Samt el Qusur (1994)

Alternatieve titels: Les Silences du Palais | The Silences of the Palace | Saimt el Qusur

Frankrijk / Tunesië

geregisseerd door Moufida Tlatli
met Amel Hedhili, Hend Sabri en Najia Ouerghi

Jaren zeventig: Alia, een 25-jarige zangeres die vrolijke liedjes zingt maar zichzelf absoluut niet zo voelt, hoort dat prins Sid' Ali is gestorven en brengt onmiddellijk een bezoek aan het paleis. Zo keert ze terug naar haar jeugd en in het bijzonder naar 1956; het jaar waarin Tunesië zich onafhankelijk wist te maken van de Franse bezetter. Alia's moeder is de favoriete theebrengster van de prins wat in werkelijkheid betekent dat hij zonder dulden aanspraak op haar lichaam maakt. En hoewel niemand er over praat weet iedereen vrijwel zeker dat Alia zijn kind is. Alia's moeder wil haar dochter behoeden voor eenzelfde toekomst maar slaagt daar niet in, maar Alia is de eerste vrouw die uit het paleis weet te ontsnappen. Twintig jaar later beseft ze hoe haar jeugd haar leven heeft beïnvloed en neemt ze, helemaal zelfstandig, een belangrijke beslissing.