Szerelem (1971)

Alternatieve titel: Love

Hongarije

geregisseerd door Károly Makk
met Lili Darvas, Mari Törõcsik en Iván Darvas

Luca bezoekt haar doodzieke schoonmoeder regelmatig om haar te vertellen over haar zoon, Luca's man. Ze weet niet of hij nog leeft, maar probeert haar schoonmoeder dat niet te laten weten door verhalen over hem te vertellen.

avatar van The Eye
1500ste stem.

Bijzondere film dit, Makk gebruikt een eigen beeldtaal die na een eerste aanschouwing vervreemdend werkt, maar wel nieuwsgierig maakt. De beeldtaal deed me hier en daar denken aan Resnais' l'Annee Dernière a Marienbad, ook een film die enkele keren gezien moet worden alvorens er ten minste één touw aan vast te knopen is. Hoewel het verhaal zich natuurlijk ontwikkeld flirt Makk voortdurend met prachtige shots die allerlei elementen in het verhaal lijken te moeten versterken of te benadrukken. Wat in ieder geval blijft hangen zijn de prachtige cinematografie en de hiermee gepaard gaande mooie beelden, m.n. de details. Makk als regisseur bepaalt wat de kijker te zien krijgt en maak daar maar een verhaal van!

Hier het artikel 'Rationalising the Irrational: Artistic Realism as Cognitive Reality in Károly Makk's Szerelem/Love.' (Scope, issue 24, October 2012).

Het artikel bevat een analyse van de film aan de hand van een ecologische/cognitieve benadering.

Psychologisch drama over een oude vrouw, die op haar ziekbed deels in fantasieën leeft, en haar enigszins cynische schoondochter, die onzeker over het lot van haar man, bang is voor de realiteit. Dat wil nog wel eens botsen.
Volgens velen een meesterwerk van Karoly Makk. Ondanks de fraaie cinematografie heb ik dat er niet aan af gezien. Mogelijk omdat ik niet in de juiste stemming was, werd ik op geen enkel moment geraakt. Film komt daarom op mijn herkansingslijst.