geen einde alsof de laatste 10 minuten ontbraken.

avatar van jeuletaxi
geplaatst: 27 maart 2016, 17:29 uur [permalink]
Ik heb me prima vermaakt met deze film, mede door Matthias Schoenaerts die wederom laat zien een geweldig acteur te zijn.
Onderhuidse spanning de hele film en er had misschien wel wat meer in gezeten maar ik had geen moeite met het rustige tempo van de film en voor mij had de film zeker wel een einde.
Zeker een kijkbeurt waard.
Degelijke 7 voor mij.

avatar van blurp194
geplaatst: 30 maart 2016, 00:03 uur [permalink]
Prachtfilm.

En dat dan ondanks dat Matthias Schoenaerts wel wat in herhaling gaat - ik ben even de tel kwijt de hoeveelste versie van ongeveer hetzelfde getroubleerde karakter hij hier speelt, met ongeveer elke keer dezelfde gekooide-tijger mimiek en dezelfde bitse uitspraak van zijn spaarzame woorden. Begint op typecasting te lijken, maar, aan de andere kant moet ik ook zeggen dat hij het wel ernstig goed over weet te brengen.

Hoe dan ook verrassend is het niet. Daar zorgt dan Diane Kruger voor - die al wel eens vaker een mooie rol neergezet heeft, maar dat ook weer afwisselt met een behoorlijk twijfelachtige. En zo'n nonverbaal emotiestuk als dit, daar had ik toch niet haar naam als eerste voor in m'n hoofd gehad - maar hoe onterecht blijkt dat te zijn. Blond koppie met blauwe ogen kan wel degelijk spelen.

En wat een film wordt het dan. Er gebeurt haast niets, maar de broeierige spanning loopt maar op en op. Erg knap gedaan, en ook erg mooi gespeeld met de soundtrack, totdat je je zelf net zo'n ijsberende tijger gaat voelen als Schoenaerts, en de vraag of hij de dingen echt ziet of zich alleen inbeeldt zelf ook gaat voelen.

Waar ik niet uit ben is of ik het einde niet veel te gemakzuchtig vind. Maar hoe dan ook, zeker een erg knappe film.

avatar van wendyvortex
geplaatst: 1 mei 2016, 20:08 uur [permalink]
De bodyguard die vrouw en haar kind moet beschermen, daar zijn al wel een heleboel films over gemaakt, maar gelukkig laten we hier het verhaal vertellen met een flinke dosis onduidelijkheid, weinig spraakzame hoofdrollen, een geweldige soundtrack en een geweldige locatie.
En ja, het werkt allemaal! Claustrofobisch, spannend en mysterieus, maar mensen die van thrillers met een duidelijk plot houden die kunnen zich beter met Miss Marple gaan bezighouden.

avatar van Noodless
geplaatst: 2 mei 2016, 13:51 uur [permalink]
Speciaal filmpje met een degelijke cast die hun rollen overtuigend neerzetten. Het geheel is niet echt duidelijk want op het einde blijf je nog met vragen zitten. Mysterieus is het wel, het slot daarentegen had wel een betere uitwerking verdiend. Nu lijkt het erop dat er iets ontbreekt. 6/10

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 10 mei 2016, 20:46 uur [permalink]
Trage film, zonder hoogtepunten

geplaatst: 10 september 2016, 13:35 uur [permalink]
Aardige film over een soldaat met een posttraumatische stressstoornis die gaat werken als bodyguard. Niet direct het meest originele verhaal. De eerste helft is het best, aangezien de spanning dan vooral voorkomt uit het hoofdpersonage zelf (wat gaat er door hem heen?). De tweede helft moet het meer van de dreiging buitenaf hebben waarbij het einde nogal plotseling is. Ondanks de prima rol van Matthias Schoenaerts net geen 3.5 sterren.

avatar van m1chel
geplaatst: 16 september 2016, 21:45 uur [permalink]
Regisseuse Alice Winocour regisseert met Maryland haar tweede langspeelfilm die goed werd ontvangen op het filmfestival van Cannes. Zij stond ook garant voor het verhaal en had bij het schrijven Matthias Schoenaerts al op het oog voor de hoofdrol, waarna de zij samen twee jaar werkten aan dit project. De carrière van de Vlaamse acteur zit de laatste jaren flink in de lift, waarbij hij zelfs grote rollen weet te bemachtigen in Hollywoodproducties. Zo speelde hij onder meer in The Drop, waarbij hij tegenspel kreeg van Tom Hardy, en in het indrukwekkende Blood Ties. Als tegenspeelster heeft hij de Duitse actrice Diane Kruger, die de rol van Jessie vertolken. Kruger loopt al flink wat jaren mee en zou je zomaar kunnen herkennen uit films als Troy en Inglourious Basterds. Bepaald geen beroerde cast dus en dat schroeft de verwachtingen toch wel hoog op.

Van een pakkende thriller kunnen we helaas niet spreken, want daarvoor is Maryland te bij tijd en wijlen te saai en oppervlakkig. Zo is het natuurlijk te verwachten dat Vincent zwaar getraumatiseerd is na zijn terugkomst uit Afghanistan en daarmee maakt Winocour zich er in onze ogen te gemakkelijk vanaf. De beklemmende sfeer die er het grootste deel van de film zou moet hangen leidt hier dan ook ernstig onder. Het is begrijpelijk dat Winocour een poging doet tot uitdieping van de karakters, maar helaas kiest ze hierbij de verkeerde methoden. Zo zien we veel loze beelden die eindeloos lang gesmeerd worden. Dit zorgt er dan ook voor dat je binnen een half uur redelijk verveeld raakt.

Deze mislukte vorm van uitdieping van het karakter zorgt ervoor dat wanneer er na een dik uur eindelijk iets gebeurd in de film, de kijker waarschijnlijk allang zijn interesse heeft verloren. En ondanks dat de aftiteling voor velen als een verlossing zal komen, is de eindscène direct de meest geslaagde scène van de film. Dit ligt echter puur aan het verhaal, want Schoenaerts zet wederom een fenomenale rol neer. We kunnen dan ook stellen dat Maryland, of Disorder zoals de internationale titel luidt, vooral interessant zal zijn voor de liefhebbers van Schoenaerts. Voor ieder ander is Maryland een tamelijk oninteressante film.

Maryland is een tergend trage en vooral saaie film geworden waarbij de aftiteling voor velen als een verlossing zal komen. Hoewel het verhaal de nodige potentie heeft en erg interessant in de oren zou kunnen klinken, is de uitwerking op elk vlak oppervlakkig. Op het moment dat je denkt dat de vaart erin gaat komen smijt de regisseuse haar kijkers steeds allemaal loze en nietszeggende beelden om de oren, waarna het lastig wordt om de film niet af te zetten. Dat deze film op gerenommeerde festivals als Cannes hoge ogen heeft gegooid is een niet te ontkennen feit, maar het is duidelijk dat de film niet voor een groot publiek bestemd is. Het is bijna vreemd om een fenomenaal acterende cast te zien in een verhaal dat zo oninteressant is deze van Maryland.

avatar van Sestra
geplaatst: 30 oktober 2016, 09:40 uur [permalink]
Er wordt een thriller beloofd maar helaas komt die belofte niet uit. Wat een vreselijk saaie film. er gebeurd ontzettend weinig en na anderhalf uur bijna vraag je je echt af waarna je nu de afgelopen tijd hebt zitten kijken.. Jammer want het verhaal leek op zich goed maar het gaat allemaal nergens naartoe. Na mijn mening zonde van mijn tijd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 31 oktober 2016, 00:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterke thriller met Matthias Schoenaerts in topvorm. Samen met Rouille et d'os voor mij de films waarin hij toont dat hij meer kan dan een eenmalige toprol in Rundskop. Hij blijft ietwat weg van de echte blockbusters, maar geraakt met z'n acteerwerk duidelijk stilaan overal.

Maryland doet denken aan Drive van Refn, maar dan rauwer. Schoenaerts is een half gebroken soldaat die niet meteen wil inzien dat hij problemen heeft door de oorlog en gewoon terug wil gaan vechten. Het vormt de basis voor wat komt in deze film. Vincent lijkt paranoia en je verwacht niet dat er iets gaat gebeuren omdat hij in het minste wel iets ziet. Anderen zien hem enkel als een soort babysit voor een week. Een goed betaalde job als compensatie omdat hij niet meteen terug naar de loopgraven mag. De verrassing is dan ook eens zo groot als er dan uiteindelijk toch van alles gebeurt. Schoenaerts als Vincent is in topvorm als actieheld. Maar dan minder tweedimensionaal zoals veel Hollywood spierballen.

Toch wat onderschatte film. Mooie muziek, spannend genoeg en ik ben al blij dat die Vincent geen band begon op te bouwen met die Ali. Zou meteen al voor cliché scènes in een Hollywoodversie gezorgd hebben.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 23 november 2016, 20:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best goed.

Vooral sterke eerste helft. Na de overval slabakt het af en toe. De finale is ook wat eigenaardig, maar als geheel eigenzinnig genoeg. Broeierig, spannend en een klein beetje zweverig.

Matthias Schoenaerts acteert ook weer sterk, al is het inderdaad een rol die hij al vaker gespeeld heeft. Af en toe iets luchtiger zou wel plezant zijn, maar sowieso leuk om te zien dat hij sinds Rundskop toch een aardig palmares bij elkaar geacteerd heeft.

Alice Winocour creëert een geslaagde, lichtjes surreële sfeer. Het paranoïde gedrag van Vincent is goed in beeld gebracht. Kleurenspel, gebruik van locatie is top, soundtrack ook.

geplaatst: 17 februari, 10:55 uur [permalink]
Meevaller, deze film die als een thriller eindigt en waarvan alleen de laatste scène niet brengt wat ik verwachtte en verhoopte.
Toch weer een uitstekende Matthias Schoenaerts - alweer in een eerder zwijgzame rol - als de onrustige, getraumatiseerde militair die zich niet kan losmaken van de oorlogshorror.
Ook Diane Kruger's vertolking is goed.

avatar van K. V.
geplaatst: 20 maart, 20:53 uur [permalink]
Deze eens meegebracht, maar vond hem toch een beetje tegenvallen. Niet dat het zo'n slechte film was, alleen lag het tempo redelijk laag en gebeurde er niet zo veel in.
De cast deed het niet slecht en kwam wel overtuigend over.
Uiteindelijk niet slecht, maar de film mocht misschien iets meer pit hebben.