The First Deadly Sin (1980)

Thriller

geregisseerd door Brian G. Hutton
met Frank Sinatra, Faye Dunaway en David Dukes

Politieagent Edward Delaney (Sinatra) gaat op de vooravond van zijn pensioen achter een sadistische seriemoordenaar aan. Zo gedreven zelfs, dat hij zijn op sterven liggende vrouw Barbara (Dunaway) minder aandacht geeft dan zij verdient.

Ben de film puur en alleen gaan kijken omdat ik nieuwsgierig naar Bruce Willis was die heel even te zien is in de film. En inderdaad. Op het moment dat Delaney het cafeetje verlaat komt Bruce binnen. Al is het maar 3 seconden ofzo. Dit was volgens mij de eerste keer dat we hem zagen. Bijna onherkenbaar vanwege de hoed maar het is 'em toch echt.

avatar van Uzza_Sparta
volgens mij de laatste rol van Frank Sinatra als acteur, al was die rol oorspronkelijk bedoeld voor Marlon Brando maar director Roman Polanski werd op de laatste moment vervangen door Brian Hutton, Brando viel weg en Sinatra nam de rol.
best een goede cop drama.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pedofiele Polanski.

Marlon Brando werd vervangen door Frank Sinatra en de pedofiele Roman Polanski door Hutton, kortom er ging nogal wat vooraf aan The First Deadly Sin. Sinatra vond Brando sowieso de meest overgewaardeerde acteur ooit, hetgeen hem extra moet hebben gemotiveerd voor deze rol. Misschien dat hij daarom ietwat er over acteert. Voor de zeer goed oplettende kijker luidt deze film tevens het begin in van een andere acteercarrière: Bruce Willis figureert hier echter nog.

Het eindresultaat is niet veel meer dan een grimmige detective met een af en toe vuilbekkende Sinatra die vlak voor zijn pensioen een seriemoordenaar op de hielen zit. Niet alleen in het verhaal stond de wereldberoemde zanger en acteur aan de vooravond van zijn winterperiode. Het zou tevens zijn afscheid zijn van het witte doek. Het zijplotje met Dunaway, de spanning die ontbreekt, het werkt allemaal niet mee aan een grandioos afscheid van ‘Old Blue Eyes’ als acteur.

Doorsnee.

avatar van Uzza_Sparta
die kleine rol van Willis was me niet opgevallen. ik kon hem pas vanaf de mid jaren 80 in de tv serie Moonlighting, maar wel grappig want Sinatra had de hoofdrol als Joe Leland in The Detective uit 1968, en Willis had de hoofdrol als John McClane in de vervolg Die Hard in 1988
ze hadden de naam van Joe Leland veranderd naar John McClane voor de tweede film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)