Comedian (2002)

Alternatieve titel: Jerry Seinfeld: Comedian

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Christian Charles
met Jerry Seinfeld, Bill Cosby en Jay Leno

In Comedian zien we hoe Jerry Seinfeld aan de top van de stand-up comedy is gekomen. De film onderzoekt hoe een comedy-act tot stand komt, en wat er allemaal bij komt kijken om mensen aan het lachen te maken.

Mza
Ik ben benieuwd wat we van Jerry Seinfeld kunnen verwachten. De serie Seinfeld vind ik geniaal en veruit de leukste sitcom.

avatar van Jordy
geniaal (de trailer)

heb de film gelijk even toegevoegd

avatar van Macmanus
Jerry Seinfeld vind ik eigenlijk niet zo grappig in zijn serie Seinfeld.
Maar de trailer is geniaal.

LOL, wat een heerlijke trailer.

die trailer heeft me bijna in m'n broek laten plassen

"No. I like it in here"

avatar van jay73
Ben niet een hele grote Seinfeld-fan maar die trailer is inderdaad erg leuk!

lindastuurman
mmmh, ik kon de lol er niet van inzien...zal wel aan mij liggen dan.

Deed ook geen Robin aan mee hè.

lindastuurman
Oh...vandaar.

geniaal (de trailer)

heb de film gelijk even toegevoegd

Maar heb je mij nieuwe topic dan weggehaald? Leek me wel eeuk dat er als er een bijzonder trailer is, er daar een link geplaatst kan worden.

Maar de trailer is geniaal.

Vind het ook wel lef hebben, want volgens mij heeft hij niets direct met de film te maken. Best dapper om de ster Seinfield er niet in te stoppen.
Zal wel een teaser zijn, want ik geloof niet dat ze het hier bij zullen laten.

avatar van Jordy

ah was dat de bedoeling, 't liep uit op een discussie over deze film. Dan moet het topic even opnieuw geopend worden bij de volgende leuke trailer

Mza
Zoals te verwachten was had de geniale trailer niets met deze documentaire te maken. Het is helaas ook zo dat de trailer een stuk grappiger is, maar toch is het voor mij als Seinfeld-fan wel interessant.

Je krijgt in deze documentaire een beeld te zien van hoe het nu precies is om stand-up comedian te zijn. Dit wordt aan de hand van twee stand-up comedians gedaan. De een is Jerry Seinfeld die natuurlijk erg bekend is en al een tijd lang in de het vak zit. De ander is iemand die nog onbekend is en aan het begin van zijn carrière staat. Je ziet hoe ze hun grappen verzinnen, hoe ze hun shows voorbreiden, hoe ze zenuwachtig zijn en hoe ze tegen hun vak aankijken. Doordat stukken show in de documentaire verwerkt zijn zitten er een paar erg goede grappen tussen maar de totale grappigheid valt tegen. Ik denk dat als je niet zo van de Seinfeld humor houdt ("What's the deal with ... ") dat je deze documentaire dan ook niet erg grappig of zelfs maar boeiend zult vinden.

Hoe en waar zag je hem?

Mza
Ik heb hem gedownload en op mijn computertje gekeken.

avatar van wackyboy
Ik vond de trailer eerlijk gezegd ook grappiger als de film. Maar je moet denk ik geen film vol met Seinfeld grappen verwachten. Dat was eerlijk gezegd wel een beetje een tegenvaller voor mij als Seinfeld fan. Daarentegen wel een interessante docu over het vak van standup comedian. Daarbij ook leuk te weten wat Seinfeld, na het stoppen met de serie, nu eigenlijk doet. Inplaats van te genieten van zijn miljoenen dollars en zich in een jet set wereld te storten, is hij weer gewoon terug waar hij begonnen is; als standup comedian in de comedy clubs. Je vraagt je af wat de man drijft, want je kan zien dat het niet altijd alleen maar leuk is, het is ook een hoop stress; zorgen over het feit dat z'n nieuwe grappen niet leuk genoeg zijn etc. De ander komiek, Orny, of Orly huppeldepup is af en toe wel erg irritant in zijn combinatie van onzekerheid en gedrevenheid, hoewel hij wel een paar erg leuke grappen laat zien. Verder zie je veel andere comedians langs komen in de wachtkamer van de comedyclub; Chris Rock, Gary Shandling en ga zo maar door. Die gesprekjes die ze daar hebben zijn af en toe wel erg vermakelijk

avatar van Captain Pervert
Hobbes schreef:

die trailer heeft me bijna in m'n broek laten plassen

"No. I like it in here"

Die trailer is de grappigste trailer ooit, punt.

Geweldig hoe die kerel - waarvan je de stem ZO goed kent, maar het gezicht niet - zichzelf persifleert.

Super.

Comedian zelf heb ik nog niet gezien trouwens, ik heb al genoeg pret met de trailer.

avatar van Chainsaw
Hilarische trailer!

avatar van Goodfella
Captain Pervert schreef:

Die trailer is de grappigste trailer ooit, punt.

Een waarheid als een koe . Zag 'm (de trailer) gisteren voor het eerst en je kon me óprapen, ge-ni-aal.

In a tiiimeee....
In a laaannd....
In a laaannd befóre tiiimeee.....

etc.

Kan enkel beamen dat dit een fantastische trailer is. Zag em lang geleden ooit voorbijvliegen en hartelijk moeten lachen. Ook (weer) leuk dat dit zo'n trailer is die echt niks van de film prijsgeeft.

avatar van moviefreak#1
Eigenlijk gaat dit niet alleen over Jerry Seinfeld maar ook over een andere komiek : Orny Adams. Mijn persoonlijke mening is dat Orny minstens 100 keer zo grappig is. Jerry Seinfeld was (zeker in het begin van de film) alles behalve grappig.
Een beetje rommelige documentaire wat betreft de logica. De wisselwerking tussen de twee verschillende verhaallijnen (Orny en Seinfeld) loopt voor geen meter met als toppunt het feit dat Orny in de laatste 20 minuten niet meer in beeld komt terwijl zijn "verhaal" in mijn ogen niet was gedaan.

2,5 *

avatar van Chainsaw
Mwaoh, meer dan redelijk is Comedian niet te noemen. Een duidelijk gevalletje van de trailer is veel geestiger. Het is leuk om een kijkje te nemen achter de schermen van de stand-up komieken, maar jammer genoeg is deze docu zelf nergens grappig. Er zaten hier en daar zeker wel wat amusante momenten en zo nu en dan duikt er ook nog eens een bekend gezicht (Rock, Cosby, Leno) op, maar verder is Comedian verre van bijzonder. Vond die Orny Adams overigens maar een irritante vent.

3 sterren.

De trailer had een veel hogere score gekregen.

Ja Jerry vroeg me en ik kon moeilijk weigeren, leuk om een keer te doen..

avatar van xangadix
Als je verwacht dat er om deze film gelachen dient te worden, heb je het volgens mij mis. Interessant is het wel, om Jerry te zien stoeien met het stand up comedy werk, waarvan je zou denken dat het voor hem geen problemen meer zou opleveren.

En dan dit: dik de helft van de film gaat over een onuitstaanbare kwal: Orny Adams, een naar (onophoudelijk) eigen zeggen hardwerkende maar vreselijk arrogante, bloednerveuze en niet grappige wanna-be stand up comedian. Orny kan niet tegen terechte en opbouwende kritiek en ieder moment dat hij in beeld is, word je bijna gedwongen hem te haten. Het zal mij benieuwen of deze zelfingenomen persoon het gaat maken.

avatar van Asmahan
De getoonde grappen doen het ergste vrezen voor Orny.

avatar van otherfool
Erg leuk en interessant kijkje in het standup leven van 2 comedians. Jerry - ik kan niks fout doen in de ogen van Otherfool - Seinfeld en de hierboven beschreven kwallerige Orny Adams, die geen enkele moeite doet ook maar een draadje bescheidenheid uit te stralen.

Erg leuk om multimultimulti miljonair Seinfeld zenuwachtig voor zich uit zien te staren voorafgaande aan een optredinkje voor een paar man.

Als documentaire schiet de film toch wel tekort. Zoals Chainsaw al zei worden de twee verhaallijntjes niet echt gemixt of goed afgesloten.

Toch 3,5*.

avatar van Koetje-2006
Ik dacht dat dit een film was joh.
FRS; €3,50, dus ik verwachtte een zeer matige film.
Wat ik kreeg? Een hele interessante docu over stand-up comedy.
Als je niet van Stand-up comedy houdt hoef je deze film ook niet te zien, ik vond hem reuze interessant

Niet bijster boeiend en vooral erg lelijk gedraaid. Had ook niet echt het idee dat de maker wist waar ie heen wilde; het geheel zwalkt nogal heen en weer...

avatar van Friac
Een prima documentaire: uiteindelijk steek je er niet al te veel van op, maar er valt makkelijk naar te kijken en het is leuk om de gelijkenissen én verschillen tussen de verhalen van de twee stand-up comedians te ontdekken. (Executive producer) Jerry Seinfeld die vrijwel altijd onder collega's/fans is, terwijl Orny Adams constant op zijn ééntje tegen de cameraploeg zijn frustraties ventilleert, de manier waarop Jerry en Orny omgaan met een minder optreden, de twijfel bij de veteraan en de zelfzekerheid bij de nieuwkomer,... Overigens lijkt Orny Adams nog steeds actief te zijn in de business, en heeft hij een eigen professionele site op het internet.

De jazzy soundtrack en de nachtelijke/"boysclub"-achtige sfeer zijn een pluspunt, net zoals de grappige stand-up comedystukjes van beide komieken (persoonlijk ben ik meer fan van Jerry's vondsten, maar ook om enkele grappen van Orny kon ik best lachen).

avatar van nognooit
Chainsaw schreef:

3 sterren.

De trailer had een veel hogere score gekregen.

Helemaal mee eens! (behalve dan dat ik 'm 2,5 ster geef)

De film lijkt ook nergens echt diep op in te gaan, als kijker krijg je meer een glimp van achter de schermen. Orny Adams vond ik ook een irritante, arrogante, snel-op-zijn-teentjes-getrapte gast.

Als Seinfeld fan vond ik het niet echt de moeite, jammer.

Flauwe "documentaire".

Dit voelt aan als een mislukt project. Alsof er ooit wel een idee en een concept was, maar op de één of andere manier is dat nooit gerealiseerd geraakt. Het uitgangspunt was geloof ik dat deze docu een inkijk zou willen geven in het beroep "stand-up comedian", maar 90 minuten later ben ik weinig wijzer.

Seinfeld en Adams worden gevolgd. Seinfeld heb ik nooit echt grappig gevonden, Adams zegt mij op basis van deze docu ook zeer weinig. Je ziet hen voornamelijk achter de schermen bezig, beiden zijn ze onzeker op hun eigen manier. Weinig wereldschokkends. Adams is ook niet de meest aangename mens buiten zijn komiek om zijn. Ook niet echt wereldschokkend.

Net als elke job is het niet altijd even makkelijk, zeker niet als je aan de top wil meedraaien. Alleen voelen zij natuurlijk dat het voor comedians nét dat tikkeltje lastig is wegens redenen. En zo slentert het allemaal een beetje voort, tot Adams plots uit de docu verdwijnt en we nog 20 minuutjes met Seindfeld omgescheept zitten om af te sluiten.

Geen closure, geen duidelijk pointe, gewoon een simpele inkijk in het werk van twee komieken. De ene al bekend, de andere bekend in wording. Leuk voor aspirant stand-ups allicht, maar het is best banaal allemaal.