Edward, My Son (1949)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door George Cukor
met Spencer Tracy, Deborah Kerr en Ian Hunter

Zakenman Arnold Boult (Tracy) wil van zijn zoon Edward, ondanks alle kosten, een succes maken. Daarvoor sticht hij opzettelijk brand, veroorzaakt twee zelfmoorden, steelt en koopt mensen om. Zijn vrouw (Kerr) raakt verslaafd aan de drank en overlijdt. Zijn zoon blijft, ondanks wat hij voor hem allemaal heeft gedaan, ondankbaar en pleegt uiteindelijk zelfmoord. Nadat Arnold in de gevangenis voor zijn misdaden heeft gezeten gaat hij op zoek naar zijn onechte kleinzoon.

avatar van jordybeukeboom
Eerste Oscarnominatie van in totaal 6 voor de beeldschone Schotse actrice Kerr

Spencer Tracy in zijn rol van extreem, koppige slechterik doet denken aan James Cagney in deze erg dramatische film die af en toe in het verhaal wat moeilijk te aanvaarden overkomt maar meerdere lange dialoogscènes brengt ( de film is gesteund op een stageplay) die erg goed zijn.
De verteller in de figuur van het hoofdpersonage doet wat stijf en gewichtig aan en niet meer van onze tijd aan, maar dat zal toen het grote publiek wel hebben aangesproken. Het is echter een detail van een film die onderhoudend genoeg is om te bekijken.
Deborah Kerr toont haar veelzijdig acteertalent en werd er met een paar nominaties voor beloond.