Dou Niu (2009)

Alternatieve titel: Cow

China

geregisseerd door Hu Guan
met Bo Huang, Zi Hua en Jun Zhao

In de winter van 1940, wordt de boer Niu Er belast met de taak om de speciale Nederlandse melkkoe van zijn dorp te beschermen, die melk voor gewonde militairen levert. Zelfs wanneer alle andere dorpsbewoners door vijandelijke Japanse troepen worden afgeslacht, blijft Niu Er volhouden aan het beschermen van de koe. De loyale Niu Er verschalkt Japanse militairen, verhongerde vluchtelingen die de melkproductie van de koe misbruiken, en gulzige misdadigers die zelfs proberen om de koe voor vlees te slachten! Door hun gezamenlijke strijd en wordt de relatie tussen Niu Er en de koe steeds hechter en ontstaat er veel affectie voor elkaar.

avatar van Baggerman
Zo, de eerste hier!

Blind aangekocht bij Yesasia en voor de filatelisten onder ons: je krijgt dan ook nog gratis een Chinese koeienpostzegel als bonus!

Maar een prima film! Opvallend mooie fotografie (al ben ik dat inmiddels van Chinese films al gewend!) en prima acteren van hoofdrolspelers Bo Huang en de koe(ien)!

Knap dat de film tot het einde toe interessant blijft, terwijl het gegeven en plot eigenlijk beide maar dunnetjes zijn! Genoeg plot-twists i.i.g.. Hu Guan blijf ik toch maar in de gaten houden.

Van het einde begreep ik als je dat de naam van de boer omhusselt, je 'koe twee' of in ieder geval iets dat met de koe te maken heb krijgt. Beter te waarderen en te begrijpen door diegenen die de Chinese taal en karakters machtig zijn wellicht.

Zeer opmerkelijke film.

Soort van animal/buddy film, maar dan kwalitatief en goed. Blijkbaar is het dan toch mogelijk.

Gekke mix van drama, humor en een streepje oorlog. Een gekke epische reis van een man met z'n koe die enkel naar het einde toe iets te repetitief wordt.

Wel prachtig geschoten, erg sterke soundtrack en best innemend. De koe zelf is ook geniaal. Na de schapen in Black Sheep één van de meest apatische filmpersonages ook. Maar wel erg grappig.

Filmpje dat erg weet te charmeren en zowel komisch als dramatisch erg sterk uit de hoek weet te komen. En dat allemaal met een koe die centraal staat, je moet het maar doen.

Dikke 4.0* en een uitgebreide review

avatar van wibro
Bijzonder filmpje.

Een Hollandse koe die de hoofdrol vervult in een Chinese film. Toch wel grappig. Af en toe wist ik niet of ik naar een komedie of naar een drama zat te kijken. Die mislukte schietpogingen van Niu Er waren toch best wel komisch. Zo gauw het echter ging om de niet al te zachtaardige Japanners werd het weer echt drama. Ja, die Japanners waren voor de Chinezen in de periode 1937-1945 een ware gesel. Genoeg bekend hierover.
Normaal gesproken houd ik niet zo van dit soort drama's maar het zeer fraaie camerawerk maakte toch heel veel goed. Prachtig die scène trouwens aan het begin toen die koe door de muur kwam.
Wel vreemd dat er maar zo weinig op deze film gestemd is. Een film met een Hollandse koe in de hoofdrol verdient toch echt wel meer dan drie stemmen. Maar ja, ik denk dat de meesten niet bekend zijn met deze film. Trouwens, zonder het napluizen van de stemlijstjes van Onderhond zou deze film voor mij waarschijnlijk altijd onbekend gebleven zijn.

En zo beleefde ook Niu Er zijn oorlog...
Grillig opgebouwde - meerdere ineengestrengelde periodes - film die toch vooral de nadruk legt op het onwezenlijke van de oorlog, al zijn er toch wel heel wat komische momenten, maar toch ook soms geïnspireerd op de onzekerheid, de angst en de drang naar levensbehoud die een mens in dergelijke tijden beheerst.
Dat een reuzekoe een hoofdrol opeist is best origineel. Misschien zit daar symboliek in maar dat moet ik schuldig blijven. Zeker de toenadering mens-dier komt aan bod.
Te bewonderen vooral in deze film : het nette camerawerk.