Sommersturm (2004)

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Marco Kreuzpaintner
met Robert Stadlober, Kostja Ullmann en Alicja Bachleda-Curus

Tobi had zich het zomerkamp met de roeivereniging anders voorgesteld. Zijn beste vriend Achim heeft meer interesse in de ogen van de knappe Sandra, terwijl hijzelf de versierpogingen van de jonge Anke probeert af te slaan. Als dan ook nog het concurrerende roeiteam opduikt en zichzelf propageert als "de homoseksuele peddelbrigade" is de verwarring bij de jeugd compleet.

avatar van Donkerwoud
Overigens wel grappig dat de homoseksuele hoofdrolspeler wel eventjes het lekkerste chickie krijgt.

avatar van Keane1983
Een erg mooie film over homosexualiteit. Gewoon zoals het leven is wordt de film ook neergezet.
Zoals mijn voorganger al zegt worden er wel eerst wat cliches over de balk gegooit, maar in de loop van film wordt dit inderdaad wel weer weg gewerkt.

De soundtrack van o.a. rosenstolz is zeer goed.

De film is naar mijn mening echt niet alleen voor jongeren die uit de kast willen komen maar echt wel een leuke feel-good movie voor iedereen.

Er zit vanalles wel wat in, zo komen er inderdaad wel wat american pie acties naar voren, maar zeker ook de zwaardere kant komt naar voren en wordt besproken.

Kortom een zomerse film...met hier en daar een stoms

van mij een 4.5

MovieEter
Volwassen tienerfilm die eigenlijk iedereen met vooroordelen over homo's en lesbo's zou moeten zien. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat mensen moeilijk doen over seksuele geaardheid na het zien van deze film. Helaas is de werkelijkheid (nog steeds) anders... Mooie film!

avatar van Zandkuiken
Wel serpico, het verwondert me niet dat je deze film gezien hebt op school: dit soort ietwat moraliserende cinema leent er zich dan ook perfect toe om enkele "lessen uit te trekken". Maar verder vond ik het best een leuke film, met sterke acteerprestaties, mooie beelden (hoewel het allemaal wat ongepolijster mocht) en een goeie soundtrack (mooi nummer van Nada Surf zoals al gezegd, en ook The Power Of Love op de fuif vond ik een geslaagd moment).

Jammer dat de focus steeds meer verschuift naar Tobi's worstelingen met z'n geaardheid - dat is natuurlijk het hoofdthema van Sommersturm, maar ik verloor hierdoor 'n beetje de aandacht. Al met al een aardig, klein filmpje.

BlueSword
leuke film over homosexualiteit, met een beetje van alles erin.
verveelde geen moment kijkt gewoon erg lekker weg, natuurlijk komen er ook wat cliche's voorbij maar stoort zeker niet!
aanrader voor iedereen..
4.5* mooie soundtrack trouwens!

avatar van niethie
Zeer sympathiek feel good filmpje! De struggle van iemand met zijn seksualiteit wordt weer eens mooi en realistisch weergeven, heel verassend dat het ook eens een jongen betrof, had ik nog niet vaak eerder gezien in een film namenlijk. Verder was het bij vlagen behoorlijk grappen, vooral de aanvoeder van het homoseksuele roeiteam zorgde voor heel wat leuke momenten. Kent de film heel wat mooie en aangrijpende scenes, vooral de publiekelijke coming out scene en het moment onder de douche. En werd er ook nog eens prima geacteerd, vooral door de jongen (Stadlober) die het- hoofpersonage (Tobi dus) vertolkte. Het enigste minpunt wat ik op het moment kan bedenken was dat bij vlagen wat cliche was en het naar het einde toe allemaal wat te zoet werd, maar daar heb ik me verder niet bepaald aan geërgerd.

3,5 sterren

avatar van mikey
Leek aanvankelijk een leuke coming of age flick te worden ondanks een hele verveldende zeurderige hoofdrolspeler. Op den duur wordt iedereen eigenlijk een beetje zeurderig. En dan daar overheen een lading dramatiek met een boel wijsvingers en een happy einde bomvol leermomenten. Niet zo leuk dus

avatar van popsiclesuicide
Ik vond het leuke film om met mijn zusje te kijken. Hij gaat niet overal even snel, maar het is een leuke coming out film.

avatar van missl
Jongen draait op een gegeven moment wel wat door, toen vond ik het allemaal overdreven. Maar wel een mooie film, realistisch ook denk ik.

avatar van Antina
Door het hoge cijfer heb ik er waarschijnlijk teveel van verwacht, maar opzich is het een aardig filmpje over vriendschap en homoseksualiteit.

Zoals hierboven ergens gezegd, een realistische film. Vond eht verhaal zelf beetje bekend verhaaltje voor een film.
Acteer werk matig naar mijn mening.
Leuk om eens te kijken maar niks speciaals.

avatar van mer1973
Uitstekende tv-productie met goed acterende jonge acteurs.

avatar van rep_robert
Redelijke coming of age drama uit de Duitse stallen.

De film is verzorgd tot in de puntjes, alleen wordt het er soms iets te dik bovenop gelegd. Vanaf minuut 1 heb je al door dat Tobi homo is en gevoelens heeft voor zijn beste vriend. Het egoïstische gedrag van Tobi wekt in de eerste drie kwartier niet heel veel sympathie op.
Dat je homo bent oké, maar je weet dat je beste vriend verliefd is op een meisje en dan is het niet goed om ze uit elkaar proberen te drijven. Dat je uit de kast komt oké, maar dat geeft je niet het recht om relaties proberen te verpesten.

Gelukkig is het een coming of age film, dus Tobi draait bij richting het einde van de film waardoor het sympathieker wordt.
Ook de leuke, frisse en jonge Duitse cast zorgt ervoor dat deze film prima te verteren valt.
De muziek vond ik wel aardig en de locaties vond ik ook leuk gekozen. Al is het roeien niet meer dan een kapstok om dit verhaal aan op te hangen.

avatar van Jessen0wnt
Mooie film. De film is echt fris, door het zomer sfeertje en de jonge cast is het heel makkelijk kijken, je neemt ze allemaal veel sneller in je op. Hoewel de film toch een vrij heftig onderwerp wilt neer zetten komt het soms een beetje te sentimenteel over, en soms ook te depressief. Niettemin had de film ook een paar leuke momenten, en door de sympathie voor de cast is het ook veel leuker om naar te kijken. Tobi weet toch wel het beste zijn rol neer te zetten (waarschijnlijk omdat hij daar het meest zijn kans voor krijgt), maar wat ik juist zo goed aan deze film vond was dat de film niet echt de nadruk legde op alleen Tobi, maar ook hoe zijn vrienden, de groep en ook Anke reageren. Had wellicht met haar het meest te doen. Je kan hem egoïstisch noemen, maar als je zo in de knoei zit met jezelf, wat Tobi duidelijk is, heb je volgens mij helemaal geen overzicht meer wat je precies doet. Daar is Anke een mooi voorbeeld voor. Prima filmpje, had wel een beetje een TV-achtige sfeer, maar zoals ik lees is het ook een tvfilm Goede film, binnenkort maar eens Trade kijken van marco. 3,5 ster

Het thema 'coming out' had een betere setting verdient dan een melodramatisch, saai vakantiekamp rondom een roeibaan; de liefkozende en tedere beelden komen clichématig en wat onnozel over en hetzelfde geldt voor de al te vertrouwde lessen over seksuele tollerantie en onzeker zijn over je eigen verlangens. Daar dragen de personages en hun tegenstellingen toe bij. Een minder geslaagde Beierse versie van 'Beautiful Thing'. "Kitscherige opnames van ontwakende jongensseksualiteit", las ik.

Best leuk om eens gezien te hebben.

avatar van sinterklaas
Grappig dat ik nu zie dat het van de regisseur van Trade is.

Inderdaad een zeer geslaagde "comming out" film die ook inderdaad wel te vergelijken valt met Beautiful Thing, maar dan in een andere situatie. Want het is nog even veel moeilijker om ervoor uit te komen wanneer je met een grote groep jongens op kamp bent en blijkt dat je toch op jongens valt. Wat toch weer een hoop verwarring en tralarie met zich meebrengt. Wat vriendschap en loyaliteit toch wel even omver doet gooien. Tobi vond ik echt de held van de dag, een stoere, maar onzekere jongen waar het natuurlijk allemaal om gaat. En dan zal je maar vallen op je beste vriend, die de meiden niet van zich af kan slaan. Wat dan? Dat krijgen we op een soms pijnlijke, dan weer sympathieke manier te weten. Summerstorm is zeker niet zo'n deprimerende film als bij de meeste gevallen. Het zwoele zomerse sfeer is sterk aanwezig en het einde is mooi.

Hoort zeker bij Beautiful Thing en Fucking Amal in het rijtje thuis.

afgezien van enkele mindere puntjes ( bijvoorbeeld de wat pathetische muziek op de sleutelmomenten)een zeer geslaagde, weinig sentimentele coming-out film, doorgaans zakelijk/ weinig dramatisch gefilmd; verfrissend van aanpak, doorgaans een goede toon.. De film behoort voor mij bij de goede films in het genre; als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld beautiful thing blijkt die laatste o zoveel gladder.

avatar van Filmkriebel
Anke loves Tobi, Achim loves Sandra.... Tobi loves Achim

Vond het niet zo denderend. Beetje cliché homo gedoe heel de film door, over een jongen die zich niet durft te outen. Ik vond de film ook wat rare keuzes maken, zeker door die gay roeigroep Querschlag erbij te betrekken of het samen afrukken om te tonen hoe goede vriendjes Tobi en Achim zijn. Dit voelt pijnlijk geforceerd aan. Interessanter waren dan nog de gevoelens met de twee meisjes maar ook dit ging niet echt diep. Ik bleef er wat onbewogen bij. Voor de betere homofilm moet je toch vooral bij Brokeback Mountain (4*) zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel behoorlijke coming of age film, een genre waar het altijd met goed naar kijken is als een verhaal tenminste goed wordt uitgewerkt. De fase waarin jongeren keuzes voor het leven maken, of dat nu hun seksualiteit, werk of leven is, vind ik altijd interessant. In Sommersturm volgen we de tiener Tobi die op zomerkamp gaat met het doel een roeiwedstrijd te winnen. Maar het draait natuurlijk niet alleen om de wedstrijd, maar om vriendschappen, liefdes en keuzes. Tobi raakt verliefd op zijn beste vriend Achim, die weer verliefd raakt op een meisje waardoor de vriendschapsband tussen Tobi en Achim flink onder druk staat.

De film volgt op zich bekende wegen met het vertellen van het verhaal, maar weet zo af en toe ook nog wel te verrassen. Vooraf dacht ik toch dat Tobi en Achim dan wel beide gevoelens voor elkaar zouden krijgen, maar dat gebeurt dus niet en ook de roeiwedstrijd wordt niet gewonnen. Geinige bijrollen van het ''Queer-team'', waardoor er regelmatig wat luchtige humor in het verhaal zit, maar niet op een ordinaire manier. Zeker het laatste deel van de film kent een paar mooie scenes en het enigszins happy end-achtige slot voelt ook niet onecht aan. Ik had wel een tijd wat moeite met de rol van hoofdrolspeler Tobi, die lange tijd gewoon wat onsympathiek over kwam en ook wat vreemde dingen deed, maar later voelde zijn rol meer natuurlijker aan. De overige rollen varieerden in niveau. De actrice die Anke speelde is trouwens wel echt een prachtige meid zeg. Summerstorm weet nooit echt uitzonderlijk goed te worden, maar is een uitstekende middenmoter in dit coming of age genre.