Close My Eyes (1991)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Stephen Poliakoff
met Alan Rickman, Clive Owen en Saskia Reeves

Na jaren van spanningen begint Richard een seksuele relatie met zijn zus Natalie. Nu zij getrouwd is blijkt de relatie een gevaarlijke obsessie te worden. Terwijl de schuldgevoelens tussen de broer en zus groter worden ontdekt de echtgenoot van Natalie wat er aan de hand is...

Gedurfd drama over een broer en een zus die jarenlang een incestueuze verhouding hebben; deze begint opnieuw als de zus getrouwd is. Er wordt fantastisch gespeeld en zowel een jonge Clive Owen als Saskia Reeves gaan uit de kleren.

avatar van Roger Thornhill
Ik moet Gauke hier toch even verbeteren, want volgens mij hebben broer en zus in het verleden geen incestueuze relatie gehad; die begint pas wanneer de film de flashbacks achter zich gelaten heeft en in het (toenmalige) heden van 1990 is aangekomen. Verder is dit inderdaad een prachtige film met zeer goed spel en een fraaie vormgeving in een warme Engelse zomer; het is geloof ik de bedoeling dat de "buiten-maatschappelijke" relatie een afspiegeling is van de Engelse jaren 80 (het "me-decade" van Thatcher), maar ook los van die sociaal-kritische dimensie is dit een zeer boeiende film. Een pakkende bijrol is weggelegd voor Karl Johnson als Clive Owens norse baas die AIDS krijgt, een plotlijn die zó sterk is dat hij bijna een eigen film verdient.

Moeizaam drama over een deels incestueuze driehoeksverhouding. Normaal gesproken zit zo’n film vol met onderhuidse spanning. Die heb ik node gemist, maar dat kan aan mij liggen.
Alan Rickman redt de film, want de beide andere protagonisten bakken er niet veel van.