Einayim Petukhoth (2009)

Alternatieve titels: Eyes Wide Open | Eynaim Pekukhot

Israël / Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Haim Tabakman
met Ran Danker, Tzahi Grad en Ravit Rozen

Aaron is een gerespecteerd slager in de ultra-orthodoxe joodse gemeenschap van Jeruzalem. Hij is getrouwd met Rivka en samen hebben ze 4 kinderen. Na de dood van zijn vader zoekt Aaron naar iemand die hem kan helpen in de zaak. Toevallig ontmoet hij Ezri, een knappe student. Hij engageert hem, leert hem slachten en geeft hem onderdak in de winkel. Hij nodigt Ezri uit bij hem thuis en neemt hem mee naar de gemeenschap. Als ze samen naar een afgelegen Mikve gaan – een heilig ritueel bad – beleven ze een intiem moment samen. Vanaf dan kent Aaron geen rust meer. Hij brengt meer en meer tijd door met Ezri, verwaarloost zijn familie en de gemeenschap en wordt volledig meegezogen in een draaikolk van liefde en begeerte. Maar schuld, kwelling en de enorme druk van Rivka en de gemeenschap zullen hem ten slotte verplichten om een onomkeerbare daad te stellen…

avatar van JJ_D
Wint de grote prijs voor Beste Film op het filmfestival van Gent...

avatar van Seamus
Ja kan ik best geloven
Heb hem vandaag gezien in premiere
En ook al heb ik zowiezo mijn mening over religieuze fanaten,
deze heb ik makkellijk even opzij kunnen zetten omdat de film zo overtuigend was.

avatar van s0062423
Einaym Pkuhot verhaalt over een slager die een leerjongen vleesjes leert snijden en zich al snel aangetrokken voelt door diens besneden vleesje. Context is het streng orthodoxe joodse Jeruzalem, een gemeenschap die door Tabakman wordt voorgesteld als één waarbinnen religie, strikte gedragscodes, uniformiteit en achterklap centraal staan.

Deze strengheid wordt niet enkel rechtstreeks overgebracht naar de kijker via het verhaal of de verhaalstructuur, maar vooral via de beeldtaal en de soundtrack, die dan ook eerder als sober, ingetogen en strak omschreven dienen te worden; amper camerabewegingen, enkel functionele cuts, onderstreept met een muziekje dat het nog best te vergelijken valt met een onheilspellende versie van de CD Riceboy Sleeps van Jonsi & Alex.

Nergens overdonderend, maar elke scène lijkt wel met emoties overgoten te zijn. Knap stukje cinema en een verdiende prijswinnaar van filmfestival Gent.

avatar van voskat78
Had eerst en beetje me bedenkingen aangezien ik niks met geloof heb,maar daar ben ik gauw op terug gekomen.
Want deze film gaat om zoveel meer dan dat alleen. Heb er dan ook zeker van genoten.
Prima filmpje!!

laundromat
Ben benieuwd...

Deze film komt in Nederland op dvd uit op 10 oktober 2010.

Hij komt in juli al in de videotheek. 6 juli om precies te zijn. (zoals het nu lijkt...)

avatar van Leo1954
Seamus schreef:
En ook al heb ik zowiezo mijn mening over religieuze fanaten,

Dat snap ik niet, deze film gaat over religieuze fanaten en wat er gebeurd als de regeltjes worden overschreven. Geweld, afpersing, niets gaat deze gemeenschap te ver. Erg goed verfilmd, met veel gevoel.

avatar van magiclife
Ik heb een speciale band met deze film omdat ik de ondertitels vertaald heb en heb hem dus tijdens dit werk wel -tig keren gezien. Hoe dieper je in de psyche van de personages doordringt, hoe meer je onder de indruk komt van het gevecht tegen de frustraties dat sommige mensen moeten leveren, die door indoctrinatie en religieus fanatisme hun eigen identiteit moeten verloochenen.
Het is geen licht gevalletje, en voor velen is dat tegenwoordig al een reden om af te haken, maar ik ik vind het zeer moedig om over dit gegeven een film uit te brengen en vind hem dik vier sterren waard.

magiclife schreef:

Helemaal mee eens. Eyes Wide Open maakt klip en klaar duidelijk dat homoseksualiteit en religie blijkbaar niet samen gaan en de liefde tussen twee mannen ontkend moet worden. Prachtige, zorgvuldige en ook benauwende film met twee super hoofdrolspelers.

avatar van 93.9
Verkeerde tijd in varagids...
Dank vragids

Maar eens abonnement opzeggen

avatar van hel1
Mooie film inderdaad. Toen ik in Jeruzalem was kwam ik door toeval in gesprek met een ultra-orthodoxe jood. Hij beloofde mij die avond een rondleiding over de stadsmuur te geven. Ik wist dat het voor hem ongebruikelijk was met niet-joden op te trekken maar ik had niet verwacht dat het zo'n groot probleem zou zijn. Het was al donker maar toch moest ik 30 meter achter hem lopen. De hele tijd was hij zenuwachtig, hij groette alle joden en de spanning was goed voelbaar. Eenmaal op de muur kon niemand ons meer zien maar hij bleef spichtig. In Jeruzalem ben je nergens alleen, overal steen en mensen. Hij vertelde me over zijn leven en hoe hij in een keurslijf zat. Niks ten afbreuk aan zijn geloof, dat was oprecht, maar hij verlangde naar een minder gecontroleerd leven. Deze film geeft het prachtig weer.

avatar van adso
Leuk verwoord door s0062423!
Het orthodoxe probleem overduidelijk,
"de liefde" echter verre van...

avatar van Jessen0wnt
Goed.

Gewoon een goede onderhouden film die bij mij vooral scoort door de kleine culturele dingentjes die vertoond worden. Hoewel ik soort van gelovig ben, en ik het ook stimuleer en niet ''dom'' of iets in die geest vind, vind ik zulke orthodoxe toestanden wel heel heftig om te zien en eigenlijk een beetje zielig. Aan de ene kant geeft zo iets heel veel steun aan een grote groep mensen, aan de andere kant, zoals in deze film is, worden er bepaalde dingen aangekaart die nogal de pret van sommige levendige situaties bederven. Religie is een raar begrip.

Qua film vond ik het niet zo heel heftig of iets in die geest, hoewel je meer van dit soort films heeft richtte 'ie zich niet op heftige scenes of in zekere zin de sentimentele. Dit vond ik juist sterk omdat het gewoon goed bij de personages en de bepaald soort mensen hoorden.

Visueel af en toe wel een mooi helder plaatje, maar niet heel erg bijzonder.

Gewoon een goede film die het moet hebben van de softe aanpak, die van mij daarom wat sympathie krijgt, omdat Haim makkelijk ook de ''meer-kijker-manier'' op kon gaan. Subtiel.

3,5 ster

avatar van Mug
Mug
adso schreef:
Het orthodoxe probleem overduidelijk,
"de liefde" echter verre van...

Het verhaalt niet om 'liefde', maar om het thema 'lust'... Groot verschil, zelfs inherent aan 'de boodschap'. Ik snap sowieso niet dat de term 'liefde' wordt genoemd door allerlei andere mensen alhier.

Subtiel en sober. Haast onbeweeglijke cinema die weet te bewegen en wagen.

avatar van henrygreenway
Dit zouden ned 1 2 3 moeten laten zien
Belgie bedankt

avatar van Ad Murck
Een benauwende film voor mij. Ultra-orthodox, welke religie ook, leidt niet tot goede dingen. Prachtige regie, spel en camera.

avatar van Darbie
Gayfilm ?...of E.O.film ??

Darbie schreef:
Gayfilm ?...of E.O.film ??

In mijn optiek gaan religie en homoseksualiteit niet samen. Dus mijn antwoord luidt: nee, geen EO film.

avatar van 93.9
Zeker geen EO. Prima film! Goede rollen en prachtige settings. Geen clichés.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Goed verhaal...
Het gaat over homo.
Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Goede camerabeweging...

avatar van JDSsmetje
Weinig origineel concept dat op een weinig verrassende manier uitgewerkt wordt, met daarrond het gewoonlijke sobere arthouse-jasje. Degelijk en onderhoudend.