San Qiang Pai An Jing Qi (2009)

Alternatieve titels: The First Gun | A Woman, a Gun and a Noodle Shop | A Simple Noodle Story

China
Thriller / Komedie

geregisseerd door Yimou Zhang
met Honglei Sun, Dahong Ni en Ni Yan

De eigenaar van een noedel-restaurant in een woestijn in China verdenkt zijn vrouw ervan dat ze vreemdgaat. Hij plant daarom een moordaanslag op zowel zijn vrouw als haar minnaar. Hierdoor komt hij echter al snel in een zeer complexe situatie terecht.

avatar van Spetie
Grappig dat er een Aziatische remake komt van een Amerikaanse film. Meestal is het andersom.
Benieuwd wat Zhang ervan weet te maken, als het in de buurt komt van de Coens zou het al mooi zijn.

HK is er anders ook niet vies van. Zeker regisseurs als Jing Wong nemen erg veel over van Amerikaanse films. Al zijn het meestal geen rechtstreekse remakes.

avatar van Spetie
Dat is voor mij dan weer een onbekende regisseur. Ik zie dat hij erg veel films maakt, maar slechts weinigen hebben ze gezien. Is ook wel logisch dat "zo'n regisseur" remakes maakt, want anders kom je ook niet zo snel tot zoveel films in korte tijd lijkt me.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Trailer. Wat een vreselijke Engelse voice-over.

avatar van Mochizuki Rokuro
Deze nieuwe Zhang is te zien op Berlijn 2010 in competitie. Onder een andere Engelse titel (correctie ingediend).

avatar van Mochizuki Rokuro
En hij schijnt vreselijk (niet leuk) te wezen.

Meneer Bungel
Om een vrij voor de hand liggende reden zou ik deze moeten gaan zien, maar ik huiver al om de trailer te bekijken. Wordt vervolgd...?

avatar van Chrisseh
Toch jammer dat deze zo naar de achtergrond geschoven is. Weet iemand wat er aan de hand is? Wordt nergens gedistribueerd ofzo?

Mooi, maar soms een beetje saai.

Ik herinner me absoluut niet genoeg van Blood Simple om hier een serieus vergelijk neer te pennen, weet alleen dat deze film me wel beter beviel. Dat komt dan vooral door het visuele, want ook het verhaaltje is hier wat saaiig.

Zhang is een mooifilmer en laat dat hier weer blijken. Alleen al de kostuums (roze en groen) van de hoofdrolspelers zijn eyecatchers. Maar ook mooie sets en omgevingen, mooi lichtspel en bij momenten een goedgetimede slomo voor extra effect.

Kan wel begrijpen dat distributeurs hier aardig wat moeite mee hebben. Dit soort almost-slapstick op z'n HKs heeft hij nog niet eerder gedaan, z'n publiek zit er ongetwijfeld ook niet op te wachten. Was deze film van eender welke andere regisseur geweest had hij al veel langer beschikbaar geweest.

Het donkerkomische verhaaltje is jammer genoeg wat saai. Heen en weer gerij met paard (soms kar) om langzaamaan met een steeds kleinere cast naar het einde toe te werken is niet bijster boeiend, toch best jammer.

Je moet het dus maar doen met het visuele en soms een paar leuke grapjes (die politiesirene ), had een iets leuker verhaaltje verdiend. Desondanks een vermakelijk filmpje.

Waar heb je hem gezien?

Ondertussen redelijk "eenvoudig" te vinden op het web, neem aan dat er dan ook wel ergens een DVD moet zijn met ondertitels.

avatar van Chrisseh
Ah, dan ga ik binnenkort op zoektocht. Bedankt.

avatar van Chrisseh
Hm, dit was niet helemaal zoals ik had gehoopt. Het is onderhand wel duidelijk dat Zhang een goed oog heeft voor visuele flair. Paar zeer mooie shots weer, onder andere van de fantastische desolate landschappen. Maar helaas blijft het bij een paar mooie scènes; het wordt nergens echt spannend noch grappig.

Een paar glimlachjes voor de aparte humor, maar verder heeft de film niet veel om het lijf: het verhaaltje werkt niet helemaal zoals het bij de originele Blood Simple, en het mist gewoon de sfeer om als zwarte komedie te werken. Verder mogen de kleurrijke outfits dan wel een mooi contrast geven tegen over oranje-achtige bergen, maar verder snap je niet waarom het nou allemaal van die extreem theatrale karakters moesten zijn (op de agent na). 'Aparte' karakters zijn vaak leuk, maar hier zie ik de toegevoegde waarde niet van in.

In principe ook jammer dat de film voor een groot deel 's nachts afspeelt: hierdoor verliest de film z'n kleur en meteen ook Zhang's grootste pluspunt. Vond de film naar het einde toe wat beter worden, en de film ziet er - zoals gezegd - bij vlagen zeer gelikt uit. Maar van iemand als Zhang verwacht ik toch een stuk meer.

avatar van Black Math
Deze had ik al een lange tijd op het lijstje staan en nu eindelijk gezien. Ik moet zeggen dat ik het origineel niet gezien heb, maar toch voel ik de hand van de Coens in het verhaal terug: ook deze film zit vol met onhandige dombo's. Was best vermakelijk, maar inderdaad niet echt al te grappig.

Aan het begin moet ik een beetje aan Hero denken gezien de kostuums en met het oog van de regisseur voor visuele details. Die detailopnamen verhuizen als snel naar de achtergrond, maar het blijft even goed visueel genieten gezien het kleurengebruik. Nog nooit zo mooi een woestijn gezien, en die luchten, ik kon er geen genoeg van krijgen. Gaaf ook die versnelde opnamen van de overgang van dag naar nacht. Het trucje wordt een aantal keer herhaald, maar het verveelde me geen moment. De nacht vind ik wel te donker, wat een behoorlijke smet is aangezien een groot gedeelte van de film 's nachts afspeelt. Desondanks zijn ook 's nachts de luchten werkelijk schitterend te noemen. Op het einde komen de visuele details weer meer naar voren met de pijlen die door het huis vliegen en vooral het sterven van de poltitieman.
Erg fijn. Opvallend was het vrijwel geheel ontbreken van muziek. Ik weet niet of ik dat erg moet vinden. In sommige Zhang films werkt de muziek erg versterkend, in andere films stoorde het me juist.

Een behoorlijk geslaagde film dus, met als belangrijkste minpunt de te donkere nacht. 4*.