Shifty (2008)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Eran Creevy
met Riz Ahmed, Daniel Mays en Jason Flemyng

Shifty, een jonge drugsdealer uit Londen, ziet zijn leven snel bergafwaarts gaan wanneer zijn beste vriend Chris terugkeert na afwezigheid van een paar jaar. Achtervolgd door een klant die koste wat kost wil scoren, zijn familie die hem elk moment de rug kan toekeren, moet Shifty een rivaliserende drugsdealer te snel en te slim af zijn. Chris wordt op zijn beurt geconfronteerd met zaken uit het verleden...

avatar van fritsy
klinkt als een drama

Een onderhoudend en bitter sociaaldrama ('kleine' film) met hoop over de vriendschap tussen twee mannen, gebaseerd op jeugdherinneringen van de regisseur. Een wilskrachtig en authentiek debuut en acteurs die overtuigen.

avatar van dope
fritsy schreef:
klinkt als een drama

Is het ook, met misdaad en drugs als thema's. Ik vond m heel goed te kijken!

avatar van sinterklaas
Prima drugsfilmpje weer over ontspoorde Engelse jongeren. Het thema is inmiddels bekend en waarschuwt de kijker ook weer voor de zoveelste keer. Een jongeman (Shifty) die terugkeert naar zijn ouwe buurt om een soorte van reünie te houden, maar door de terugkomst van zijn oude jeugdvriend al gouw in aanraking komt met de drugscircuit en ook met zijn verleden als dealertje. Zoals je al kan verwachten word dit weer een neerwaartse spiraal doorspekt met typische Engelse humor (bijvoorbeeld met die wietverslaafde oma.

Kwa stijl en montage lijkt Shifty ook erg veel weg te hebben van Pusher. De kale, trieste Londense achterbuurt zorgt ook hier voor een troosteloze sfeer en de manier hoe Shifty steeds dieper in de ellende komt word hier ook op een realistische manier vertoond. Dit was een prima kleine drugsfilm weer.

avatar van narva77
Vreemd, ik had hem een paar maanden geleden al gezien op de BBC, maar vergeten te stemmen. Prima filmpje over Britse working-class youngsters. Kleine aanrader!

lezertje
Mooi geacteerd, maar dat kan je wel aan die Engelsen overlaten. Verder een standaard verhaaltje, wat we al zo vaak hebben gezien. De makers zijn duidelijk vergeten een vernieuwend element in het verhaal te stoppen.