Flugten (2009)

Denemarken
Drama / Thriller

geregisseerd door Kathrine Windfeld
met Iben Hjejle, Lars Mikkelsen en Faegh Zamani

De Deense journaliste Rikke Lyngvig wordt gegijzeld in Afghanistan door een terroristische groep die haar dreigt te vermoorden indien Denemarken haar troepen niet terug trekt uit hun land. Wanneer dat dreigt te mislukken en dreigen geen zin meer heeft, weet ze echter te ontkomen met behulp van het jonge groepslid Nazir.Terug in haar land is Rikke tegen wil en dank een beroemdheid geworden. Nazir slaat op de vlucht voor zijn handlangers en komt via omzwervingen terecht in Denemarken waar de twee elkaar opnieuw ontmoeten. Zal Rikke deze jonge Afghaan, die haar eerder met de dood heeft bedreigd, vergeven en hulp bieden?

Lars Mikkelsen is de broer van Mads Mikkelsen.

avatar van Paco Delavega
Ik heb de film niet gezien, maar waarom zou Rikke de jonge Afghaan niet vergeven? Hij heeft haar toch geholpen te ontkomen?

Raffael77
Aardige film maar niet echt goed uitgewerkt.
Met vlagen is het goed maar ook matig.
Lars Mikkelsen mag wel les nemen van zijn broer want veel bakt hij er niet van.

avatar van voomzap
Paco Delavega schreef:

Als iemand jou in groepsverband mishandeld / bedreigd, maar ziet dat de rest van de groep jou wil vermoorden en dan kiest om je te laten vluchten omdat hem dat wat te ver gaat. Zal je hem dan de mishandeling / bedreiging vergeven? Thats the question in dit verhaal volgens de synopsis.

avatar van RickZ
Deense thriller over gegijzelde journaliste in Afganistan, niet interessant, matig einde

avatar van erpunited
Aardige film. Redelijk geacteerd. Net een voldoende

avatar van qwatje
Prima film, goed verhaal en goed geacteerd. Thema is ook wel herkenbaar. 3*

Iemand schrijft: "niet interessant". Wat is er dan nog interessant in deze "brandende" wereld? Er wordt een "gloeiend" thema uitgewerkt, een razend dilemma. Degene die jou martelt en vervolgens jouw levensredder is en dan bij jou om hulp aanklopt, zelf zoon van een slachtoffer. Kan het nog ingewikkelder. Daar gewetensvol mee omgaan. Een land dat daarmee moet zien om te gaan. Het gemak en de eendimensionaliteit waarmee de politiek en de journalistiek dergelijke vraagstukken tegemoet treedt. Onderdrukten die hun strijd strijden, noem je terrorist en daarmee is je geweten gezuiverd. Zwart-witdenken als redmiddel voor dilemma's. Zeer actueel. Angstaanjagend om dit als "oninteressant" af te doen.

avatar van Jan met de pet
Zeker geen slechte film, Rikke had toch eigenlijk geen andere keus, denk dat velen van ons het zelfde hadden gedaan, ik geef daarom een dikke voldoende:3,5