Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 91 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Werner Herzog
Met onder meer: Michael Shannon, Willem Dafoe en Chloë Sevigny
IMDb beoordeling: 6,1 (10.683)
Gesproken taal: Engels en Pools
Releasedatum: 16 juni 2011
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot My Son, My Son, What Have Ye Done
"The Mystery Isn't Who. But Why."
Amateur acteur Brad (Michael Shannon) speelt in een toneelstuk over Oedipus. Hij gaat iets teveel op in zijn personage, ziet dingen die er niet zijn en dreigt zijn echte moeder te vermoorden. Brad sluit zich op met twee bijzondere gijzelaars. Terwijl agent Havenhurst (Willem Dafoe) op veilige afstand met de ogenschijnlijk levensgevaarlijke Brad onderhandelt, laten flashbacks zien hoe het zover heeft kunnen komen.
Externe links
Acteurs en actrices
Brad McCullum
Detective Hank Havenhurst
Ingrid
Uncle Ted
Detective Vargas
Miss Roberts
Lee Meyers
Mrs. McCullum
Mrs. Roberts
Receptionist
Video's en trailers
Reviews & comments
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Zie bovenaan nog steeds de releasedatum 5 maart 2010 staan, maar ik betwijfel of dat klopt.
Distributeur LOC is failliet en het lijkt me sterk dat Amstel (dat handling van reeds uitgebrachte LOC-titels doet) dit zal uitbrengen. De film staat ook niet meer op de NVF-releaselijst.
boomkat
-
- 237 berichten
- 0 stemmen
Man, man, man. Wat heb ik een zin in deze film. De trailer voor de zoveelste keer bekeken. Scenes met de flamingo's, struisvogels, dwerg lijken me heerlijke surreel. Het korte speelduur. De tot waanzin gedreven Michael Shannon, Chloe (hot!) Dafoe, Herzog, Lynch Porno mensen, porno .
Wanneer kan ik dit meesterwerk aanschouwen in de Nederlandse bioscoop?
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
De release van 4 of 5 maart is niet doorgegaan en het lijkt me sterk dat dat alsnog gebeurt.
MrHorror
-
- 238 berichten
- 361 stemmen
komt het dan gelijk uit op dvd? ik zou deze film best wel willen zien. ik bedoel, geproduceerd door david lynch en geregisseerd door werner herzog? volgens mij mindfuck op het hoogste niveau...
MrHorror
-
- 238 berichten
- 361 stemmen
iemand enig idee of deze te koop is oid? ik wil 'm namelijk heel erg graag zien!
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Heeft volgens mij alleen nog maar een reguliere premiere (buiten filmfestivals om) in Portugal gehad. Dus ik zou gewoon wachten.
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
De dvd verschijnt 14 september via First Look Studios (regio 1) en twee weken later op Scanbox Entertainment (regio 2).
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
geweldige soundtrack.
geweldige onnozelheid.
geweldige karakters.
mooi verhaal!
groots in zijn minimalisatie.
lekker grenzeloos.
prachtig overdreven.
perfect fout geacteerd.
en heerlijk om nu al te weten dat veel kijkers deze film niet gaan snappen!
4.5 ik heb genoten!
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Werner Herzog, What Have Ye Done. En 'Bad Lieutenant' was nog wel zo leuk. Flinke tegenvaller en eigenlijk een totaal belachelijke film dit. Ik kon hier niet veel mee.
De locaties zijn veelal wel mooi, het sfeertje is (daardoor) veelvuldig ook best aardig, alleen kon ik niks met dit verhaal, met het hoofdpersonage en de manier waarop die zich wat onnozel de film door brabbelt. Vage, oninteressante bedoening.
Een ''inner voice'', kom op zeg. De naam Lynch was vooral de reden waarom ik dit zag, maar die zal hier wel niet veel (tot niks) mee te maken hebben. Snel vergeten dit prul.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Vreemde cijfers worden hier gegeven.... Ik ben toch wel erg benieuwd. Ik ken lynch niet echt als producer, dus ik weet wat dat betreft niet echt wat ik moet verwachten. Het verhaal klinkt interessant, en dan ook nog een topcast: Douriff, Dafoe, Kier. Stuk voor stuk fijne acteurs om naar te kijken. Dat alles in een Herzog film. Lijkt me sterk dat dit zo'n beroerde film is. Zo te lezen valt het gebrek aan original Lynch tegen. Maar original Herzog dan? Want dat is eigenlijk de reden waarom ik de film wil zien: Aguirre, Grizzly Man, Bad Lieutanant, Nosferatu: stuk voor stuk Erg fijne films.
Wat extra argumentatie zou ik op prijs stellen. (Niet dat dat mij weerhoudt om de film toch te gaan kijken, maar toch)
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
Snel vergeten dit prul.
Nou, dat snelle vergeten zou ik zeker niet doen. Als geen ander heeft Lynch een broertje dood aan bemoeienis van geldschieters (producers) in het artistieke proces. Ik denk dan ook (ja, dit is 100% speculatie), dat Herzog met zijn script bij Lynch heeft aangeklopt. Dat bleek het goede adres voor wat betreft de vermenging van absurdisme en een serieuze maatschappelijke achtergrond. Maw, ik denk niet dat Lynch zijn collega op een gericht spoor heeft gezet, maar dat Herzog in volledige vrijheid kon maken, wat hij wilde.
Wel of geen stemmetje in het hoofd, het gaat uiteindelijk om hoe dat stemmetje het menselijk gedrag beïnvloedt. En, ... misschien zie ik in het verhaal heel veel symboliek, waar anderen de letterlijke beelden consumeren?
Als Lynch liefhebber is het niet vreemd dat ik juist deze film Herzogs beste vind.
notnotfun
-
- 617 berichten
- 0 stemmen
De naam Lynch was vooral de reden waarom ik dit zag, maar die zal hier wel niet veel (tot niks) mee te maken hebben. Snel vergeten dit prul.
Een Herzog gaan kijken om een vage vermelding van David Lynch .
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Jawel.
En ook wat omdat 'Bad Lieutenant' zo leuk was. Dit is echter één groot drama.
henkula
-
- 934 berichten
- 4990 stemmen
Dat dacht ik ook, overigens eerder genoemde dwergen deden me meer aan
denken.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Een erg fijne film die zich niet zo makkelijk in een hokje laat plaatsen. Lynch' invloed is duidelijk zichtbaar als producer. Herzog laat de complete film als een vage roes zien. Het is een vreemde gewaarwording om een karakterschets te zien waarin eigenlijk alleen typetjes spelen in plaats van uitgewerkte karakters. Ik snap dat veel mensen de film daarom niet goed vinden: de hele film lijkt nogal hol.
Toch een hoog cijfer van mij, omdat de typetjes allemaal erg aangenaam zijn en het tempo van de film ook geweldig is. Er wordt niks gehaast. Sfeertekeningen hebben vrij spel hier, het plot is een flauw opstapje voor deze hallucinatie: de film begint met een hostage situatie. We weten meteen al wie en wat. Het enige wat de film doet is proberen een gevoel neer te zetten wat er door iemands hoofd gaat om tot zo'n daad te komen. Dit concept wordt zelfs zover doorgevoerd dat flashbacks daadwerkelijk, onder het genot van een lekker bakkie pleur, worden ingeleid met zinnen als "I remember this one time" waarna we floep een flashbackie krijgen
Ik moest erg denken aan dit interview van Herzog, waarin hij de ecstatic truth uitlegt. Een concept wat in deze film erg naar voren komt. De vreemdheid van de film ontstaat hier doordat de kijker ziet dat het een film is, en de waarheden die de camera filmt worden daarmee intenser. Ik zal geen spoilers weggeven, maar zoals je bij een Herzog kunt verwachten schuilt de kracht van deze film ook in de werkelijkheid waarmee alles in beeld wordt gebracht. Geen studiosets, maar allemaal locaties. Geen ingehuurde crowd maar daadwerkelijk mensen van de straat. Het is verbluffend hoe vervreemdend dat werkt, vooral met het handheld camerawerk. Hier wordt dat gecombineerd met een (type)cast. Iedereen is gecast voor het typetje op de eerste plek, de rol en acteertalenten op de tweede plek. Met dat in het achterhoofd en het feit dat dit een waargebeurd verhaal is (Herzog eigen natuurlijk) kom ik uit op een erg goede film.
Misschien is het een nadeel dat de film te zelfbewust is: zelfs de klassieke jumpcut komt voorbij, evenals een quote van Jim Morrison, een kopie shot uit Twin Peaks, Griekse tragedies, de eerder genoemde cast, en waarschijnlijk heb ik daar een boel in gemist. In die zin zou je het bijna een nouvelle Vague film kunnen noemen: van de straat, rauw, vol verwijzingen en zonder duidelijke lijn.
Een aanrader.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Toch weer maar 'ns een klein pareltje van Herzog. Misschien minder 'groots' dan sommige van zijn eerdere films, maar desalniettemin erg sterk in zijn kleinschaligheid. De invloed van Lynch is me ontgaan, misschien te wijten omdat ik nog maar 1 film van de beste man gezien heb. Maar ik vind dit in de eerste plaats ook gewoon een typisch Herzog product: exotische beesten in een surrealistische context, excentrieke personages, een vleugje absurdisme en vooral... veel waanzin. Michael Shannon is misschien geen Klaus Kinski, maar speelt alleszins overtuigend een echte mafketel neer. Hoe idioot sommige van zijn daden en visies ook mogen lijken, weet Herzog ze door zijn vakkundige regie toch ook iets hallucinant mee te geven: het liedje van de zwarte predikant bv, wordt optimaal gebruikt om een beklemmend effect neer te zetten.
Hoofdrolspeler Shannon wordt bijgestaan door een minstens even sterke cast: Willem Dafoe is prima getypecast als flik, Udo Kier is geinig als nichterige theater regisseur, maar vooral indie-queen Chloe Sevigny blinkt uit met haar zeer fijngevoelige acteerwerk.
De cinematografie is ook natuurlijk echt de moeite: handheld camera gebruik, strakke digitale fotografie gemengd met enkele experimentele statische shots. Het levendig kleurgebruik zet tenslotte de uitstekend gekozen locaties nog meer in de verf.
Dit alles leidt tot een eigenzinnig contrast, waardoor de grens tussen realisme en surrealisme nauwelijks nog te onderscheiden valt.
RonaldVersluis
-
- 3 berichten
- 4 stemmen
Prachtige film weer van Herzog! Eigenlijk niks toe te voegen aan eerder geschreven stukken hier!
MrHorror
-
- 238 berichten
- 361 stemmen
O verdorie, nog langer wachten :S Nouja, iets om naar uit te kijken in de zomervakantie Wist trouwens niet dat imdb zo slecht was in data, toch maar beter op letten in het vervolg...
gmx
-
- 1028 berichten
- 764 stemmen
Hmmm... moet hier nog eens goed over nadenken. Sowieso een aantal heerlijk vervreemende scenes met geweldige typetjes. Toch kon het me ook niet allemaal evenveel boeien. Ik wacht nog even met een cijfer en kom hier nog op terug
gmx
-
- 1028 berichten
- 764 stemmen
Heb er inmiddels een nachtje over geslapen. De vergelijkingen met Lynch gaan mijn inziens niet veel verder dan een paar knipoogjes, in de vorm van bijvoorbeeld die dwerg (naar Twin peaks) en die sporters met zuurstofmasker (Blue velvet). Daarnaast zien we toch wel een heel ander concept. Waar Lynch vaak kiest voor vermenging van een subjectieve realiteit met een objectieve realiteit, blijft Herzog hier geheel in die objectieve realiteit. Het geheel pakte me helaas wat minder. Zoals ik hierboven al zei, er zaten een aantal heerlijke vervreemende en duister, onheilspellende scenes in maar ik mis toch een soort van groter geheel, zoals je dat wel vaak bij Lynch ziet. Ook bijvoorbeeld de rol van zijn vriendin voegt mijn inziens maar bar weinig aan het geheel toe.
Ik vind het moeilijk om hier een cijfer aan te koppelen, ik houd het maar op:
3.5 *
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
Regisseur Herzog in combinatie met David Lynch en een waslijstje met prima acteurs deden me erg uitkijken naar deze film. Het resultaat is echter vrij teleurstellend. Inhoudelijk deed het me allemaal erg weinig. De één kan het zien als een interessante karakterstudie, ik vond het meer een aaneenschakeling van gezever. Nogal vermoeiend werd het op een gegeven moment. Verder weinig tot geen kleurrijke karakters en ook het acteren zelf was op bepaalde fronten niet erg hoogstaand. Van het rijtje acteurs was het vooral Dourif in een kleine bijrol die niet teleur wist te stellen. Hoewel Dafoe ook wel aardig was. De rest was behoorlijk leeg. Naast deze inhoudelijke soep was het visueel ook maar matigjes. Weinig mooie shots gezien en vooral de sfeer ontbreekt volkomen. En juist die sfeer had ik toch erg sterk verwacht bij een film van Herzog en Lynch.
2 sterren.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Een nog gestoorder figuur dan Grizlly Man met een scheutje Lynch dat kan niet mis gaan, zullen ze vast gedacht hebben. Udo Kier imiteert Herzog, Willem Dafoe maar weer een keer en hier en daar wat onzinnige verwijzingen naar wat Lynch-films, maar maakt dat de film er zelf interessanter op? Nee.
Herzog en Lynch zijn twee trademarks op zich maar de combinatie levert een gekunsteld en nog erger.. oninteressant project op. 1,5*
Gizzmann
-
- 5613 berichten
- 2608 stemmen
Laatst gezien in de Sneak. Het is een rare mix-mash geworden van Herzog en Lynch. Ik ging er lang vanuit dat Lynch als producent niet perse invloed zou hebben over de feeling van de film, maar zoals hier en daar al vaker is gezegd zijn veel elementen uit zijn stijl toch wel nadrukkelijk aanwezig. Maar het is niet perse het beste van twee werelden.
Omdat ik toch net niet genoeg bekend ben met de films van Herzog, kan ik vooral de verschillen zien tussen deze prent en de auteursfilms van Lynch.
Deze film is niet strak gefilmd. Alles is lekker losjes, met bijna continue een bewegende camera. Ook heeft deze geen vergelijkbare visuele mindfucks. Beeldend word de kijker vooral in de war gebracht doordat het soms lijkt alsof de scene al afgelopen is, terwijl het beeld nog een tijdje stuurloos door gaat.
En gebruik van muziek is ook een opvallend verschil. Hier geen gitaarmantra's of een constant diep gehoover. Hier is het meestal sterk aanwezige accordeonmuziek.
Het hoofdpersonage zou misschien dan wel weer samen met zijn moeder zo uit een Twin Peaks of Inland Empire gestapt kunnen zijn, ware het niet dat ze zo portretteert zijn dat het bijna lijkt of dit soort Lynch typetjes belachelijk worden gemaakt. Het hoofdpersoon praat vaak in vreemde raadsels en schiet van de ene naar de andere emotie. In plaats van spannend of intrigerend duister werkt het vaak eerder droogkomisch.
Ik kan me best goed voorstellen dat mensen hier niet zo veel aan vinden, ik vond het echter best interessant. Jammer vond ik het vooral dat de film eigenlijk vooral verteld word in flashbacks. De huidige situatie die er plaats vond was een stuk interessanter en hadden ze nog heel wat meer mee kunnen doen. Ook het korte stukje van wat er vooraf bij de moord plaatsvond had nog wat verder uitgebouwd mogen worden, was een mooie spannende scene.
Maar ik waardeer dit uiteindelijk wel. Kan me ook wel vinden in degene die dit wel zien als goede film. In sommige scenes werkte de bijna misplaatste muziek lekker vervreemdend. En dat zijn wel een beetje de sleutelwoorden, het is allemaal wel lekker vreemd. Als ik terug denk aan de film komt er in mij een mix van beelden in mij naar boven waar Brad door een hotel loopt en even speelt met een fonteintje, van een garagedeur met kleurrijke flamingo schilderingen en een grote groep struisvogels. Best cool allemaal 3*
Rmie
-
- 522 berichten
- 948 stemmen
Een tegenvaller deze film.
Ik kwam er niet in. De spelers hadden niks met elkaar, zo leek het mij en de muziek vond ik echt verkeerd ingezet en gekozen. Het deed me allemaal niks.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Fitzcarraldo
Avontuur / Drama, 1982
115 reacties
Jeder für Sich und Gott gegen Alle
Drama, 1974
29 reacties
Stroszek
Drama / Komedie, 1977
63 reacties
Polytechnique
Drama / Misdaad, 2009
28 reacties
Nosferatu: Phantom der Nacht
Horror, 1979
168 reacties
Lebenszeichen
Drama, 1968
5 reacties
Gerelateerde tags
moordpolice standoffdisturbed individual
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.