Come See the Paradise (1990)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Alan Parker
met Dennis Quaid, Tamlyn Tomita en Sab Shimono

De film vertelt het verhaal van Jack McGurn, die naar Los Angeles afreist in 1936. Hij krijgt een baan in een bioscoop in Little Tokyo en wordt verliefd op Lily Kawamura, de dochter van de baas. Wanneer haar vader hier achter komt wordt Jack ontslagen. Ze ontsnappen samen naar Seattle. Als de oorlog uitbreekt besluit de overheid dat Japanse immigranten in kampen moet leven als oorlogsgevangenen.

Zeker goed geregisseerde film door Allen Parker, over de oorlog tussen Japan en VS en Liefde. Een aanrader om te zien.

Mogelijks ontbreekt de film aan wat kracht om groots te zijn, toch is hij sterk ondergewaardeerd en eigenlijk weinig bekeken.
In ieder geval de United States of America krijgen hier een pagina uit hun geschiedenis voorgeschoteld die niet bepaald vleiend is.
Merkwaardig om te vernemen.

Een van de mindere films van Alan Parker, maar nog altijd het aanzien meer dan waard. Het thema is het paranoïde gedrag van de Amerikanen ten opzichte van Japanse medeburgers kort na de aanval op Pearl Harbour. Een van de donkerste en schaamteloze bladzijden uit de Amerikaanse geschiedenis. Daaromheen weeft Parker een min of meer overbodig liefdesverhaal. Dat hij ervoor kiest om het verhaal in retrospectief door de moeder te laten vertellen aan haar dochter komt in mijn ogen de film ook niet ten goede. Niettemin ruim voldoende, mede dankzij het acteerwerk van Dennis Quaid en de mooie Tamlyn Tomita.