Slaughterhouse-Five (1972)

Drama / Oorlog

geregisseerd door George Roy Hill
met Michael Sacks, Ron Leibman en Eugene Roche

Billy Pilgrim is een Amerikaanse ex-soldaat die heeft gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is 1968 en zijn vrouw is overleden. Veel mensen denken dat Billy niet goed bij z'n hoofd is. Hij zegt namelijk niet alleen in het heden te leven maar ook in het verleden en in de toekomst. Dat komt, zo zegt hij, door z'n ontmoeting met aliens van de planeet Talfamador. Van het verleden zien we Billy's tijd als infanterist in Luxemburg. Van de toekomst zien we Billy, die getrouwd is met z'n fantasievrouw.

avatar van Sjoerd
Ha, ik was het bijna vergeten, maar ik heb dit boek ooit es gelezen voor mijn boekenlijst (voor Engels). Dit is echt zwaar wazig, maar wel geniaal tegelijkertijd.

Kurt Vonnegut, de schrijver van Slaughterhouse Five was een held in de beginjaren 70, en gooide allerlei als conventies beschouwde vormen overboord. Een fascinerende man (ik heb 'm ooit ontmoet in New York en ik was net zo onder de indruk als Linda van Robin - het flesje waaruit hij gedronken had heb ik later weggegeven... grapje).
Zijn boeken waren onverfilmbaar maar daar hebben ze in Hollywood nooit van gehoord. Er was een publiek voor.

Ik moet zeggen dat Hill het knap heeft gedaan. Drie verhaallagen op elkaar gestapeld, en het vereist wat welwillendheid - maar het is echt leuk. En Valerie Perrine was de Katja Schuurman van toen.

avatar van Redlop
Wel een mooi verhaal Hugohei. Hoeveel sterren zou je geven?

De Tijd die hij heeft mee gemaakt in dresden zal de rest van zijn leven op hem blijven drukken, het zal alTijd het zelfde blijven. Elk moment,Tijd bestaat niet!!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Een aaneenschakeling van erg aardige scenes, veel meer niet helaas.

Ik had tijdens het lezen een beetje een Lynch-film in m'n hoofd zitten, maar het was allemaal nog vrij gewoontjes. Het lijken gewoon meerdere verhaallijnen die door elkaar verteld worden, ik kreeg onvoldoende het idee dat Billy zelf ook telkens met de kijker meereist door de tijd.

avatar van witboek
Sjoerd schreef:

Dit boek zal ik nooit vergeten, heb er echt van genoten van dit boek. Daarbij vond ik de film een leuke aanvulling, toch vond ik het boek beter omdat het meer uitlegde en het verhaal beter in elkaar zat. Had ik het boek niet gelezen dan dank ik dat ik de film niet zo goed zou vinden.

avatar van Aazhyd
Lang geleden dat ik deze gezien heb, maar in mijn herinnering was het een mooie verfilming van Vonnegut's geniale roman.

avatar van wendyvortex
Het boek is beter!!
Anderzijds wijken we maar weinig af van het of-het-boek-of-de-film-principe.
In dit geval toch wel benieuwd hoe ze dit toch tamelijk onverfilmbare boek als film hadden gedaan.
Op zo'n manier dus dat ik vrees dat iemand die het boek niet heeft gelezen er weinig van zal begrijpen.
Voor wat mijzelf betreft toch wel een heel lekkere reminder die uitnodigt tot herlezing en het is allemaal toch wel erg mooi gefilmd.
Los zand, maar de briljantesse van Vonnegut jr meets soort van seventies Terry Gilliam - je kan het slechter treffen.

neysen1985
zag deze film een aantal jaren terug op tv en vond hem toen al erg mooi.
Nu vind ik het sterker nog een van de betere films ooit en heb het boek ook al meerdere malen herlezen en dat blijft ook gewoon super.
Af en toe blijf ik deze film een beetje stephen king trekjes hebben, heb ook het idee dat king best wel potentie heeft voor zowel de film als het boek.
alstublieft mensen: ga deze film vooral kijken!

avatar van Askikker
Grappig dat ik hier overal lees dat het boek beter is dan de film, en deze film is mijn absolute topfilm aller tijden. Het boek heb ik niet gelezen, en ik houd eigenlijk meer van boeken dan films, dus wat zou dat boek wel gaan brengen.

Heb de film ondertussen al vier keer gezien, en hij werdnooit minder, zelfs niet in een Duitse nachronisering! wat scenes in de oorlog wel héél moeilijk maken om te volgen.

De eerste keer dat ik hem zag op teevee werd er gezegd dat je er de eerste keer geen hol van begpreep, maar je hem vaker moest zien.
Ik snapte de film echt wel de eerste keer hoor, maar dat weerhield me dr niet van om de videopname meteen de dag erna nóg een keer te bekijken.

Sta eigenlijk te popelen om mn voor de vijfde keer te gaan bekijken, en dat boek moet ik eigenlijk ook maar es heel snel gaan lezen!

avatar van Askikker
Inmiddels het boek gelezen, is ook een topper hoor!
Maar de film..........

Zeldzaam voorbeeld waarin een film een literair boek overtreft!

avatar van witboek
Raar dat maar 11 personen deze film hebben gezien op deze site.

Loepsaal
@Askikker

waarschijnlijk alleen in het Duits, is bij mijn weten hier nooit op TV geweest.

geen idee wat de titel (the children's crusade) betekent, kan ik me gelukkig veroorloven als ongeletterd janhagel.

avatar van Aazhyd
Dit is zo'n zeldzame film waarin zoveel mogelijk het boek wordt gevolgd, zonder dat het een draak van een film wordt. Uitstekende verfilming.

Redelijke film over een man die gediend heeft in de tweede wereldoorlog en zijn leven hierna. Waarschijnlijk komt deze film beter uit de bus als je bekend bent met het boek. De montage is absoluut mooi, maar vanwege dit onnavolgbare narratief was het moeilijk om met het hoofdpersonage te binden. De film ziet er verder goed uit en Michael Sacks is geloofwaardig in de verschillende leeftijden. Een nipte 3.0 sterren.