Don't Think Twice (2016)

geregisseerd door Mike Birbiglia
met Keegan-Michael Key, Gillian Jacobs en Mike Birbiglia

Een improvisatie-theatergroep uit New York verliest het huurrecht van hun theater. Tegelijkertijd krijgt één van de leden te horen dat hij mee mag doen aan een van de grootste sketch-comedyshows op televisie. Als de andere leden zich vervolgens beginnen te beseffen dat niet iedereen het zo ver zal schoppen, komt hun vriendschap flink onder druk te staan.

avatar van Biosguru
Uitstekend voorspelbaar vermaak. Ik begrijp de lage waardering hier niet zo. Natuurlijk is het allemaal al wel eens eerder gedaan. Maar het tempo is prima de grappen zijn leuk en de casting is dusdanig dat het mij boeide. Over een week vergeten, maar een prima 90 miuten mee vermaakt.

Een 100% acteursfilm over een theatergroep die dreigt te desintegreren wanneer een van de leden doorbreekt naar een volgend echelon in de theaterwereld, iets waar welk lid van de groep van droomt. Het realistisch overkomend verhaal kent een aantal intermezzo’s in de vorm van geïmproviseerde sketches, kleine pareltjes die het beste deel van de film vormen. Een onderhoudende film over de doorgaans onderbelichte zijde van het artiestenleven.

Klein maar fijn. Zal de grote massa niet aanspreken, typische productie voor in het filmhuis, en hoewel dat in mijn persoonlijke beleving zeker niet altijd een aanbeveling is, vond ik deze goed te doen. Rustig verteld verhaal wat aan de oppervlakte gaat over een op improvisatie werkende theatergroep, maar in bredere zin ook wat positiefs te zeggen heeft over werkrelaties, samenwerking en hoe er mee te dealen als er op die gebieden een kink in de kabel komt. Oogt allemaal redelijk levensecht, soms zelfs als een documentaire, maar het is vooral een verademing om eens een keer te zien dat het plotseling maken van andere keuzes niet automatisch hoeft te leiden tot ruzie, conflicten en pijnlijk afscheid nemen. Respect staat uiteindelijk voorop bij de personages in Don't Think Twice en respect is ook wat ik voel voor de makers dezes.